Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tisdagsbilden #8

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
#7 Liten och sliten: En bild som ger upphov till många frågor. Vem/vilka bodde (bor?) här? Vad livnärde dom sig på (småjordbruk?). Varför övergavs gården? Etc. Inramningen med de två trädstammarna till vänster och höger "suger in" betraktaren i bildcentrum, vilket också det kvadratiska formatet bidrar till. Min enda invändning är att bilden saknar "stuns" i skuggpartierna; bilden ger ett lite grådaskigt intryck. Detta dock sagt med reservation för den dassiga visningskvaliteten på bilderna i Forum.


/ FiCa1
Tack för dina tankar kring min bild. Jag svarar direkt som info till övriga också. Det som du upplever som grådaskigt är ett medvetet val då jag tycker det passar för det slitna huset och aktuella vädret vid fototillfället. Jag har förstärkt med extra kornighet över hela bilden vilket jag upplever ytterligare tog fram den känslan. Lyckat eller mindre lyckat val blir då frågan som får gå vidare till övriga.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag väljer tre favoriter denna veckan.

#1En fin bild på ett vackert landskap som står ut bland övriga mer nära motiv här i tisdagsbilden. Jag upplever dock kontrasten i sanden som väl kraftig men frågan är hur det är i stort format.

#4 Jag håller med föregående talare att vi sett många spiraltrappor tidigare och motivet är nästan uttjatat. Desto större bedrift av dig att ändå få till en så bra bild. Med tanke på att det är mer bildvisning än kommenterande för tillfället i tisdagsbilden så har den nog redan vunnit i och med att även jag sätter den som favorit för veckan.
Jag gillar att du låter de mjuka komplementfärgerna tona över i varandra och att det sker enligt tredjedelsregeln. Hur hade bilden blivit med omvända färger? Gul som sand eller jord i botten och himmel en bit upp för trappen. Känns mer logiskt men samtidigt en kallare bild med annan känsla och där det snygga svarta mot gult minskat. Tror du gjort rätt val men funderar högt :).
Jag uppskattar också nätet framför.

#10 En vardagsbild som lyfter tack vare alla geometriska ytor i skarp kontrast ljusmässigt till varandra. Människan mjukar upp och ger liv till bilden samtidigt som hen passar in med sina liknande skiftningar gällande ljus och skugga. Lite osäker men skulle åtminstone provat att mörka ner skuggiga delen av marken något. Jag tycker skuggan ska vara kraftigast på väggen men kanske inte fullt så uttalat.

Övrigt:

#9 Bra tanke och väl värt att försöka fånga det du såg och fascinerades av. Jag tycker oftast inte känslan kommer fram i bild på det sättet jag såg i skogen när det handlar om formationer (hittar inget bra ord) som dessa. Lite som att fota ett landskap med stora nivåskillnader som ger ett sug i verkligheten men som ofta inte märks i bild. Jag förstår alltså vad du såg men får ingen wow-känsla från bilden.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
#4 – Spiral. På ytan en enkel bild, men den är sinnrikt uppbyggd av flera lager. Silhuetten av trappan är effektful och väl komponerad. Stängslet i förgrunden ger djup, men du undviker elegant att stjäla fokus genom ditt val att låta det vara ur fokus. Sist upptäcker jag hur färgen hos bakgrunden sömlöst övergår från blått till gult. Bra genomfört!

#7 – Liten och sliten. Bilden förmedlar den där känslan av våren som aldrig riktigt vill komma. Bra komposition med huset som tydligt blickpunkt inramad av de två träden. Som du själv är inne på, saknas pricken över i:et. Ljuset är ganska platt och himlen är jämngrå. Det finns mycket att titta på: Stenarna framför huset, sprickorna i fasaden och alla grenar. Trevlig bild!

#10 – Malmö X. Det som gör den här bilden är ljuset. Kontrasterna mellan väggarna är fina, ljuset träffar kvinnan framifrån och skapar en spännande skugga. Jag är säker på att du kan hitta många mer spännande urbana miljöer i Malmö. Det här känns lite mer som småstadsbetong och jag tycker inte det är så visuellt kittlande som det kunde vara. Bra bild!
 

Kristobal

Aktiv medlem
Några snabba kommentarer då stressnivån är på max.

#1 Så perfekt att det nästan blir lite tråkigt. Tänkte jag först. Sen såg jag bergen i bakgrunden som verkligen bidrar med något annat. Hur de tornar upp sig likt det svarta mordor. Det är bergen i bakgrunden som gör den här bilden för mig. Även om sandryggen med dess kontrast är otrolig.

#2 Egen. Lite nyfiken, ser man kraniet bredvid blomman? Valde mellan en övertydlig och en lite mer subtil.

