Annons

Ringblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

pery

Aktiv medlem
Modebilder med ringblixt verkar var populärt ibland. Varför blir det inte röda ögon när blixten sitter så nära objektivet? Är det kanske så att "ringen" är så stor att den i själva verket är längre bort än en vanlig inbyggd uppfällbar blixt?

Per
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns inga mode/magasinsbilder idag som inte är manupilerade i dator.

Så oavsett om det blir rött eller inte spelar ingen roll.
 

pery

Aktiv medlem
Så är det förvisso, men Calle Slättengren har ju skrivit en artikel i ämnet här på fotosidan och nämner inte problemet med en rad (om jag nu inte läste slarvigt). Antingen finns inte problemet. eller så är det självklart eller så mörkar han såsom hängiven analogfotograf att man måste använda datorn :) Calle, läser du detta?

Hur som helst så är det inget akut problem för mig, jag kommer nog aldrig att ta några modebilder med ringblixt, men jag blev lite nyfiken.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
pery skrev:
Så är det förvisso, men Calle Slättengren har ju skrivit en artikel i ämnet här på fotosidan och nämner inte problemet med en rad (om jag nu inte läste slarvigt). Antingen finns inte problemet. eller så är det självklart eller så mörkar han såsom hängiven analogfotograf att man måste använda datorn :) Calle, läser du detta?
Haha, jag är heldigital idag, men när artikeln skrevs plåtade jag analogt, gjorde printar och körde en del i P-shop. Däremot retucherar jag inte mer idag än jag gjorde då.

Risk för röda ögon finns med ringblixt, men i studio har man, jag i alla fall, så pass mycket allmänljus så det inte är något problem. Dessutom använder jag ibland en Pro-ringblixt, och den är ganska stor och man får sällan detta problem.
 
ANNONS