Annons
Gammal 2019-12-04, 19:07
Måns H

Törs jag ominstallera krånglande CS 6?
Jag har Photoshop CS 6. Installerad 2012 och ominstallerad 2013 på en Imac. Programmet är uppdaterat till sista versionen som Adobe tillhandahöll utan krav på att prenumerera på Creative Cloud, d v s 13.0.6 x 64. Även Raw-konverteraren har sista uppdateringen 9.1.1.

Nu krånglar CS 6, troligen sen jag bytte operativsystem till OS X El Capitan. Det är klonverktyget som inte funkar. Det bildas ett extralager då jag klickar "alt". Hela extralagret dras runt i st f att man får en markerad yta att klistra in där den behövs.

(Många här på FS har tittat på min tidigare fråga men ingen har någon lösning. Moderskeppet har svarat och föreslår ominstallation av CS 6 eller byta till CC, vilket inte är aktuellt för mig, då byter jag hellre till Affinity.)

Jag har kvar installationsskivan till CS 6 och alla koder men tvekar att ominstallera. Risken är att allt slutar fungera eller i bästa fall att jag lyckas installera 2012 års version och den kanske inte går att uppdatera.

Någon som vet, helst med egna nutida erfarenheter?
Gammal 2019-12-04, 22:19
Erik Schalin

Letat lite på nätet.

if you have a Mac with an older OS (pre-10.11), you'll find you can't use Adobe's DNG Converter for that.

Här är en annan länk:
https://helpx.adobe.com/creative-clo...os-sierra.html

Själv kör jag CS6 men använder inte just PS utan främst PP & AE, lite InDesign.
Funkar bra på windows10.
Men det är ju ingen mac...
Gammal 2019-12-05, 11:17
AFJ

Måns H skrev: Någon som vet, helst med egna nutida erfarenheter?
Absolut ingen aning men rådet om att göra en ominstallation är sådant som oftast föreslås när den tillfrågade inte har en susning om vad som är fel.

Jag jobbar själv med IT-support och ibland tar jag till samma "lösning" själv men min erfarenhet från Windows-världen är att ominstallationer sällan hjälper.

Om det är någon konflikt mellan din uppgraderade OS version och ett äldre program så kommer sannolikt problemet inte avhjälpas av ominstallation, men det finns förstås en möjlighet. Om det är värt "risken"? Ingen aning...

Inte mycket till råd, sorry.
Gammal 2019-12-05, 17:09
Artis

Köp en extern HD på 1TB med USB3, installera på den Yosemite eller det operativsystem du hade innan. Installera sedan CS6. Vid omstart tryck genast "alt" när du hör plonget och välj startskiva > Yosemite och kör CS6 därifrån.
Använder den här lösningen vid behov av att köra program som strular med nyare OS. Billigare lösning än att gå in i CC fälla. Så länge du är nöjd med CS6 finns ingen anledning att ändra det konceptet.
Gammal 2019-12-05, 23:07
Måns H

Intressant!
Artis skrev: Köp en extern HD på 1TB med USB3, installera på den Yosemite eller det operativsystem du hade innan. Installera sedan CS6. Vid omstart tryck genast "alt" när du hör plonget och välj startskiva > Yosemite och kör CS6 därifrån.
Använder den här lösningen vid behov av att köra program som strular med nyare OS. Billigare lösning än att gå in i CC fälla. Så länge du är nöjd med CS6 finns ingen anledning att ändra det konceptet.
Min dator är en gammal men mycket bra 24" iMac tidigt 2009. Den har bara USB2. Om jag fattar dig rätt så kan jag skaffa en extern hårddisk, på denna installera Yosemite och CS 6 och sen köra CS 6 därifrån. Intressant förslag, tack!

Men jag väntar ett tag och ser om det kommer fler tips. Det KAN ju vara ett elektromekaniskt fel i tangentbordet eller att jag omedvetet gjort nåt kortkommando.

CC är inte aktuellt alls. Alternativet är Affinity Photo + gratisversionen av Bridge. Då kan jag skaffa ny dator också. Enligt min huvudkälla funkar det mesta i Affinity utmärkt, men cropping är omständligt och man ser inte Affinitybilderna som thumbnails i Bridge (men det gick att gå nån omväg.)
Gammal 2019-12-06, 21:15
Måns H

Obs! Bytt till Affinity Photo
Tack för all input! Sammantaget förefaller det dock bäst att släppa Photoshop och starta på ny kula i och med att operativsystem mm byts så ofta. Och förr eller senare måste jag köpa ny dator.

Så nu har jag tagit språnget och köpt Affinity Photo. 419 kronor (Black Week) och jag kan installera programmet på datorn på landet också.

Nedladdning och installation gick mycket smidigt. Moderskeppet har en introkurs och Affinity har tutorials så det ska väl ordna sig.

Tills vidare använder jag den Bridge som hörde till CS 6. Bridge finns också som gratis nedladdning.

Det gick lätt att justera "user interface". Jag vill ha ljust interface och det gick med en knapptryckning.

Nu blir det en del att sätta sig in i. Programmet är tämligen likt Photoshop men de rutiner jag nött in sen PS 2 får jag nog hitta nya lösningar på. Affinity är på engelska, mitt Photoshop på nån blandning av svenska och engelska.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:57.