Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma med systemkamera...

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans-Gunnar Olsson

Aktiv medlem
Skälet till att man inte kan se bilden i sökaren då man filmar med en systemkamera utan bara på skärmen? Har ni, någon svaret på den frågan?
 

apersson850

Aktiv medlem
När du tittar i sökaren på en konventionell spegelreflexkamera ser du in i ett prisma, via en spegel (därför namnet) och sen ut genom objektivet.
När bilden tas fälls spegeln undan för att ljuset ska nå sensorn (eller filmen, i en sån kamera). Då blir det svart i sökaren så länge spegeln är uppfälld.
När du filmar spelar du in bilden kontinuerligt, så då är spegeln uppfälld hela tiden. Därför är det svart hela tiden.
 

Hans-Gunnar Olsson

Aktiv medlem
Förklaring...

När du tittar i sökaren på en konventionell spegelreflexkamera ser du in i ett prisma, via en spegel (därför namnet) och sen ut genom objektivet.
När bilden tas fälls spegeln undan för att ljuset ska nå sensorn (eller filmen, i en sån kamera). Då blir det svart i sökaren så länge spegeln är uppfälld.
När du filmar spelar du in bilden kontinuerligt, så då är spegeln uppfälld hela tiden. Därför är det svart hela tiden.
Tack för ditt svar. Upplever problem när man ska filma i dagsljus och ställa skärpan, kör manuellt då jag filmar, så är det svårt att se bilden klart och vart skärpan hamnar. Vet att man rekommenderar att köra manuell skärpeinstälning vid filmning. Åtminstone på Pentax K-70.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
"riktiga" filmkameror har programmerbar AF.
Typ
knapp1 = 2,2 meter bort
knapp2 = 4 meter bort

Sen kan du fokusera automatiskt mjukt däremellan med en tidskonstant. typ 3 sekunder från 1 till 2.

Garanterat dyrare än en DSLR :)
 

martinot

Aktiv medlem
"riktiga" filmkameror har programmerbar AF.
Typ
knapp1 = 2,2 meter bort
knapp2 = 4 meter bort

Sen kan du fokusera automatiskt mjukt däremellan med en tidskonstant. typ 3 sekunder från 1 till 2.

Garanterat dyrare än en DSLR :)
Är det AF, eller är det förinställda manuella avståndsvärden (är själv helt kass och oerfaren på filmning)?
 

Hans-Gunnar Olsson

Aktiv medlem
Tack för ditt svar. Upplever problem när man ska filma i dagsljus och ställa skärpan, kör manuellt då jag filmar, så är det svårt att se bilden klart och vart skärpan hamnar. Vet att man rekommenderar att köra manuell skärpeinstälning vid filmning. Åtminstone på Pentax K-70.
Brukar lösa det så att jag har min systemkamera inst. på stillbildsfotogr. och ställer skärpan via sökaren. Sedan kopplar jag över regl. till filmning. Sensamt visserligen, men vad gör man. Autoskärpan funkar dåligt då jag ska filma.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tveksam till att du kan ställa skärpan så exakt via sökare. Dessutom kan du inte ändra skärpan under filming om något händer i tagningen.

Skaffa en EVF istället
http://www.zacuto.com/gratical-hd?utm_source=compare page&utm_medium=chart graphic&utm_campaign=gratical hd
Att köpa en EVF som kostar flera gånger vad kameran kostar framstår inte som ett helt seriöst förslag. En kostnadsmässigt mer rimlig lösning är att köpa en lupp att sätta över skärmen på kameran.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Skälet till att man inte kan se bilden i sökaren då man filmar med en systemkamera utan bara på skärmen? Har ni, någon svaret på den frågan?
Detta beror inte på att du filmar med en systemkamera, utan på att du filmar med en spegelreflexkamera. Med en traditionell OVF/DSLR-kamera måste spegeln svängas undan just när bilden tas, vilket innebär att ifall du videofilmar så är den uppfälld under hela tiden, så att OVF:en blir svart.

Använder du en systemkamera av EVF/SLT-typ så kan du se bilden i sökaren under hela tiden du filmar.

Likaså ifall du använder en spegelfri kamera. Förutsatt förstås att du väljer en som är försedd med en EVF och inte enbart en skärm...

Hoppas detta blev ett tillfredsställande svar på din fråga?
 

Hans-Gunnar Olsson

Aktiv medlem
Tveksam till att du kan ställa skärpan så exakt via sökare. Dessutom kan du inte ändra skärpan under filming om något händer i tagningen.

Skaffa en EVF istället
http://www.zacuto.com/gratical-hd?utm_source=compare page&utm_medium=chart graphic&utm_campaign=gratical hd
Det man har att tillgå för att ställa skärpan är ju via sökaren eller skärmen. Autoskärpan på kameran fungerar hyfsat bra. Får se upp då det ligger nå´t i förgrunden som kan ställa till. Då kör jag manuell skärpeinställning. Vid filmning har jag fått rådet att köra med manuell skärpeinställning. Den tillsats du nämner förefaller ligga bortom min budget.
 
ANNONS