#3 Häftig effekt, men det räcker inte riktigt för att hålla kvar mig länge.

#4 glad att det sket sig med bron! Det har vi ju sett att du kan.
Detta är fantastiskt. Det enkla rena. Förvandlar tråkiga industripartier till nåt vackert. Inte en glorifiering av det råa brutala (även det vackert) som ofta skildras i dessa miljöer utan så fjäderlätt och grafiskt. Snyggt hur du linjerar nätet med trappan. Det enda jag önskar annorlunda är den nedersta omlottpartiet i stängslet som känns lite grövre, tydligare markerat på nåt sätt. Stör lite minimalt.

#5 Bra vinkel, misstänker du inte har några större fotografiska ambitioner med just denna bild så jag nöjer mig med att säga bra bild i sin kontext för en bra sak!

#6 lite kul katt men tycker den försvinner i trädet. Vore kul om du ville bidra med egna kommentarer framöver!

#7 håller med tidigare kritik, fin inramning och spännande hus. Jag hade önskat något mer intimt. Lite närmre, annan vinkel eller nåt. På nåt sätt så känner jag inte husets själ. Varpå frågorna kring bilden blir färre.

#8 gillar verkligen det lilla vardagliga som väcker sö mycket känslor. Den hör bilden får mig att tänka och känna en hel del. Just de små obetydliga formationerna på horisonten som betyder så mycket. Vackert.

#9 håller lite med gamlejs kommentar. Eller den var lång och beskriver till viss del vad jag tänker. Tycker dock att den är intressant och tror att man hade kunnat leka mer med symmetrin på nåt kreativt sätt.

#11 först tänkte jag, jaha en katt. Men när jag tittar igen så ligger den och sover (eller är den död) den ligger i alla fall i mitten av fyra kraftiga armar som ser ut som de ska pressas ihop. Vilket väcker mitt intresse att titta lite till. Får känslan av utomlands av färgerna.

#10 effektfulla kontraster och skuggspel. Bra bild. Håller med övriga.

Min vinnarbild blir #4 men har ett par till jag gillar skarpt.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Några snabba kommentarer då stressnivån är på max.

#1 Så perfekt att det nästan blir lite tråkigt. Tänkte jag först. Sen såg jag bergen i bakgrunden som verkligen bidrar med något annat. Hur de tornar upp sig likt det svarta mordor. Det är bergen i bakgrunden som gör den här bilden för mig. Även om sandryggen med dess kontrast är otrolig.

#2 Egen. Lite nyfiken, ser man kraniet bredvid blomman? Valde mellan en övertydlig och en lite mer subtil.

#3 Häftig effekt, men det räcker inte riktigt för att hålla kvar mig länge.

#4 glad att det sket sig med bron! Det har vi ju sett att du kan.
Detta är fantastiskt. Det enkla rena. Förvandlar tråkiga industripartier till nåt vackert. Inte en glorifiering av det råa brutala (även det vackert) som ofta skildras i dessa miljöer utan så fjäderlätt och grafiskt. Snyggt hur du linjerar nätet med trappan. Det enda jag önskar annorlunda är den nedersta omlottpartiet i stängslet som känns lite grövre, tydligare markerat på nåt sätt. Stör lite minimalt.

#5 Bra vinkel, misstänker du inte har några större fotografiska ambitioner med just denna bild så jag nöjer mig med att säga bra bild i sin kontext för en bra sak!

#6 lite kul katt men tycker den försvinner i trädet. Vore kul om du ville bidra med egna kommentarer framöver!

#7 håller med tidigare kritik, fin inramning och spännande hus. Jag hade önskat något mer intimt. Lite närmre, annan vinkel eller nåt. På nåt sätt så känner jag inte husets själ. Varpå frågorna kring bilden blir färre.

#8 gillar verkligen det lilla vardagliga som väcker sö mycket känslor. Den hör bilden får mig att tänka och känna en hel del. Just de små obetydliga formationerna på horisonten som betyder så mycket. Vackert.

#9 håller lite med gamlejs kommentar. Eller den var lång och beskriver till viss del vad jag tänker. Tycker dock att den är intressant och tror att man hade kunnat leka mer med symmetrin på nåt kreativt sätt.

#11 först tänkte jag, jaha en katt. Men när jag tittar igen så ligger den och sover (eller är den död) den ligger i alla fall i mitten av fyra kraftiga armar som ser ut som de ska pressas ihop. Vilket väcker mitt intresse att titta lite till. Får känslan av utomlands av färgerna.

#10 effektfulla kontraster och skuggspel. Bra bild. Håller med övriga.

Min vinnarbild blir #4 men har ett par till jag gillar skarpt.
Jag såg den inte. Kollade på stora skärmen precis och när jag vet vad det är ser jag att det är en käke.
 

