Annons

Skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Instämmer med förebående skrivare:)
Att lära sig hantera jhela kedjan från kamera till utskrift hör fortfarande till det som kan få en slita sitt hår.

Det finns mycket som kan gå snett på vägen.
Tycker man skall börja med en bra A4 eller A3+ skrivare. Dessa är betydligt billigare i inköp. Går man upp till A2 storlek kostar skrivarna ungefär dubbelt så mycket som en A3+.

Fördelen med en A2 skrivare är att de oftast har mycket större patroner vilket gör dem billigare per ml. Fast det kostar cirka 5500 kr att byta samtliga patroner på min Epson 3880.

Går man sedan upp till de större rullpappersmaskinerna så är de ändå mycket dyrare. Déssa är mer produktionsmaskiner och man skall skriva ut verkligen mycket för det skall vara vettigt.

Jag skriver ofta ut bilder till nära och kära. Fast oftast är det småbilder som 10X15 cm eller A4 de vill ha. Man skall också komma ihåg att man ofta inte har väggyta för att hänga upp flera A2 utskrifter även om man bor i hus.

För en A2 utskrift med ram och passpartout blir ramen cirka 74 X 54 cm.
Går man på ändå större utskriftformat har man snart täckt väggarna i huset med bilder.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Personligen skulle jag rekommendera dig att börja med en bra "liten" fotoskrivare för kanske upp till A3. Det låter fullständigt vansinnigt att köpa en proffsskrivare för storformat om du kommer skriva ut någon enstaka bild i månaden, hur kul det än kan kännas när köptarmen är igång.

Du kommer inte att få till bättre (eller ens lika bra) utskrifter med en egen skrivare som om du anlitar t.ex. Crimson om du inte ägnar mycket tid och pengar åt det. De utskriftvolymer du tänker dig är extremt låga så varje bild kommer att kosta massor att skriva ut.

Om du tänkt dig att satsa på en professionell utskriftsverksamhet kan skrivarna i tråden förstås vara aktuella, men för hemmabruk ser jag det som ren kapitalförstöring. Satsa pengarna på fotokurser, objektiv, kameror eller nåt i stället.

Jag förstår hur du tänker, då jag också gärna går all-in när jag väl börjat, men jag har också lärt mig av det - det blir jäkligt dyrt och blir sällan bättre. Lite som att köpa en lastbil med bakgavellyft för att man någon gång i månaden ska köra prylar till återvinningen.

Valet är förstås ditt, men fundera noga på hur mycket du vill skriva ut och om det verkligen blir bättre än att låta någon annan göra det (och vad det i så fall kostar)!

I all välmening,

/AFE
Först och främst får jag tacka för ett väl genomtänkt svar som bidrag till tråden. Bra att det finns någon med fötterna på jorden och som inte bara dunkar i ryggen, utan även tar tag i tyglarna och försöker bromsa in.

Först och främst, Det finns inget beslut (taget av mig), att jag skall köpa en A 2 - skrivare. Vad som diskuterats är Canon och Epson (förvisso i storformat, men ändå) och där utfallet har blivit att i den mån det blir aktuellt med att köpa en skrivare, lutar det åt en Canon av redan avhandlad anledningar.

Du skriver att det är bättre att köpa en liten (och betydligt billigare) skrivare inledningsvis, och kanske du har rätt. Min tanke var/är, att köpa en skrivare och sedan hålla mig till den (hur länge håller en skrivare) ? Men, kan man skriva större bilder (i den mån ett behov skulle uppstå) på en A 3+ skrivare, eller är man begränsad till just A 3+ som största storlek på just en sådan skrivare !?

Frågan är retorisk, men förklaringen kommer här; På en skrivare som du kan skriva ut (t ex) A 2 format kan du även skriva ut mindre bilder på, eller hur ? Dessutom (påstås det) att denna skrivare (från Canon) skall klara av att hantera utskrifter på upp till 1,2 meter och det känns intressant, då det har visat sig att jag gärna dras till panoramaformat inför (i mitt tycke) storslagna vyer.

