Annons

Rykten om Olympus fall

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det har du helt rätt i. Var detta tar vägen har vi ingen aning om.

När jag var mycket yngre och gick på IHM så hade vi den så kallade företagsdoktorn Ulf ad Trolle som lärare. Varje vecka faktiskt. Han var inblandat i det hela för att ge råd. Han sa gång på gång under det halvåret att inte förstod vad som hände.
Tankbåtar byggdes och las på lager i Uddevalabukten trots alla experter ansåg idéen idiotisk.
Svetsare på varven fick stöd som motsvarade 3 gånger deras lön under nedläggningen. Cirka 600 000 kr vilket skulle vara direktörslön på den tiden.
Samtidigt skrek Volvo efter duktiga svetsare. Fast de tjänade lite mer på varvet och hängde därför kvar där.

Vad jag menar med okända faktorer är till stor del vad regering och politiker kommer göra.
Kameraindustrin är viktig för Japan. Som du nämner har Nikon reducerat sina anställda radikalt. Så den så kallade omstruktureringen av kameraindustrin kommer skaka om Japan en hel del. Förmodligen kommer det finnas politiska inhopp för att stoppa det att hända. Politiker tror ofta de kan ändra historien. Historien visar oftast att de har fel.
Våra svetsare på varven fick i bästa fall jobb hos Volvo. Alla miljarder av skattebetalarnas pengar som satsades kunde inte stoppa nedläggningarna av varven i Göteborg och Malmö
Det blev en smärtsam omställning fast kanske mindre smärtsam än många trott. Göteborg ställde om till annat och de flesta som förlorade jobbet fick jobb på annat håll. De som var 50+ fick ofta på den tiden pension.

När nu kameraindustrin i Japan genomgår något liknande kommer initiativ både komma från politiker och ägare.
Som sittande på bänken tycker vi att de minst solida bolagen med lägsstmarknadsandel kommer kasta in handsken först. Fast det är kanske inte alls hur det kommer utvecklas.
Jag tror inte att Japansk kameraindustri kommer försvinna helt. Företag som Sony och Fuji har mutat in en stor del anhängare globalt. Deras resultat kanske kommer lida under flera år.
Vi kan nog räkna ut både Olympus och Pentax. Deras marknadsandelar är för små för de skall kunna överleva
Inte ens svenska staten rådde på den krisen. Jag följde den och slutet inföll samtidigt med att jag läste grundkursen i Nationalekonomi på Stockholms Universitet. Det är sant att nästan alla inte förstod vad som skedde. Alla ekonomer stöptes då i samma form och de var alla beroende av Knut och Alice Wallenbergs stiftelser någon gång under sin karriär och det var ingen skillnad på om de var s-märkta eller inte. Alla var näst intill eniga i sina analyser och inga såg något ljus i tunneln. Om inte landet accepterade ett ekonomiskt stålbad så väntade IBRD International Bank for Reconstruction and Development ("International Bank of Ruin and Destruction" som en del vänsterfolk kallade den inrättningen) och Världsbanken runt hörnet med hårda nypor.

Men det fanns en som fattat och han var en av få nationalekonomer som avvek från de andra. Han hette Sven Grassman var ekonomisk forskare och satt på Institutet för Internationell Ekonomi. Han satt vidare i den dåvarande Betalningsbalansutredningen, så honom var det inte så lätt att bara avfärda, då han var en av landets absolut främsta experter på att analysera nationalräkenskaperna. Han blev dock hårt mobbad av etablissemanget under första delen av 80-talet när man försökte hamra in ett ekonomiskt krismedvetande i befolkningen. Grassman strödde en hel del grus i det maskineriet.

Han skrev en bok som hette "Det tysta riket", vilket just pekade på den åsiktskorridor som fått de flesta andra ekonomiska experter vid tiden att missa att Sverige och västvärlden alltmer kommit att syssla med tjänster och tjänsteexport istället för stålprodukter som exv. båtar. Grassman menade att de hade fel som inte räknade med dessa intäkter och han såg det ungefär som om man gjort en bouppteckning och bara räknat skulder och skitit i tillgångarna. Han vägde även in den s.k. konsoliderade offentliga sektorns tillgångar som var avsevärda i ett land som Sverige.

