Annons

Stabilsera en 75‐300mm ???

Produkter
(logga in för att koppla)

jemostrom

Aktiv medlem
Det är inte ofta jag behöver ett så långt tele som 75‐300mm men när jag hade möjligheten att köpa ett till hyfsat pris så kunde jag inte låta bli. Vad jag inte hade räknat med var att det inte fanns något inbyggt sätt att montera det på ett stativ så att det blir stabilt. Jag använder en GX80 så när jag sätter ihop dessa och använder det på stativ så blir det rätt skakigt.

Är det någon som har ett tips på hur jag kan göra för att kunna få ett stabilt montage på ett stativ?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tror inte det finns något stativfäste att köpa, men kanske det går att bygga någon platta som som går fram och ger ett stöd på objektivet.

Enklast är troligen att använda fjärrkontroll eller timer samt att använda kortare tider, har du testat vilka tider du får problem med, du borde iaf klara 1/500 tycker jag, för det borde gå på frihand
 

jemostrom

Aktiv medlem
Tror inte det finns något stativfäste att köpa, men kanske det går att bygga någon platta som som går fram och ger ett stöd på objektivet.
Mmmm, det är en tanke ... hittills har min hjärna varit begränsat till nån rispåse eller något liknande (de går inte heller så bra att sätta på ett stativ :D ... men kanske något stöd + rispåse ... hmmm)

Enklast är troligen att använda fjärrkontroll eller timer samt att använda kortare tider, har du testat vilka tider du får problem med, du borde iaf klara 1/500 tycker jag, för det borde gå på frihand
Jo, vid bra ljus så går det rätt bra att handhålla eller ta stöd mot vägg/träd, men de gånger jag har haft dåligt ljus så har det varit svajigt ... speciellt för 1.5 år sedan då jag skulle fota blodmånen, var på resa och hade bara ett lätt stativ med mig det var inte lätt.

Men ett litet specialbygge är kanske lösningen ...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Mmmm, det är en tanke ... hittills har min hjärna varit begränsat till nån rispåse eller något liknande (de går inte heller så bra att sätta på ett stativ :D ... men kanske något stöd + rispåse ... hmmm)



Jo, vid bra ljus så går det rätt bra att handhålla eller ta stöd mot vägg/träd, men de gånger jag har haft dåligt ljus så har det varit svajigt ... speciellt för 1.5 år sedan då jag skulle fota blodmånen, var på resa och hade bara ett lätt stativ med mig det var inte lätt.

Men ett litet specialbygge är kanske lösningen ...
Det fanns en liknade tråd för några veckor sedan ska se om jag hittar den

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=174350
 

Smw

Aktiv medlem
Det är inte ofta jag behöver ett så långt tele som 75‐300mm men när jag hade möjligheten att köpa ett till hyfsat pris så kunde jag inte låta bli. Vad jag inte hade räknat med var att det inte fanns något inbyggt sätt att montera det på ett stativ så att det blir stabilt. Jag använder en GX80 så när jag sätter ihop dessa och använder det på stativ så blir det rätt skakigt.

Är det någon som har ett tips på hur jag kan göra för att kunna få ett stabilt montage på ett stativ?
Hej !

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=lens+holder+swiss&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_osacat=0&_odkw=lens+holder+Acra


//MW
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Finns ju det gamla klassiska snöret oxå.
Knyt en ögla på ett snöre.
Trä öglan över objektivet.
Ställ dig på snöret när du fotar o håll det spännt.

Ger inga sekunder men det stabiliserar.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Testa och stäng av IBIS i kameran. Ibland blir den lurad när kameran står på stativ. (Hade samma problem med Olympus och löste det då med att stänga av IBIS).
 
En tanke som slår mig är att stativ eller kulled är för vekt.
Har man 3 kg kamera+objektiv (som exempel) så krävs oftast 6-7 kg tålighet........
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Brukar finnas

Det är inte ofta jag behöver ett så långt tele som 75‐300mm men när jag hade möjligheten att köpa ett till hyfsat pris så kunde jag inte låta bli. Vad jag inte hade räknat med var att det inte fanns något inbyggt sätt att montera det på ett stativ så att det blir stabilt. Jag använder en GX80 så när jag sätter ihop dessa och använder det på stativ så blir det rätt skakigt.

Är det någon som har ett tips på hur jag kan göra för att kunna få ett stabilt montage på ett stativ?
Det brukar ofta gå att få tag på stativfästen som passar sitt objektiv. Kolla om det finns en cm.stor ytan som går tunt någonstans i närheten av balanspunkten på kamera+objektiv (brukar vara ca 1/3 ut från kamerafästet. Mät sedan omkretsen där och börja leta på nätet efter stativfästen, tripod collar. Jag har alltid hittat ett som passa när jag behövt till olika gamla teleobjektiv som inte har eget fäste.

Så här ser de ut
https://www.kamda.se/#/dfclassic/query=stativfäste&query_name=match_and
 
ANNONS