Annons

Lightroom kan inte hantera åäö längre

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
O lösningen är densamma idag sedan datorernas barndom.
När man skriver i ett filsystem på en dator så ger man fan i åäö, mellanslag och andra specialtecken förutom - och _.
Använder man dem så får man räkna med problem.
Även om jag förstår ditt tänkande så håller jag inte med dig: datorvärlden har haft decennier på sig att se till att man kan använda alla lokala tecken som filnamn, och om det fortfarande inte går så är det fel på något!

Och bara FYI: jag testade precis att skapa en mapp med namnet йцукен, och jag kunde hantera den som vilken mapp som helst. Det enda bökiga är att byta mellan svensk och rysk tangentbordslayout, det tar ett klick.
 

Curt L

Aktiv medlem
O lösningen är densamma idag sedan datorernas barndom.
När man skriver i ett filsystem på en dator så ger man fan i åäö, mellanslag och andra specialtecken förutom - och _.
Använder man dem så får man räkna med problem.
Det handlar ju inte om filsystemet enbart. Tyvärr sorterar LR lika tokigt bland mina nyckelord. Exempel:
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Och bara FYI: jag testade precis att skapa en mapp med namnet йцукен, och jag kunde hantera den som vilken mapp som helst. Det enda bökiga är att byta mellan svensk och rysk tangentbordslayout, det tar ett klick.
Krylliska alfabetet är inte direkt ovanligt.
Såvitt jag vet så programmerar även de länderna med engelska alfabetet.
Men åäö är ganska ovanligt, få människor som använder det.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Krylliska alfabetet är inte direkt ovanligt.
Såvitt jag vet så programmerar även de länderna med engelska alfabetet.
Men åäö är ganska ovanligt, få människor som använder det.
Vi må vara få som använder åäö i skriven text, men eftersom jag kan få de tecknena i tex ordbehandlaren tycker jag att jag borde kunna använda dem i filnamn. Om operativsystemet inte kan hantera det är det fel på OS-et. Jag kan tänka mig göra undantag för en del udda tecken, som man inte kan skriva med ett enda tangenttryck, tex ñ eller ü.
 

martinot

Aktiv medlem
Normalt så är det inte något som helst problem, utan (på gott och ont) främst begränsat till Adobe, och deras produkter.
 

martinot

Aktiv medlem
Nädå
kan vara struligt när du byter databassystem.
o det innebär riktig ekonomisk påverkan.
Bygger du databassystem för den svenska/nordiska marknaden som inte löser att stödja ÅÄÖ, utan säger till kunderna att helt enkelt låta bli att använda det; ja, då får du nog ekonomiska problem förr eller snare. 😊
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Bygger du databassystem för den svenska/nordiska marknaden som inte löser att stödja ÅÄÖ, utan säger till kunderna att helt enkelt låta bli att använda det; ja, då får du nog ekonomiska problem förr eller snare. 😊
Det är snarare så att den nordiska marknaden får anpassa sig till den internationella.
Jag är tveksam om Sverige ens syns i de större databassäljarnas statistik.
Jag har faktiskt bara sett ett språk som kan använda åäö. Jag tror det var Pascal.
 

martinot

Aktiv medlem
Det är snarare så att den nordiska marknaden får anpassa sig till den internationella.
Jag är tveksam om Sverige ens syns i de större databassäljarnas statistik.
Jag har faktiskt bara sett ett språk som kan använda åäö. Jag tror det var Pascal.
ÅÄÖ funkar fin, fint för mig i princip alla tjänster och applikationer jag använder. Oavsett om hos svenska myndigheter eller svenska företags tjänster.

Det enda stora undantaget är AMADEUS (flygbolagens uråldriga stordatorsystem för resehantering).

Oavsett språk så hanterar både macOS och Windows ÅÅÖ direkt i systemet, och dessutom tusentals andra tecken. Bägge stödjer UNICODE: https://home.unicode.org/

Känns som om du lever kvar på 70-talet... i 7-bitars ASCII. 😄
 
ANNONS