Att skriva ut ett storslaget panorama på Crimson (även om det kanske bara händer en gång) kostar säkert inte gratis. Du skriver också att jag kommer inte att få bättre eller ens till lika bra utskrifter om jag gör dom själv, istället för att låta Crimson sköta utskriften, och du har sannolikt rätt. Men, tillfredsställelsen av att ha gått från ax till limpa går knappast att ersätta med en utskrift från Crimson, eller !? Och i det är det ett mervärde (för mig).

Du tycker istället att jag skall satsa på fotokurser, kameror eller objektiv istället, och här tycker jag att det blir lite motsägelsefullt. Jag har en D800E i dagsläget och fyra (4) Zeissgluggar. Jag tror inte ett ögonblick på att mina bilder på något sätt skulle bli så mycket bättre om jag köpte ytterligare kamerahus och/eller gluggar, utan jag kommer nog att nöja mig med dessa prylar jag har inom överskådlig tid.

Tanken har slagit mig att jag kanske skulle komplettera med ett D850 - hus, av (bl.a) den enkla anledningen att då slipper jag byta glugg på samma kamerahus då ett byte upplevs nödvändigt, utan jag kan ha två gluggar monterade på var sitt hus istället, och alternera däremellan. Men sedan tänker jag igen, och landar i slutsatsen att min D800E ännu täcker mina behov (med råge) !

Att det blir dyrt, det har jag redan upptäckt, jag har sannolikt köpt fotorelaterade prylar för närmare 150 lusentappar sedan jag tog upp detta intresse (igen), och att köpa nytt kamerahus eller nya gluggar lär ju inte bidra till att det blir billigare, eller hur !? Men jag tänker så här;

Svepningen har inga fickor och istället för att låta mina syskon ärva mig (då jag mig veterligen, är barnlös) så kan jag likaväl använda mina pengar, medans tid är.

Gå en fotokurs (eller något); Saken är den, att jag kan inte fotografera i grupp. Skall jag gå ut för att ta bilder (eller snarare, försöka ta bilder), så måste jag vara själv, annars fungerar det inte för mig. Dessutom har jag sett allt för många gånger bilder på folk som är ute och fotograferar i grupp, där alla, precis alla, står och fotograferar exakt samma motiv ! Vad blir det av det !?

Jo, ett och samma objekt blir avbildat på precis samma sätt, men av olika personer. Tack, men nej tack, det är inte för mig. Då är det bättre (för mig) att i lugn och ro läsa en bok, skriva på ett forum eller titta på något klipp på tuben. Jag har en massa böcker och klipp på tuben att gå igenom, så en "kurs" eller två, vore nog att gå över ån för att hämta vatten (i mitt fall).

Du skriver också; "Eller något annat". Jodå, det är precis det jag gör. Sist jag var ute på resa, (1 Oktober 2018 - 15 Juni 2019) så besökte jag (i nämnda ordning) Nepal, Indien och Japan.

2017 var jag på Mc - semester ner till Marocko, tur och (nästan retur, men det är en annan historia).

2016 gjorde jag en spontan och oplanerad resa ner till Europa, fast då var jag inte borta så länge, några veckor, då också på motorcykel.

2015 Cyklade jag från Göteborg till Oskarshamn och tog båten över till Gotland, rundade (nästan) ön och åkte över till fastlandet igen, för att cykla hem.

2014 gjorde jag en planerad Europa Odysse (på motorcykel) ända ner till Turkiet och rundade nästan Turkiet, innan jag åkte hem igen, genom Europa. Den gången var jag ute under tre (3) månader. Dessutom planerar jag för nya äventyr.

Ev. kommer jag att åka tillbaka till Nepal nästa år (eventuellt), men då på en mer dedikerad fotoresa och då kommer jag dessutom bara att vara borta under mera normala 4 - 5 veckor, istället för (som nu senast) 8 1/2 månad.

