Annons

Panasonic planerar att dra ner på kameratillverkningen

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Enligt Nikkei Asian Review planerar Panasonic att lägga ner kameraavdelningen och placera dess verksamhet under någon annan avdelning, samt att dra ner på kameraverksamheten. (Via dpreview.com)

Lite tråkigt nu när Panasonic har börjat visa framfötterna ordentligt på m4/3-fronten. Jag tycker att Panasonic har kommit med fler intressanta nyheter än Olympus den senaste tiden.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det tråkiga är att kameror hamnar i samma division som avdankade produkter. Verkar alltså inte vara prioriterat.

Däremot att dra ner är logiskt då volymerna är tillbaks på liknande nivå som före digitalåldern och då måste man minska kapaciteten förstås.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med. Väldigt tråkiga nyheter!

Har haft lite misstankar då ÅF som tex. CyberPhoto sista månaden reat ut väldigt mycket av sitt Panasonic-sortiment, speciellt gällande butiksexemplar, etc.

Det enda som räddar lite för mig som Panasonic-ägare, är att de, som tur är, delar fattning och standard med Olympus. Hade de inte gjort det så hade jag nog sålt av en del av utrustningen.

Nu får vi bara hoppas att Olympus inte ger upp på sikt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
I o f s finns inga signaler på att de lägger ner men de kanske fokuserar mer på high end som t ex GH och dyrare objektiv. Fast även då behöver de någon enklare serie för att få volymerna att dela utvecklingskostnader med, som jag med min blygsamma insikt ser det.
 

"klick"

Aktiv medlem
Dom kanske känner att konkurrensen inom vissa segment är och kommer bli väldigt hård så dom kanske satsar på segment där dom vet att marknaden för deras kameror är tillräckligt stor som GH5.
 

matti

Aktiv medlem
Enligt Nikkei Asian Review planerar Panasonic att lägga ner kameraavdelningen och placera dess verksamhet under någon annan avdelning, samt att dra ner på kameraverksamheten. (Via dpreview.com)

Lite tråkigt nu när Panasonic har börjat visa framfötterna ordentligt på m4/3-fronten. Jag tycker att Panasonic har kommit med fler intressanta nyheter än Olympus den senaste tiden.
Blev inte riktigt så... ;-)
 

martinot

Aktiv medlem
Blev inte riktigt så... ;-)
Håller med helt och hållet.

Just nu känns Panasonic, efter deras strategiska och långsiktiga samarbete med Leica och Sigma, för att komplettera deras m43 med ett småbildssystem, som klart mer innovativa och seriöst satsande i kamerasegmentet än deras gamla samarbetspartner Olympus.

Jag känner idag helt klart mycket mer frågetecken och osäkerhet kring Olympus framtid och satsning inom kamerasegmentet.
 
ANNONS