Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

F1n

Aktiv medlem
Det kära ämnet ´rengöring av sensorn´ är ständigt aktuell...

Har hela tiden kört med Visible dusts (svindyra) penslar, tryckluft från Clas O för laddning av dessa...det enda du behöver om du inte tappat en marmeladmacka i öppningen.

Mvh Björn
 

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Behöver det vara så dyrt? Femhundra kronor för en borste? Vad är den där borsten/plastbiten gjord av? Måste finnas alternativ som inte är köpta i fotohandel till en bråkdel av priset? Penseln kan ju inte kosta mer än ett par kronor att tillverka...
 

cakon

Aktiv medlem
Håller med. Rena ockerpriset. Ett set med två borstar och en snurrmakapär kostar 1795 kr hos scandinavianphoto.
 

jorgene

Aktiv medlem
cakon skrev:
Håller med. Rena ockerpriset. Ett set med två borstar och en snurrmakapär kostar 1795 kr hos scandinavianphoto.
Kostnaden för att göra rent med våtmetoden, om man nu vågar sig på den, är en krona eller två per gång. Och då blir det dssutom rent (kanske kräver mer än ett försök, dock).
 

larsborg

Aktiv medlem
Sensorregöring, läs detta !!

Självklart svindyrt set!

"Håller med. Rena ockerpriset. Ett set med två borstar och en snurrmakapär kostar 1795 kr hos scandinavianphoto."

- Men, när det behövs en proffsig rengöring hos märkesverkstaden, vad kostar det i så fall?
De brukar väl ta 600:-/tim för sitt arbete.
Någon som kan priset på en rengöring av bildsensorn?
 

Bokeh

Aktiv medlem
Tillverkarna av dessa prylar är ju inte dumma, dom utnytjar naturligtvis rädslan vi har för renjgöring och säljer dessa prylar svindyrt samtidigt som dom säger att inget annat duger :)

Självklart funkar det med vanliga målarpenslar om man köper rätt sort och gör ren dom minitöst före användning.

Jag köpte mitt set i USA betydligt billigare en här hemma samtidigt med ett större inköp av andra fotoprylar, försäljarna här hemma är ju inte riktigt kloka med sina ockerpriser, köp direkt från USA istället när ni skall göra ett större inköp av prylar, frakten blir billigare då, tex ett objektiv eller varför inte en skärmkalibrator, dom är också betydligt billigare over there.

Men för den vågade så duger säkert en vanlig målarpensel från Classe i sjön, köp rätt sort och gör ren den noga, det finns sidor på nätet som talar om vilken sort och hur ni skall göra ren dom från oljerester, söka rätt på dom får ni göra själva, och gnäll inte på mig om ni får fett och oljerester på sensorn.

/kent
 

ThePOM

Aktiv medlem
Hej Kent!

Var köpte du ditt kit och vad betalade du för det?

Hur skitig tror du sensorn behöver vara innan man behöver gå över till att våtswabba?

/Petri
 

Arne S

Aktiv medlem
ThePOM skrev:

Hur skitig tror du sensorn behöver vara innan man behöver gå över till att våtswabba?

/Petri
Hej Petri.

I väntan på Kents svar kan jag ge dig ett exempel.

Igår rengjorde jag min kamera och det blev våtswabben, du ser på bilden hur mycket/lite det fanns.
Som jag ser det är det inte mängden smuts som avgör utan hur svårt det är att få bort. Jag hade betydligt mer från början men det mesta försvann med gummiblåsans hjälp.Dessutom är det ju olika hur mycket man stör sig på om smutsen finns där. Detta syntes inte alls vid normal fotografering, det framträdde först vid bländare 22. Men när jag ändå var igång och det regnade ute...

Så ser jag på det.

PS/ Grymma bilder du tar!!! /DS

/Arne
 

Bilagor

erro.se

Aktiv medlem
Ni kanske har läst min artikel tidigare. Om inte så finns den här:

http://erro.se/artiklar/Damm_pa_sensorn

Hittills har jag klarat mig med att blåsa bort skräpet. Den dagen då jag har smuts som fastnat hårt tänker jag nog försöka mig på en egen våtrengöring. Så svårt kan det inte vara.
 

paco

Aktiv medlem
Jag körde Scotch Magic på min 300D, den som har lättare lim på sig. Funkar helt okej om inte blåsning räcker. 5D'n har jag inte rengjort än, men det skulle behövas.

