Annons

Under- eller överexponerat med nytt batteri?

Produkter
(logga in för att koppla)

jnse

Aktiv medlem
Hejsan
Om man har en gammal kamera som det ska vara 1,35 Volts batteri i, blir fotona över- eller underexponerade ifall man använder ett 1,4 eller 1,5 Volts batteri?
Lättast sätt isåfall att lösa det på är väl att ställa upp/ner ISO-värdet ett steg?
 

PMD

Aktiv medlem
Använd silveroxidbatterier som ersätting, och inte alkaliska batterier. De förra har en urladdningskurva som är mycket mer linjär precis som kvicksilverbatterier. Med alkaliska batterier kommer den gamla exponeringsmätaren att visa olika mycket fel under batteriets livstid.

Förmodligen kommer mätaren att visa lite för högt värde om man har för hög spänning, men det är ju hyfsat enkelt att kalibrera med hjälp av en separat ljusmätare.

Ett alternativ är att använda luft/zink-batterier (som är avsedda för hörapparater). Sådana har en nominell spänning som är rätt nära kvicksilverbatterier och har en hyfsat linjär urladdningskurva. Eventuell måste man meka lite för att få sådana att passa i kameran.
 

Erik X

Aktiv medlem
Nu har jag gjort mig av med min gamla Pentax, men jag har för mig att exp-mätaren stod i mittläget om man tog ut batteriet. Det tyder på att ljusmätaren består av ett LDR-motstånd kopplat i en mätbrygga. Är det så spelar batterispänningen ingen egentlig roll när nålen står nära mittläget. Ute i ändlägena skulle visningen då ändras med 1.5V/1.35V dvs visa 11% för mycket men det borde inte ha någon praktiskt betydelse, vi pratar om ett åttondels bländarsteg, eller 11% på ISO :)
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, åtminstone Pentax Spotmatic har en sådan mätkrets. I den kan man alltså använda ett silveroxidbatteri på 1.5 volt utan att få några större problem.
 

jnse

Aktiv medlem
Tack för svaren :)

På mina kameror så går nålen ner i botten utan batteri (ex Canonet QL 17 GIII, Rollei 35 osv).
Jag kollade på hörapparatsbatterier på apotea, men där står det ju att dom är på 1,45 Volt, silveroxidbatterierna är på 1,5 Volt, så det är nästan ingen skillnad mellan dom.
Det är hörapparatsbatteri jag använder just nu (675), dom passar utan problem.

Problemet med hörapparatsbatterier är ju det att dom dör av sig själv efter ett tag, när man tagit bort tejpen på baksidan.

Är det isåfall bättre att köra med silveroxidbatterier?

Men då visar alltså ljusmätaren "för mycket" om man har högre spänning, så bilden bör alltså bli underexponerad?
 

PMD

Aktiv medlem
Problemet med hörapparatsbatterier är ju det att dom dör av sig själv efter ett tag, när man tagit bort tejpen på baksidan.

Är det isåfall bättre att köra med silveroxidbatterier?
Jag har en Olympus OM-2 som jag köpte 1977. Den använder två silveroxidbatterier. Jag tror inte att jag någonsin har bytt dem och mätaren ger fortfarande utslag (jag provade nyss). Jag har förvisso inte använt kameran de senaste dryga trettio åren, annars hade nog batterierna tagit slut vid det här laget.

Så ja, silveroxidbatterier har rätt mycket längre livslängd än luft/zink-batterier. :)

Men då visar alltså ljusmätaren "för mycket" om man har högre spänning, så bilden bör alltså bli underexponerad?
Förmodligen, men det går säkert att göra en mätkrets som reagerar tvärtom också.

Det är ju enkelt att kalibrera mot en annan ljusmätare. Om du inte har en handhållen ljusmätare (eller en annan kamera med inbyggd ljusmätare) så finns det gratisappar till smartfoner för att mäta ljus.
 
ANNONS