Annons

I brist på pressfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Då har ändå Aftonbladet två fotografer i Malmö. Men redaktionen valde uppenbarligen att det räckte med de inskickade bilderna.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Inte ens för en pressfotograf behöver det vara fel att ”slänga upp kameran i förbifarten”.

Jag såg tv-serien Militärligan på SVT Play
(https://www.svtplay.se/militarligan).

I vinjetten eller avslutet till varje avsnitt använder man en ikonisk bild på en mörk skåpbil med en av rånarna med kulspruta på taket.
I något av avsnitten berättar fotografen om bildens tillkomst. Anställd på Borås tidning. Han var både rädd och stressad. Rånaren med kulspruta hade sett honom.
Han slängde upp kameran och hoppades på en bra bild. Efteråt var han besviken att han inte ens fått skärpan på rätt ställe.
Men bilden är ju fantastisk och förmedlar massor av stämning och dramatik.
 

Bengf

Aktiv medlem
Inte ens för en pressfotograf behöver det vara fel att ”slänga upp kameran i förbifarten”.

Jag såg tv-serien Militärligan på SVT Play
(https://www.svtplay.se/militarligan).

I vinjetten eller avslutet till varje avsnitt använder man en ikonisk bild på en mörk skåpbil med en av rånarna med kulspruta på taket.
I något av avsnitten berättar fotografen om bildens tillkomst. Anställd på Borås tidning. Han var både rädd och stressad. Rånaren med kulspruta hade sett honom.
Han slängde upp kameran och hoppades på en bra bild. Efteråt var han besviken att han inte ens fått skärpan på rätt ställe.
Men bilden är ju fantastisk och förmedlar massor av stämning och dramatik.
Ja otäckt och vågat av fotografen, ksp58 hade trasat sönder både bilen och fotografen om rånaren varit på det humöret. vilket mig bestört leder in på sista rånet, vilken information fick lokalpolisen där när han rullade iväg på spaning med i fallet jämförandet en leksaks pistol i bältet, ser förövarna som försöker stoppa bilar, osv.
 

PMD

Aktiv medlem
Lokalpolisen hann lyckligtvis inte konfrontera rånarna. Om så hade varit fallet hade det kanske gått som i Malexander. Vanliga poliser är normalt alldeles för klent beväpnade för att möta rånare beväpnade med automatvapen och tung kulspruta.

Bilden är riktigt bra, och fotografen var antingen väldigt modig eller mycket dumdristig.
 

apersson850

Aktiv medlem
SvT Play har inte koll på vad som är vad.
Kulspruta m/58 räknas som medeltung kulspruta, för att skilja den från den lätta ksp m/90 och den tunga ksp m/88.

Ksp m/58 (baserad på FN MAG) laddades från början med 6,5 x 55 mm ammunition. Med tiden ompipades de för 7,62 x 51 mm NATO. Men inte heller då räknas den som tung kulspruta.

Ksp m/88 är en Browning, avsedd för ammunitionen 12,7 x 99 mm. Det är något helt annat när en sådan börjar karva på ett mål.

Den lätta ksp m/90 (FN Minimi) laddas oftast med 5,56 x 45 mm NATO, även om det finns versioner för 7,62 x 51 mm NATO till den också.

Men alldeles oavsett är det ingen av dem som man vill ge sig i kast med, om man själv är beväpnad med en kamera. Inte ens om det är en Canon...
 

Ventures

Aktiv medlem
Hrm. Det var ingen vapentråd det här.
Den suddigaste bilden togs bort redan igår kväll av Aftonbladet men det var nog främst för det "rasistiska budskapet" som sprayats på marken. Det sa inte mig något men jag kan ju inte alla språk.
Jag har svårt att tro att fotografen tog bilderna under vapenhot även om bilderna såg så ut.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tycker att bilderna i Aftonbladet fyller sitt syfte. Informativa.
Bilarna som visar att bevakning är insatt.
Staketet som ska försvåra fortsatt skadegörelse.
Och så lite om spåren på statyn efter idioterna.
 