Som sagt, det är inte sensorytan man pillar på, utan ett glasfilter som blockerar IR. Det kan vara ett par millimeter tjockt.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
paco skrev:
Jag körde Scotch Magic på min 300D, den som har lättare lim på sig. Funkar helt okej om inte blåsning räcker. 5D'n har jag inte rengjort än, men det skulle behövas.

Som sagt, det är inte sensorytan man pillar på, utan ett glasfilter som blockerar IR. Det kan vara ett par millimeter tjockt.
Glasfiltret är belagt med några 1000delar metallfilm, det är den som kan bli skadat! Glaset i sig håller för det mesta.
 

Arne S

Aktiv medlem
Maxieboy skrev:
Glasfiltret är belagt med några 1000delar metallfilm, det är den som kan bli skadat! Glaset i sig håller för det mesta.
Okunskapsfråga: Är metallfilmen belagd på "utsidan" av glaset? I så fall; Varför?

Spontant känns det ju som att det vore smartare att ha den på insidan, mot sensorn.

Oavsett om det är jag eller en utbildad kille som rengör så handlar det ju om mekanisk kontakt när det blir fråga om våtrengöring. Då borde kvalitén öka om filmen inte bearbetas alls vilket ju blir fallet om den monterades på insidan. Eller t.o.m. inne i glaset kanske? Optiskt känns det som om det kvittar, kanske t.o.m. en fördel om den sitter sist i ledet?

Tänker jag fel?
 

magnusekarlson

Aktiv medlem
Re: Sensorregöring, läs detta !!

larsborg skrev:
__________________________________________________

Jag håller med Magnus Bergh, som skrev:

"Jag har haft min kamera i 1 & ½ år och tagit 10'000 bilder (~19st/dag). Jag byter flitigt mellan 5 objektiv och har ALDRIG någon gång fåt skit på min sensor. Inte ett damkorn.

Ni som rengör era kameror varje månad, vad gör ni med era kameror igentligen?"

Vad gör vi med våra kameror för att beskymra oss, kan det möjligen vara att vi tar olika typer av bilder (eller det kanske ingen har tänkt på :) ?

90% av mina bilder behöver jag inte bry mig om sensor damm eller skräp eftersom de försvinner in andra helt oväsäntliga strukturer eller inte synns alls, för de resterande 10% är de ett gissel, därför jag håller på med ett macro projekt, höga bländar tal, litet avstånd mellan objekt och "damm", mycket jämna ytor, betraktaren vill titta på detaljerna, dammet täcker stor yta (skala 1:1 eller mer så täcker det samma), skärpning, kontrast justering osv ökar synligheten. Så hellre än att sitta och klona/heala varje smuts fläck så tar jag hellre en ren sensor, flera gånger om!

Så varför se det som , "jag har minsan fotograferat x dagar och aldrig sett ett damm", bra skulle jag vilja säga skit i det då! För de som tar andra typer av bilder och störs låt dem diskutera ett bra sätt att få bort det, eller?

Till själva ämnet dock, själv började jag med swabbs, märkt att det gick åt ett gäng om man skulle få rent nog, ruggigt dyrt, skaffade blåsa, fixade i princip alla normal bilder men inte alltid makro så jag gick över till blåsa plus swab för att få rent nog, gick bra ett tag till, körde en längre makro session och blev vansinning (om ingen redan förståt det på ovanstående text :) och köpt ett helt rengöringskit från visibledust via nätet. Med swab, låta torka, blåsa, och avsluta med pensling så fick jag äntligen bort nästan allt, LYCKA!

Jag har inte provat deras andra grejor än, så jag har fortfarande damm både på spegel och prisma men vem bryr sig...

Jag har ckså lämnat in en gång till Infocare i Bromma, hyffsat resultat men fortfarande damm i kanterna av sensorn, där är det svårt att få rent hur mycket man än jobbar men priset kontra antal gånger man kan använda rengöringskittet så reserverar jag kamera rengöring till nästa gång man ger sig ut i en öken eller andra dåliga miljöer...
 

Anders Östberg

Guest
Jag rengör själv när dammpartiklarena blir för många eller för synliga i bilderna, hittills har det har aldrig varit något problem och tar några minuter att göra. Först blåsning med Rocket Blower, om det inte tar bort allt penslar jag försiktigt med en syntetisk målarpensel inköpt på Clas Ohlson följt av mer Rocket Blower. Skulle det mot förmodan inte hjälpa använder jag våtmetoden med Eclipse. Efter att jag började med penseln har jag inte behövt göra någon våtrengöring. det ska sägas att jag är inte manisk och testar med f/22 mot blå himmel, det är inte ofta jag tar bilder med den bländaren. Enstaka dammkorn i sökaren stör mig inte, har dammat av mattskivan några gånger men det dammet syns ju inte på bilderna.
 