Grassman hade noterat en post i nationalräkenskaperna som var "tjänstenettot" som just samlade upp en massa av de inkomster som genererades i den nya tjänstebaserade ekonomin. Det var intäkter från tjänster, patent och rojalties. Idag är det naturligt att se Sverige som ett postindustriellt land men det fanns inte på kartan då och det kan nog förklara en del av den förvirring som uppstod då när han släppte sin bok. Jag lyssnade på honom själv en gång när han hade ett föredrag som Fryshusets legendariske ledare Anders Carlberg hade tagit initiativet till.

Grassman var en av mina verkliga hjältar när jag var i 20-årsåldern. Den mannen hade ett kurage som mycket få har idag. Han fortsatte ända in i kaklet trots att han blev avskedad från sitt jobb och han blev dumpad i någon del av Lantbrukshögskolan som låg i träda. Om jag inte missminner mig så fann det t.o.m. hoar för utfordring av boskap i lokalen så det var nog ett "statement" som var rätt tydligt. Han dog tyvärr alldeles för tidigt i cancer.

Jag äger ju själv ett ex. av Det tysta riket men för de som inte gör det kan man läsa om den boken och Grassman nedan eller söka själva på nätet efter mer info:

https://www.abc.se/~m9339/bib/galna/galna-book-35.html
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det tycker jag är konstigt. OM-1 och OM-2 är extremt lika i handhavandet om man ställer OM-2 i manuellt läge.
Jag vet inte vad det berodde på men jag gillade verkligen den lilla välgjorda och smidiga och svarta OM-1:an. OM-2:ans hus känns annorlunda, är möjligen större och mitt ex är silverfärgat och har dessutom en större cykelpumpszoom, vilket inte alls appellerar till mig.


Jag har tappat förtroendet för Northruparna och har svårt att ta något de säger på allvar numera.

Det betyder förstås inte att de inte kan ha rätt i en del av vad de säger, men jag lyssnar hellre på någon annan om fotorelaterade ämnen (eller ännu hellre: läser).
Jag har sett videon om Nikons problem en gång till idag och vad jag kan avgöra så har de faktiskt gjort en av de mer ambitiösa och välgjorda videos jag har sett på nätet i frågan. Det är väl Nikons egna siffror de bygger resonemangen på eller hur?

Jag tycker det är synd att ha så pass generellt förutfattade meningar att man kastar ut barnet med badvattnet i detta fall och även andra. Är det inte mer fruktbart att skapa sig en mening video för video istället och utgå från vad de säger där? Jag kan också bli lite trött på en del av deras rätt fåniga maner ibland men just denna video tycker jag faktiskt var givande.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag skulle inte bli förvånad om Apple släpper en kamera i framtiden som får alla andra tillverkare att packa ihop och gå hem och lägga sig, problemet för kameratillverkarna är väl att dom inte har den "Know-how" som behövs för att implementera computational photograhy i sina kameror, så det ser rätt mörkt ut för dom flesta, inte bara Olympus.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag skulle inte bli förvånad om Apple släpper en kamera i framtiden som får alla andra tillverkare att packa ihop och gå hem och lägga sig, problemet för kameratillverkarna är väl att dom inte har den "Know-how" som behövs för att implementera computational photograhy i sina kameror, så det ser rätt mörkt ut för dom flesta, inte bara Olympus.
Det skulle förvåna mi mycket. Tror inte det kommer hända. Det är deras core business. Däremot är kameradelen mobiltillverkarnas konkurrens del.
Bra talkvalitet får vi i vilken telefon vi än väljer. Det är kameradelen och interfacet som skiljer tillverkarna åt. Så länge det är på det viset kommer de driva utvecklingen av kamerorna mycket hårt.
Att de skulle ge sig in i den traditionella kameraindustrin tror jag inte på.
De säljer ju redan större delen av de kameror folk använde.
 