FiCa1

Aktiv medlem
... #10 – Malmö X. Det som gör den här bilden är ljuset. Kontrasterna mellan väggarna är fina, ljuset träffar kvinnan framifrån och skapar en spännande skugga. Jag är säker på att du kan hitta många mer spännande urbana miljöer i Malmö. Det här känns lite mer som småstadsbetong och jag tycker inte det är så visuellt kittlande som det kunde vara. Bra bild!
Tack för kommentaren. Bilden är tagen mitt i de medeltida delarna av Malmö (Adelgatan, ett stenkast från Rådhuset och Stortorget. En poäng med projektet är ”ospännande” miljöer/platser 🤪
/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 

Marteric

Aktiv medlem
Mina tre favoriter.

#1: Sanddyner
Våldsamt fint spel ljus och linjer. Fastnar lite extra för den hårda (men svängande) linjen till vänster mot den väldigt mjuka till höger. Grym hantering av tonerna i bilden. På en högupplöst bild hade man dessutom sett mer och bättre av sanden som blåser över kanten. Hittar egentligen bara ett fel...det är inte min bild!
Min klara och överlägsna vinnare!

#7: Liten och sliten
Bra komposition, syns att bilden är genomtänkt från start. Gillar trädens inramning...och det grå-dassiga passar på något vis.

#10: Malmö X
Gillar att studera verk från gatu-fotografer...men är lite (mycket) för feg för att plåta själv. Nu skriver du att bilden ingår i ett större projekt och du vill ha med "mycket" i bilden o.s.v. Jag kunde dock inte motstå att leka med olika beskärningar på Ipaden. Fastnade för en ganska kraftig stående beskärning. Testa gärna att beskära hårt & stående där man bara ser ljus tegelvägg, mörk tegelvägg, mörk gatsten, ljus gatsten, huvudpersonen och hens skugga...lägg gärna upp i tråden om du gillar resultatet.

Kommentarer på kommentarer på min bild #4: Spiral
Stort TACK för alla positiva kommentarer!
Omvända färger: Bilden startade faktisk som gul/sand i botten och blå i toppen då detta var färgerna aftonen bjöd på. Men efter lite trixande fastande jag för gult i topp.
Linjerat nät med trappan: Eventuell, kanske, mot förmodan tur och röta...fast jag sköt iofs ett antal skott och valde det jag gillade mest...

Trevlig helg!
 

FiCa1

Aktiv medlem
[QUOTE ... #10: Malmö X
Gillar att studera verk från gatu-fotografer...men är lite (mycket) för feg för att plåta själv. Nu skriver du att bilden ingår i ett större projekt och du vill ha med "mycket" i bilden o.s.v. Jag kunde dock inte motstå att leka med olika beskärningar på Ipaden. Fastnade för en ganska kraftig stående beskärning. Testa gärna att beskära hårt & stående där man bara ser ljus tegelvägg, mörk tegelvägg, mörk gatsten, ljus gatsten, huvudpersonen och hens skugga...lägg gärna upp i tråden om du gillar resultatet. ... /QUOTE]

Tack för kommentar och en beskärningsidé som fungerar utmärkt – men då blir det en helt annan bild, med personen som det centrala bildelementet. I projektet just nu har jag bilder med personer och utan. Dessa är emellertid inte några huvudpersoner, bara ett bildelement vilket som helst (t.ex. en papperskorg, ett elskåp osv.). Landskapsformatet förenar också projektbilderna.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 

pdahlen

Aktiv medlem
Några utvalda

#1 sanddynor
Min favorit denna vecka. Fint ljus, skuggor och färger

#4 spiral
Fin komposition

#9 symmetri
Kan inte motstå dessa tunna björkar, något som jag själv fotograferar när jag får chansen.
 

janc

Aktiv medlem
Missade deadline för bild och är nu på håret att även missa deadline för kommentarer så det blir bara några snabba synpunkter. Får skärpa mig....

#4 Spiral

Väl fångat motiv. Stängslet i förgrunden (som jag tolkar det) lägger till en extra dimension 8eller vad det ska kallas...). Funderar på hur det skulle sett om man beskär bilden så att plattformen inte är med.

#6 & #11

Som inbiten kattägare är jag svag för kattbilder. Bägge bilderna tycker jag fångar vad som är typiskt för kattkaraktären.

#7

Väcker frågor som denna typ av motiv ofta gör. Vilka bodde där, varför står det tomt, o.s.v ? Antar att detta är en plats som skulle bjuda på många motiv om man hade möjlighet att ge den tid.

#9

Gillar detta med symmetri och här gick det att hitta på ett - i alla fall för mig - oväntat ställe.