Vad vill jag säga med denna uppräkningen !? Jo, att jag gör "eller nåt
istället " , mest hela tiden ;-).
 

apersson850

Aktiv medlem
(hur länge håller en skrivare) ?
Med de utskriftsvolymer du har tänkt dig: Så länge tillverkaren håller med drivrutiner till aktuella operativsystem.
Det är alltså inte själva skrivaren du sliter ut, utan kompatibiliteten avtar med tiden. Jag har en tio år gammal kombiskrivare (scanner/inkjetskrivare). Där har tillverkaren inte drivrutiner för scannerdelen till Windows 10. Man får trixa lite för att få det att fungera.
Jag har en skrivare som jag faktiskt slitit upp, men den har gått en bit över 50000 sidor nu.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Med de utskriftsvolymer du har tänkt dig //
Alltså, låt mig göra ett förtydligande; Jag har inte "tänkt mig" några utskriftsvolymer över huvud taget, jag tog bara det som ett exempel. Allt eftersom jag tycker mig lyckas producera något jag tycker är värt att hänga upp på väggen, kommer jag att skriva ut det.

Men, om vi leker med att en skrivare går att använda i tio år, och inköpspriset (exklusive nytt bläck), landar på 12 lusentappar, så motsvarar det 2 öl på krogen, en gång i månaden över en period av 10 år. Jag tror att jag kan leva med det, (om jag lever, det vill säga 😉).
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Nja, jag menade närmast att du indikerat att det kommer att bli någon sida då och då, för eget bruk. Inte 15 om dagen, varje dag, året runt, som min mest använda skrivare gjort i genomsnitt i tio år.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Instämmer med förebående skrivare:)
Att lära sig hantera jhela kedjan från kamera till utskrift hör fortfarande till det som kan få en slita sitt hår. Det finns mycket som kan gå snett på vägen.
Nu blottar jag min okunskap med risken att bli offentligt avrättad, men jag kör.

Om arbetsrummet är avstämt med ljus och väggar enligt industristandard, skärmen är kalibrerad och profilerad, pappersprofilen laddad i datorn och man softproofar skärmen inför ett stundande utskriftsjobb, vad är det då som kan gå fel (och som jag inte ser) ?
 

Curt L

Aktiv medlem
Nu blottar jag min okunskap med risken att bli offentligt avrättad, men jag kör.

Om arbetsrummet är avstämt med ljus och väggar enligt industristandard, skärmen är kalibrerad och profilerad, pappersprofilen laddad i datorn och man softproofar skärmen inför ett stundande utskriftsjobb, vad är det då som kan gå fel (och som jag inte ser) ?
Om du till detta ställer in rätt i skrivarens drivrutin (stänger av skrivarens färghantering, väljer rätt papperstyp) så är det inte mycket som kan gå fel.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om du till detta ställer in rätt i skrivarens drivrutin (stänger av skrivarens färghantering, väljer rätt papperstyp) så är det inte mycket som kan gå fel.
Aha, det är inte "svårare" än så !? Kan du utveckla det där med rätt papperstyp !? jag begriper ju av egen kraft att det finns en uppsjö av papperstyper (och att alla har olika egenskaper) att välja på, men hur ställer man in det på skrivaren !? Eller är det en inställning som görs i datorns mjukvara (redigeringsprogrammet), i mitt fall Lr 6.14 !?

Tackar för input !
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag är inte heller proffs, utan har fotograferandet som hobby. Skrivaren som gått mest hos mig skriver inte fotografier, utan orienteringskartor och start- och resultatlistor.
 

hornavan

Aktiv medlem
Tackar för tipset, jag skall kolla på dessa kandidater och se vad de kan gå på. Jag har läst en del negativt om Epson, så det känns spontant inte som ett förstaval.

