Annons

Nikon D500 - Högt brus vid lågt ISO?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Tittade på JPG filerna och D500 är markant trevligare.
En faktor att räkna in i det hela är att D500 har högre upplösning, på samma sensoryta = mindre pixlar = mindre ljus att kunna ta åt sig, ändå klarar den sig bättre i kvalitén än D300:an.
Eftersom sensorstorleken är densamma hos de båda kamerorna så samlar de båda lika mycket ljus.

Att D500 presterar bättre beror på bättre sensorteknik. Det är ju ungefär 9 år mellan kameramodellerna (D300s kom visserligen två år senare än D300 men har väsentligen samma sensorteknik).
 

jeduven

Aktiv medlem
Eftersom sensorstorleken är densamma hos de båda kamerorna så samlar de båda lika mycket ljus.

Att D500 presterar bättre beror på bättre sensorteknik. Det är ju ungefär 9 år mellan kameramodellerna (D300s kom visserligen två år senare än D300 men har väsentligen samma sensorteknik).
Fel! D500 samlar in mer ljus än D300 tack vare mindre och modernare pixlar.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är fullt möjligt. Jag har ingen koll på hur stort gapet är mellan pixlarna på D300 respektive D500, eller hur mikrolinserna är uppbyggda på sensorn i respektive kamera. Att sensorytan är densamma ger dock som en lämplig förstaapproximation att de samlar lika mycket ljus eftersom de ju träffas av lika mycket ljus.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nikon har också varit tidiga med bra lösningar, se D90 som var före sin tid och rekommenderades livligt till släkt och vänner av fotonördar ( vänlig formulering )- det har så klart runnit mycket vatten under broarna på 10 år. D500 är det senaste där allt har förbättrats.
 

mioh

Medlem
Efter alla goda tips så har jag under julen sett till att använda kameran med era samlade föreslagna inställningar.

Det vill säga ungefär så här:
+0,3EV
ISO Auto (max 6400)
Aktiv D-Lightning Off
P-läge
Matrix-ljusmätning
JPG-format (För att det är ju så jag vill kunna fotografera med kameran.)

Det jag kan konstatera är att kameran verkar sköta sig bättre än mig. Framförallt så är de stora ihopklumpade områdena med pixlar borta. Får testa vidare nästa år och hoppas att jag och kameran kommer komma bättre överens i fortsättningen.

Då jag blir nöjd med bilder med ISO6400 så räknar jag med att när ljuset återkommit till våren så ska det nog bli bra med även lägre ISO. :)

Tackar för all hjälp och önskar Gott Nytt År med en liten bild. Inte 100% crop denna gång. Dock JPG, +0,3EV, ISO6400 med D-Lightning avslagen. P-läget gav f/2,8 och 1/60 i detta fall.

_DSC1109_800.jpg
 

Bengf

Aktiv medlem
Efter alla goda tips så har jag under julen sett till att använda kameran med era samlade föreslagna inställningar.

Det vill säga ungefär så här:
+0,3EV
ISO Auto (max 6400)
Aktiv D-Lightning Off
P-läge
Matrix-ljusmätning
JPG-format (För att det är ju så jag vill kunna fotografera med kameran.)

Det jag kan konstatera är att kameran verkar sköta sig bättre än mig. Framförallt så är de stora ihopklumpade områdena med pixlar borta. Får testa vidare nästa år och hoppas att jag och kameran kommer komma bättre överens i fortsättningen.

Då jag blir nöjd med bilder med ISO6400 så räknar jag med att när ljuset återkommit till våren så ska det nog bli bra med även lägre ISO. :)

Tackar för all hjälp och önskar Gott Nytt År med en liten bild. Inte 100% crop denna gång. Dock JPG, +0,3EV, ISO6400 med D-Lightning avslagen. P-läget gav f/2,8 och 1/60 i detta fall.

Visa bilaga 147104

Mycket fin bild. Tidigare när jag körde med P-läget så valde jag att där ha lite högre iso runt iso-400 för att snabbt kunna vrida dit, P-läget är sådant att man själv kan välja en del av automatiken, nu kör du autoiso så det fungerar bra. Numera använder jag oftast A-läge ( bländar läge ). där jag då ofta väljer/provar bästa bländare för det objektiv som jag skruvat på och ser om tid och iso passar in, när jag använder S-tiden är det för rörliga motiv, och då kan man få öka iso en del, använder mest en kamera med 1 tums sensor som klarar lika höga iso som en APS-C av modernare sort. Lycka till med dina övningar.
 

Bengf

Aktiv medlem
Mycket fin bild. Tidigare när jag körde med P-läget så valde jag att där ha lite högre iso runt iso-400 för att snabbt kunna vrida dit, P-läget är sådant att man själv kan välja en del av automatiken, nu kör du autoiso så det fungerar bra. Numera använder jag oftast A-läge ( bländar läge ). där jag då ofta väljer/provar bästa bländare för det objektiv som jag skruvat på och ser om tid och iso passar in, när jag använder S-tiden är det för rörliga motiv, och då kan man få öka iso en del, använder mest en kamera med 1 tums sensor som klarar lika höga iso som en APS-C av modernare sort. Lycka till med dina övningar.

Skev lite fel där, jag menar att en 1 tums sensor INTE klarar lika höga iso som en kamera med APS-C sensor.
 
ANNONS