Annons

Bländare vid gatufoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smultris

Aktiv medlem
Jag har lusläst på forumet efter diskussioner gällande bländarval vid streetphoto men inte hittat någon tråd ang detta.
Jag fotar en del gatuporträtt/vidvinkligt med stor bländare vid sidan om vidvinkligt med mindre bländare. Åsikterna verkar vara väldigt delade ang just bländarvalet, en del menar på att inga regler finns för just detta medan ex här i gatupoolen så har jag fått förklarat för mig att använda stor bländare är att göra det lätt för sig och att det inte uppskattas så mycket.

Så hur är det egentligen, är det direkt fel att använda stor bländare?
Jag blir osäker på vad jag kan publicera i gruppen iom jag såklart inte vill bryta reglerna för gruppen. Men vad gäller generellt för street skulle ni säga?


gatuporträtt med stor bländare:


liten bländare
 

mattimer

Medlem
Personligen sk-ter jag fullständigt i bländare eller annat tekniskt när jag gatufotar. Ett bra gatufoto är ett bra gatufoto oavsett om bländaren är 1.2 eller 16. En gatufotogrupp värd namnet kan inte ha några regler för bländarstorlek!
Hälsningar /Matti
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är absolut inte fel att publicera bilder med stor bländaröppning och kort skärpedjup. Detta är bara en fråga om smak.

Det finns olika smak inom gatufoto och många tycker om vidvinkligt med stort skärpedjup. Jag tycker också att det passar bra för ögonblicksbilder, men för snabba gatuporträtt tycker jag att kort skärpedjup kan bli väldigt fint.

Motståndet mot kort skärpedjup hos vissa kommer antagligen från att många gatufotografer koncentrerar sig på innehållet (att fånga ögonblicket) och har svårt för dem som mer koncentrerar sig på det estetiska. Naturligtvis kan dessa två saker kombineras.

Bilden överst i det här blogginlägget är för mig väldigt mycket gatufoto. Det är taget med normalobjektiv och största bländaröppning: https://www.fotosidan.se/blogs/froderberg/power-meet-bjuder-pa-bilder.htm
 

afe

Aktiv medlem
Man får naturligtvis använda vilken bländare man vill inom gatufoto, även om det strider mot vad en del tycker är klassiskt gatufoto.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Hej Jenny!

Precis som andra har sagt så kan man använda vilken bländare man vill. Det finns inga regler om vilken bländre man skall ha i gatufoto! Dock så är det ett ämne som är intressant att diskutera! Så, bra att du använder forumet för det!

För egen del så kör jag numera med ett f-tal som ger mig skärpa över hela scenen för det mesta. I min gatufoto-ungdom så gjorde jag tvärtom! Jag tänkte nämligen som så att oskärpa är coolt och när man har köpt dyra ljusstarka gluggar så ska de banne mig skjutas vidöppet! Så, vidöppen bländare i "aperture priority" var det som gällde! Resultatet blev bl a:
- många kasserade bilder på grund av att jag inte spikade fokus!
- bilder som jag insåg hade varit bättre om allt hade varit i skärpa.
- rörelseoskärpa då automatiken i A-läget i kombination med auto-ISO (som ville vara så lågt som möjligt) gav slutartider som var så låga som 1/60s. Då märks folks rörelser om man är tillräckligt nära.

Med din erfarenhet så kanske du undviker mina värsta klantigheter men jag minns att kommenterade en eller två av dina bilder som du tagit med kort skärpedjup att just de var inte så lyckade och hade varit bättre med allt i fokus.

Oavsett bländartal och resulterande skärpedjup så bör man tänka på hela rutan med bakgrund och allt för även om ett kort skärpedjup gör mos av bakgrunden så kan den sistnämnda ändå irritera för att den är stökig i allmänhet.

För några månader sedan så tog jag som ett experiment med mig min ljusstarkaste glugg, en gammal 50mm f1.2 som jag satte på min fullformatare. Fotade vidöppet. Tycker inte att det blev så lyckat. Bokeh-effekten är för påtaglig och bilderna skulle vara lika bra/dåliga fotade med högre skärpedjup. Vad tycker du om dem? Här är de:
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/354676/3571285.htm
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/354676/3571284.htm

Apropå det Anders skriver om klassiskt gatufoto så vet jag inte om jag håller med riktigt. Faktum är att många gatufoton från den klassiska eran då långsam film användes och större format än småbild användes så öppnades gluggarna upp rätt flitigt som i samverkan med de stora fimformaten gav ett rätt kort skärpedjup med en oskarp bakgrund. Men, om Anders syftar mer på de gatufoton som tas idag med dagens sensorstorlekar och möjlighet till höga ISO-tal så är de flesta foton tagna med ett större skärpedjup.

Jag överdoserade nyligen på gatufotofestivaler i London där jag bor. Det var två stycken två helger efter varandra. Många bra foton ställdes ut och den stora majoriteten var tagna med ett rätt stort skärpedjup.

Slutligen, skjut som du vill men testa att en tid att fota med högre skärpedjup och låt ISO gå högt så att du fortfarande kan ha en kort slutartid. Se vad du tycker blir bäst.

Mvh
Fredrik
 

Smultris

Aktiv medlem
Tack snälla för er respons och era råd/tips.
Jag fotar mycket med liten bländare och en del med större bländare.
I en annan grupp får jag tvärtom höra hela tiden; -beskär gärna bilden tajtare. vilket känns småtrist när jag försöker fota klassiskt gatufoto.

Jag tar till mig av alla era tankar och utvecklas hela tiden inom genren.

Tack :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tack snälla för er respons och era råd/tips.
Jag fotar mycket med liten bländare och en del med större bländare.
I en annan grupp får jag tvärtom höra hela tiden; -beskär gärna bilden tajtare. vilket känns småtrist när jag försöker fota klassiskt gatufoto.

Jag tar till mig av alla era tankar och utvecklas hela tiden inom genren.

Tack :)
Att beskära är ett vanligt tips från nybörjare. Det tar tid att lära sig hantera mer komplexa kompositioner. Risken med att beskära är att bilden blir för enkel och tråkig.

Det är helt enkelt svårt att veta vilka råd man ska lyssna på.
 
ANNONS