Edit: Hittade Epson (den var inte billig !!!) Canon (som föreslogs), tycks inte finna att tillgå (i Sverige i a f).
Jag har en P800 och har bara positiva erfarenheter av den.
Envist har jag hållit fast vid Epson, trots att flera modeller strulat en del.
Nu känns det som att jag hittat rätt skrivare.
 

apersson850

Aktiv medlem
Aha, och till detta använder du (inte) en fotoskrivare, (utgår jag från) !?
Nej, tills nyligen en Kyocera Mita 5100. Nu har jag lagt mig till med en OKI 843. Reglementet har ändrats, så vi orienterare måste skriva mycket mer A3 nuförtiden.
Innan jag hade OKI:n körde jag dock en del orienteringsrelaterat på min Canon PRO-1, om det behövde vara större än A4. Bläcket till PRO-1 tåler vatten, har jag konstaterat. Det gör det inte när det gäller PRO-10 och PRO-100, men även för PRO-1000. Skulle jag tro, jag har inte provat den.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Efter att varit en av dem som fick problem med Epson R3000 var jag sur på Epson Jag har anvät flera av Epsons skrivare tidigare.
Fast med Epson R3000 gick det åt helsike för mig och många fler i SVefrige.

För många av oss kraschade skrivaren efter cirka 2 år. Det fotosvarta bläckhuvudet började läcka. Först bara lite men sedan allt värre.

Det var egentligen ett konstruktionsfel. Vi var många som kontaktade Epsons kundsupport. Servicen var urusel. Att Epson sa att jag kunde byta själva skrivarhuvudena (hela enheten) för 4500 kr.
Eller så kunde jag köpa en ny skrivare. Skrivaren var körd och jag tvingades att köpa en ny. Jag hade bland annat haft kontakt med Scand. Photo som var mycket hjälpsamma även om de inte kunde lösa mitt problem.

Vad de rekommenderade var att jag pratade med deras produktchef för skrivare som råkade sitta i Göteborg precis som jag själv.

Vi träffades i Mölndal och pratade skrivare ett par timmar. Denna gång ville jag ha en A2 skrivare. Han gick igenom i detalj både alternativet från Canon och Epson.

Han visade på hur Epson hade kraftigare dimensionerade lösningar på mekaniken i maskinen medan Canon hade klenare prylar och mer plast. Det finns också varför man kan byta ut skrivarhuvudet på Canon. De håller helt enkelt inte för hela skrivarens livslängd.

Han rekommenderade mig trots allt köpa en Epson 3880. De använde själva dessa för att skriva ut butiksskyltar mm. sedan flera år och hade mycket goda erfarenheter av den skrivaren.
En finnas är att när skrivarenheten vänder så skakar den till lite för att pigmenten i de små reservoarerna där framme skall blanda sig och inte sjunka till botten.

Så jag åkte till Möldal bestämd på att jag skulle köpa en Canon och åkte hem med en Epson 3880.
Hans råd har nu flera år senare visat sig inte komma på skam. Min Epson 3880 går som ett Schweizer ur. In torkat bläck har jag inga problem med. Förra sommaren stod den i princip oanvänd i fyra månader medan jag var på båten i Kroatien. Trots en rekordhet sommar hade jag inga problem ens med första utskriften när jag kom hem på hösten.

Nu var det här några år sedan. Ring Scandinavian Photo och prata skrivare med dem en stund. De säljer både Canon och Epson.
Den produktchef jag pratade med var mycket öppen. Om samme man är kvar vet jag inte.

Fast att Epsons kundsupport kan få en att ta fram släggan är helt sant.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Nu var det här några år sedan. Ring Scandinavian Photo och prata skrivare med dem en stund. De säljer både Canon och Epson. Den produktchef jag pratade med var mycket öppen.
Får göra det. Men om det kommer ett liknande erbjudande för Canon tvekar jag inte, plast eller ej...
Fast att Epsons kundsupport kan få en att ta fram släggan är helt sant.
Märkligt att dom inte gör något åt det, i o m att just kundtjänst har fått så mycket kritik.
 
ANNONS