Northern Star

Aktiv medlem
Tips : Använd inte en grovdammsugare vid rengöring;)

Har alltid rengjort sensorn snabbt & enkelt genom att hålla kameran neråtriktad & samtidigt suga med en dammsugare. Har funkat felfritt i alla år tills i förrgår.....

Sabbade min vanliga kamera under torsdagen när den blev dränkt & skulle använda min D20 som backup.
Tyvärr var D20:an väldigt igendammad.
Jag tar den enda dammsugaren som fanns till hands (grovdammsugare) för att göra sensorn ren.
Samma procedur som vanligt.

Till min fasa upptäcker jag snabbt att dammsugaren suger ut lammellerna till slutaren/bländare ?

Bara att plocka fram min backup, backup kamera...
 

Bokeh

Aktiv medlem
ThePOM skrev:
Hej Kent!

Var köpte du ditt kit och vad betalade du för det?

Hur skitig tror du sensorn behöver vara innan man behöver gå över till att våtswabba?

/Petri
Jag köpte mit kit från B&H i NewYork.
http://www.bhphotovideo.com/

När man inte får bort skiten med pensel eller blåsa så är det väl våtswabning som gäller, men det har jag inte behövt göra ännu, och det kanske beror på att jag gör rent relativt ofta (varannan månad), skiten hinner väl inte klibba fast på glaset helt enkelt.

/kent
 

the_chunk

Aktiv medlem
Hur mycket damm är acceptabelt att ha på sensorn? Jag köpte en Canon EOS 30D för 2 veckor sen. I fredags upptäckte jag jag mycket svarta prickar när jag tog bilder med högt bländartal så fick jag svarta prickar på bilderna.

Fattade efter ett tag att det var damm på sensorn och försökte blåsa rent med en Hama-boll utan något vidare resultat. Dagen efter gick jag till butiken där jag köpt den och de blåste rent rejält med luft från en slang. Åkte hem men det var fortfarande inte rent, en del hade försvunnit, en del var kvcar och en del hade tillkommit.

Lämnade därför in den till Canon för en rejäl rengöring. Hämtade idag men det är fortfarande mycket prickar även om bara ett fåtal ligger kvar på samma ställe. Att det sen dessutom kommit damm på spegeln eller någon annanstans efter deras rengöring är rätt irriterande men ett stickspår från ämnet.

Vad jag nu undrar är om det är så att man aldrig helt blir av med dammet utan får räkna med att det är där, men att det bara syns i extremfall om man tar en bild på ett enfärgat ljust motiv med högt bländartal?

Som referens kan ni kolla på följande bilder
http://www.pqr.st/img_0567.jpg (före rengöring)
http://www.pqr.st/img_0614.jpg (efter rengöring)
Bilderna är tagna med bländare 32 rätt upp i himlen
 

Anders Östberg

Guest
the_chunk skrev:
Hur mycket damm är acceptabelt att ha på sensorn?
Det är nog rätt individuellt vad man accepterar och beror lite på hur och vad man fotograferar. Majoriteten av mina bilder tas med stora till medium bländaröppningar så det är inget stort problem med damm eftersom det inte syns speciellt mycket då. Om jag ska ta makro- eller landskapsbilder så kan det hända att jag rengör kameran i förväg, annars klonar jag bort eventuella störande prickar.

Bilderna är tagna med bländare 32 rätt upp i himlen
Hur ofta tror du att du kommer att ta bilder med f/32 i verkligheten? :)

Vid en sådan test är det näst intill omöjligt att få bort varenda lite dammkorn. Jag brukar i alla fall acceptera att det finns några kvar i något hörn eller längs kanterna där de stör mindre och kanske ändå ryker vid beskärning av bilden.
 

erro.se

Aktiv medlem
the_chunk skrev:
Som referens kan ni kolla på följande bilder
http://www.pqr.st/img_0567.jpg (före rengöring)
http://www.pqr.st/img_0614.jpg (efter rengöring)
Bilderna är tagna med bländare 32 rätt upp i himlen
Nu har jag aldrig lämnat in min kamera för rengöring, men om det där är vad som är godtagbart efter en professionell rengöring så skulle jag vara ganska besviken.

Visst, det kanske inte är ofta man använder så små bländaröppningar som 32, men enligt mitt eget test så börjar man ju kunna se denna typ av prickar vid bländare 8-11 om man har jämna ytor.

http://erro.se/artiklar/Damm_pa_sensorn
 
ANNONS