Bengf

Aktiv medlem
SvT Play har inte koll på vad som är vad.
Kulspruta m/58 räknas som medeltung kulspruta, för att skilja den från den lätta ksp m/90 och den tunga ksp m/88.

Ksp m/58 (baserad på FN MAG) laddades från början med 6,5 x 55 mm ammunition. Med tiden ompipades de för 7,62 x 51 mm NATO. Men inte heller då räknas den som tung kulspruta.

Ksp m/88 är en Browning, avsedd för ammunitionen 12,7 x 99 mm. Det är något helt annat när en sådan börjar karva på ett mål.

Den lätta ksp m/90 (FN Minimi) laddas oftast med 5,56 x 45 mm NATO, även om det finns versioner för 7,62 x 51 mm NATO till den också.

Men alldeles oavsett är det ingen av dem som man vill ge sig i kast med, om man själv är beväpnad med en kamera. Inte ens om det är en Canon...

Använde 58:an i lumpen 1974, det som var bra då var nog att den var rimligt transport vänlig, den var som ett extra tungt gevär, antalet skott på kort tid kan vara förödande även om kalibern inte är grov, Ak4 lika så var ganska så tung, har för mig att den var av franskt ursprung, men bantades ner i Svensk version. Har ej googlat på dessa vapen nu.
 

apersson850

Aktiv medlem
Hrm. Det var ingen vapentråd det här.
Jo, det nämns kulspruta flera gånger. När jag såg att det stod tung kulspruta kontrollerade jag källan (SvT Play), och konstaterade att det var där felet kom från.
Därav mitt inlägg.

Visst är det lite märkligt ibland, hur vanligtvis "normalmodiga", om det nu finns ett sånt uttryck, personer lyfter sig själva i håret och gör saker som inte ens de själva, dagen efter, begriper hur de vågade göra.

Eller också tänker de inte långt nog. Det är ju ingen konst att vara modig om man inte är rädd.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Använde 58:an i lumpen 1974, det som var bra då var nog att den var rimligt transport vänlig, den var som ett extra tungt gevär, antalet skott på kort tid kan vara förödande även om kalibern inte är grov, Ak4 lika så var ganska så tung, har för mig att den var av franskt ursprung, men bantades ner i Svensk version. Har ej googlat på dessa vapen nu.
Heckler & Koch Gewehr 3.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Bilderna med staketet fanns inte igår, utan endast bilder tagna av reportern Wagner.
En av bilderna är ju verkligen oskarp som du (någon) skrev tidigare. Vilken fotograf som helst kan råka att få oskarpa bilder. Redaktören borde kanske sortera och gallra lite bättre innan publicering.
Men sådant verkar man inte ha tid med. Vare sig när det gäller text eller bild. Usch vad mycket stav- och syftningsfel man råkar på i dessa nättidningar där fokus verkar ligga på klickfångande rubriksättningar mer än något annat.
 

Bengf

Aktiv medlem
Lokalpolisen hann lyckligtvis inte konfrontera rånarna. Om så hade varit fallet hade det kanske gått som i Malexander. Vanliga poliser är normalt alldeles för klent beväpnade för att möta rånare beväpnade med automatvapen och tung kulspruta.

Bilden är riktigt bra, och fotografen var antingen väldigt modig eller mycket dumdristig.
Blir OT nu men varje gång Malexander nämns blir jag upprörd över det så vansinniga idiotiska rena avrättningen som utförs på redan utslagna ofarliga poliser, straffet borde vara av Amerikanska mått 2X100 år som i bland utdöms.

Killen i vanen som höll uppsikt, var väl någorlunda avvägd med sitt avtryckarfinger som maskerad svår att identifiera, även sedd av andra trafikanter.
 
ANNONS