Annons

Mikrofon

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Ska du ha den på kameran eller på bom i hemmastudio? Jag har 2 riktade microfoner, Röde VideoMicro och Röde VideMic Pro med ställbara nivåer. Måste säga att jag faktiskt använder den lilla oftare men VideMic Pro tar in mer ljud på avstånd, bra om det är en större grupp..

Rundstrålande microfoner vet jag inget om tyvärr, men även där verkar Röde vara standard.
 

perhagstrom

Aktiv medlem
Ska du ha den på kameran eller på bom i hemmastudio? Jag har 2 riktade microfoner, Röde VideoMicro och Röde VideMic Pro med ställbara nivåer. Måste säga att jag faktiskt använder den lilla oftare men VideMic Pro tar in mer ljud på avstånd, bra om det är en större grupp..

Rundstrålande microfoner vet jag inget om tyvärr, men även där verkar Röde vara standard.
På kameran
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har en Röde Videomic pro.
Den är till salu med speciella villkor.
Den kostar en trevlig lunch mellan 4 ögon i Jönköping(kanske Spira).
Men jag rekommenderar den inte, för den är mono.

Vad/hur skall du filma?
intervjuer, konsert, barnen som far runt hemma....
 

Ventures

Aktiv medlem
Den är en av flera dominanter.
Men att montera den på en systemkamera är verkligen bortkastat.
Jag antar att de inte är broadcasting-kvalitet som perhagström är ute efter utan något som är bättre än de inbyggda mikrofonerna.
Det är ett stort lyft att montera en bättre extern mikrofon med vindskydd i blixtskon jämfört att använda kamerans inbyggda. Däremot är det inte optimalt för proffsresultat. Men hur många har med sig en assistent som håller mikrofonen? Jag använder Nikons egna stereomikrofon monterad antingen direkt på kameran eller på kameraburen. Den tar inte bort kameraljuden helt men ger avsevärt bättre resultat. Det finns säkert motsvarande till Canon. Eller t.ex. Sennheisers lilla. Annars är som sagt Röde Videomic Pro bra då man kan sänka bruset genom att den har inbyggd förstärkare. Men de tar lite plats. De enklare Röde (som inte heter pro) är kanske inte att rekommendera. En separat ljudinspelare som t.ex. Zoom H1 kan också användas, om man tänker redigera.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ljudet i DSLRer är tyvärr ingen höjdare.
Jag har provat att mata D800 både med separat mick o zoomH4n.
Nikonen komprimerar sönder ljudet. Lätt att höra i ett par hörlurar när man jämför med originalfilen från zoomen.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det finns säkert motsvarande till Canon.
Visst gör det det. Jag har en Canon DM-E1. Den är förstås inte lika bra som den Schoeps cmit 5u som nämndes ovan. Men den kostar bara en tiondel också.
Kan fungera som riktmikrofon (mono) eller som 90° och 120° stereomikrofon.
Den har en lillebror, DM-E100, som bara har 120°-läget, men å andra sidan kostar hälften.

DM-E1 är mycket bättre än kamerans inbyggda mikrofon. Det är förmodligen DM-E100 också.

Det går ju att bygga upp alla möjliga anordningar för att ta stillbilder också. Men skillnaden jämfört med video är att för vissa motiv kan man alldeles utmärkt ta bra stillbilder, jämförbara med vad ett proffs hade kunnat åstadkomma, på egen hand. Att däremot åstadkomma bra video ensam, det är mycket svårare, eftersom alla jämför med proffsproduktioner där också. Även mindre ambitiösa sådana har ofta något halvdussin folk runt kamera och ljudinspelning.

Till det man kan åstadkomma med enmansbesättning tycker jag en mikrofon av den typ jag själv har är rimlig.
 
Varför skulle det vara bortkastat? TS frågade efter en bra mikrofon och denna är bra. Tror knappt något kin mick från deity är bättre
Därför att en amatörfotograf kan hitta avsevärt mer prisvärda mikrofoner för det behov hen har. Givetvis är den mikrofon du hänvisar till väldigt bra men inte som rekommendation till en amatörfotograf som ska köpa sin första mikrofon.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Svårt att svara på utan att veta lite mer om vad du är ute efter att fånga för ljud.
Riktade mikrofoner tar, som namnet antyder, upp ljudet från den riktning du pekar den åt. Det finns dock stora skillnader i hur riktade de är, traditionella så kallade shot gun-mikrofoner är i regel de mest riktade och måste riktas direkt mot ljudkällan för att låta bra.
Du har fått några bra tips i Rode Videomic/Videomicro som är specifikt gjorda för att montera i kamerans hot-shoe. Sennheiser MKE 400 är annan sådan. Dessa är dock mono-mikrofoner, vill du ha stereo kan du titta på Rode Stereo Video Mic eller kanske Audio-Technica AT8024.

Men den största begränsningen ligger i din kameras preamps. Oavsett vilken mikrofon du kopplar in så kommer du ha ganska mycket brus, utöver det är inte EOS R preamps några höjdare. En svindyr mikrofon kommer inte att låta nämnvärt bättre än en billigare direkt kopplad till kameran.

Beroende på hur du jobbar skulle exempelvis en Zoom H4 eller liknande ljudinspelare troligtvis ge dig bättre ljudkvalitet med betydligt större flexibilitet.
 
Många har 70-200 2.8, 24-70 2.8, Canon 1d, nikon d5 osv som inte arbetar professionellt, så varför skulle man inte kunna äga ett bra ljudsystem?
Därför att det finns mer prisvärda alternativ inledningsvis. De tips på bland annat Rödemikrofoner som kommit tidigare är ett exempel. Skulle man känna att de inte håller den nivå man tänkt sig kan man alltid byta upp sig. Men att köpa en mikrofon som kostar 22.500 kronor och som dessutom behöver kompletteras med fantommatning och fäste tycker jag inte är en motiverad investering för en person som tänkt köpa sin första mikrofon.
 
ANNONS