#10

Urbana miljöer är motiv som jag fånas av och som väcker en hel del tankar om den miljö vi skapar för oss. Som du skriver är denna en del av en serie och ska väl egentligen bedömas som en del av helheten. Fundera på om bilden skulle förmedla mer av arkitekturens "känsla" utan personer eller inte.
 

janc

Aktiv medlem
Snabb kompletterande kommentar beskrivningen av bild #8. -Det viktiga är att man fotograferar, inte vilken kamera man har. Alla kameror är bättre än den man inte har med sig :)
 

Hrafne

Aktiv medlem
Här kommer lite kommentarer från mig om veckans bilder.

#1: Snyggt med den kurviga linjen på sanddynen. En intressant bild men jag tycker det saknas något som får mig att vilja stanna kvar i bilden.

#2: Jag såg tänderna på marken och funderade över vad för djur det kan tänkas komma ifrån. Snyggt dolt med oskärpan och bladen. Bilden andas verkligen vår. Jag längtar tills det börjar komma upp vårblommor här hemma så man kan ta lite bilder av den här typen.

#3: Jag tycker det blir för mycket rörelse i bilden. Känner mig nästan lite åksjuk när jag tittar på den och har svårt att veta vart jag ska fokusera i bilden. De gula påskliljorna hjälper till men jag dras med blicken ner mot det ljusa nederkanten av bilden. Samma idé men med lite mindre rörelseoskärpa tror jag att jag skulle gilla bättre.

#4: Veckans vinnare för min del. Du sätter allt i bilden. Placeringen av trappan är perfekt. Övergången i färgerna i bakgrunden ger en extra dimension att utforska och nätet som ligger över hela bilden lyfter det hela ett steg till.

#5: Min egen bild.

#6: Väldigt snygg kattbild. Du lyckas fånga en lekfullhet i katten där den sitter och spanar. Ser inget som skulle kunna förbättras.

#7: Mysig stämning i bilden. Gillar hur du du använder dig av två träd i bildens ytterkanter för att markera var bilden börjar. Jag skulle ha testat att höja kameran lite så det vänstra trädet börjar i bildens nederkant, så att huset flyttas lite mer från mitten av bilden och för att få med lite mer av trädens grenar. En väldigt trevlig bild är det vilket som.

#8: Jag gillar hur båtarna är placerade. Den mitterska biten av bilden känns ganska ointressant i jämnförelse med den intensiva himlen och det mörka och kalla vatttnet i förgrunden, så båtarnas närvaro hjälper till att fånga blicken när man tittar på bilden. Man skulle ha önskat att de var lite större så det blev mer dramatiskt.

#9: En häftig bild som jag gillar. Stör mig lite på hur svårt det är att fokusera på björkarna då de smälter ihop med varandra men det är den effekten man vill ha när man tar den här bilden misstänker jag. Jag skulle testat att leka lite med intensiteten i färgerna och se om man kan få fram än mer dramatik i bilden.

#11: Jag tycker bilden blir lite spretig när jag tittar på den. Huvudmotivet som jag tycker katten är försvinner lite bland de rostiga metallbitarna och de smutsiga däcken. Det skulle vara intressant att se samma motiv men ur några andra vinklar och se ifall man kan hitta en annan komposition av bilden. Jag gillar färgerna i bilden, det gröna tillsammans med det blåa på näsduken lyfter bilden.

#10: En bild som jag tycker är mycket mer intressant än bilden "Webbhallen" som du la upp tidigare. Här blandas ljus och mörker på ett fantastiskt sätt iom skuggspelet på väggarna och marken. Speciellt hur skuggan på marken nästan följer husets martklinje och förlänger den. Människan som är med på bilden ger en extra dimension till bilden som jag gillar. Stolpen tycker jag inte gör något för bilden då den nästan försvinner in bland allt annat som finns att titta på. En väldigt snygg bild på en urban miljö.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vinnare #4 - Spiral

Nytt rekord i antal bilder: 11, även om en var taget före 1975.

Veckans vinnare efter en snabb sammanräkning blev #4 - Spiral.

Grattis Martin!
 

Kristobal

Aktiv medlem
#4 Spiral: Ett "utslitet" motiv (vilket fotomotiv är inte det idag?). Jag gillar kompositionen med trappan exakt i bildens högerkant. Vanligtvis brukar trappans skugga finnas med, men här saknas den, vilket är ett plus tycker jag eftersom trappans form framhävs tydligare. Pricken över i:et är Gunnebostänslets mönster som ligger.

/ FiCa1

Lyssnade på musik igår och stötte på textraden ”Sånger som har någon mening är alltid nya sånger.”
Vilket kändes lite passande till din kommentar.
 
ANNONS