RobinN

Aktiv medlem
Jag skulle inte bli förvånad om Apple släpper en kamera i framtiden som får alla andra tillverkare att packa ihop och gå hem och lägga sig, problemet för kameratillverkarna är väl att dom inte har den "Know-how" som behövs för att implementera computational photograhy i sina kameror, så det ser rätt mörkt ut för dom flesta, inte bara Olympus.
Apple har ju inte tagit några innovativa beslut sedan Steve Jobs. Har visserligen aldrig gillat Apple, oftast samma/sämre sak fast dyrare, men Jobs gjort många innovativa beslut som tog dem upp i topp medan nu säljer de ett skärmställ för 999 dollar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Apple har ju inte tagit några innovativa beslut sedan Steve Jobs. Har visserligen aldrig gillat Apple, oftast samma/sämre sak fast dyrare, men Jobs gjort många innovativa beslut som tog dem upp i topp medan nu säljer de ett skärmställ för 999 dollar.
Åh, det skulle jag villa se hur ett sånt ser ut! Har du någon länk?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag vet inte vad det berodde på men jag gillade verkligen den lilla välgjorda och smidiga och svarta OM-1:an. OM-2:ans hus känns annorlunda, är möjligen större och mitt ex är silverfärgat och har dessutom en större cykelpumpszoom, vilket inte alls appellerar till mig.
OM-1 och OM-2 är exakt lika stora. Det som skiljer exteriört är på/av-switchen (som har tre lägen på OM-2 istället för två på OM-1), siffran 2 istället för 1 och att ISO-ratten har fått den extra funktionen exponeringskompensation på OM-2 (utan att ändra storlek).

Skyll inte din bristande kärlek till OM-2 på objektivet. Kameran kan inte rå för vilket objektiv du har på den. :)
 

afe

Aktiv medlem
Tänk att det ska vara så svårt att hålla sig till ämnet. Vill man tycka illa om Apple (eller Windows för all del) finns det lämpligare forum.

Jag tror förvisso att Olympus kommer ha det svårt att vara kvar på marknaden, men jag offrar inte min dyrbara tid att se på dravel från paret Northrup eller andra clickbaits.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tänk att det ska vara så svårt att hålla sig till ämnet. Vill man tycka illa om Apple (eller Windows för all del) finns det lämpligare forum.

Jag tror förvisso att Olympus kommer ha det svårt att vara kvar på marknaden, men jag offrar inte min dyrbara tid att se på dravel från paret Northrup eller andra clickbaits.
Din dyrbara tid verkar inte stå så högt i kurs numera, för du har ju fortfarande tid att häcka här :)
God kväll!

Jag tyckte Olympus-videon var dålig och möjligen hade den helt fel rubrik. Däremot har jag svårt att se att den video de gjorde kring Nikons problem skulle vara särskilt dålig. Den gav mycket tycker jag. Har inte sett något som är så mycket bättre ännu.

Säger som till Per: Varför skaffa sig såna fördomar att man helt slutar lyssna? Det är sällan jag läst någon författare som det bara kommer guldägg ur munnen på. Det är som i sagan tyvärr att flickan måste fortsätta kyssa många grodor innan hon hittar en prins.

Det är genom teser och antiteser man får sina synteser och då måste man stå ut med att de man lyssnar på inte alltid har samma ståndpunkter som en själv. Utan motsatser och motsättningar ingen utveckling.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
OM-1 och OM-2 är exakt lika stora. Det som skiljer exteriört är på/av-switchen (som har tre lägen på OM-2 istället för två på OM-1), siffran 2 istället för 1 och att ISO-ratten har fått den extra funktionen exponeringskompensation på OM-2 (utan att ändra storlek).

Skyll inte din bristande kärlek till OM-2 på objektivet. Kameran kan inte rå för vilket objektiv du har på den. :)
Nä du är experten och jag är okunnig och orättvis! Erkänner utan förbehåll! Jag kanske skulle skaffa mig några små Zuiko och ditcha zoomen :). Olympus for ever!

Men den hade ju gärna fått vara svart!
 

martinot

Aktiv medlem
Är benägen att hålla med Per, AFE, med flera här. Även om någon enstaka video (eller kanske del av en enstaka video) skulle kanske kunna vara halvt OK, så har jag personligen inte tid att se i genomsnitt halvmediokra (som bäst) videos från C.B:are som Northruparna. Detta pga. andra prioriteringar hur jag väljer att använda min tid.
 
ANNONS