Annons

On1 RAW 2020 lite starthjälp önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Mirc

Aktiv medlem
Har bestämt mig för att ge ovanstående program en chans...har använt LR i många år men tröttnat på prenumerationen...nåväl..har en Mac book pro 2015 laddat ner programmet och installerat utan problem men när jag ska importera mina bilder så är pictures gråmarkerat och endast LR finns som alternativ..varför? Och hur gör jag för att komma åt bilderna på hårddisken? Någon som kan förbarma sig? Tack på förhand
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kör On1 raw sedan första betan släpptes. Fast jag kör den tillsammans med LR/PS och Capture One Pro.
Därför har jag aldrig gett mig in på att konvertera alla mina 85 000 bilder till On1.
Fast det finns ett verktyg för det. Fast jag skulle ta det lite lugnt.

Att låta On1 katalogisera alla mina 85 000 bilder tar ett par dygn med en snabb dator.
Jag kör bland annat en iMac 27 2018 med mycket minne och snabb processor.
Nu tar det ungefär lika lång tid att återskapa mina bilder i en ny katalog i LR. Jag kör alltid med sidecars till alla bilder. Så hur jag redigerat bilderna finns i dessa sidecars.
On1 påstår att man kan konvertera dessa så de blir ganska lika hur resultatet såg ut i LR. Det låter som någottar som längre tid.
Min dator brukar låsa sig några gånger när jag skapar en ny katalog i ON1. Detta är inget man vil göra. Så planera för det. DEtsamma gällde för LR så det är inget nytt.
 

Mirc

Aktiv medlem
Ok jag förstår..en del..men jag ville bara importera några bilder för att testa programmet inte flytta över alla bilderna..men jag kan inte komma åt dem utan får bara upp LRkatalogen begriper inte hur jag ska gå till väga riktigt...om vi nu antar att jag säger upp prenumerati9nen i ett senare skede...alltså det som är själva bilder (pictures på min dator av någon outgrundlig anledning ) är gråmarkerat och det verkar som jag måste gå via LR på något vis men det ska väl inte vara nödvändigt..jag har ca 1500 bilder på hårddisken, de resterande ligger på en extern Hårddisk
 

AWid

Aktiv medlem
Förstår nog inte din fråga, men testar ändå:)
Man importerar inte bilder på samma sätt i ON1 som i LR. Du importerar alltså inte till någon "ON1-katalog" utan kan börja redigera dina bilder direkt på den plats de finns på i din dator. Längst till vänster finns en rad med ikoner och om du klickar på den som ser ut som en kamera så kommer du åt dina bilder på hårddisken. Markera en mapp och sen är det bara börja redigera i redigeringsmodulen.

Det finns en möjlighet att "katalogisera" sina bilder vilket snabbar upp hanteringen en del, men strunta i det tills du någorlunda lärt dig programmet.

På ON1:s hemsida finns massor med instruktionsfilmer. Använd dom. Finns någon som handlar om "komma igång med ON1". Kika på den. Kom bara ihåg att ON1 fungerar inte som LR. Man behöver t ex inte "importera" sina bilder till programmet. (Kanske missuppfattade ditt inlägg, men i så fall är det ju bara att glömma detta inlägg.)
 

Mirc

Aktiv medlem
Tack Anders och Mats
Jag ska kolla filmen snarast :)
Nej det är nog mig det beror på jag fattade inte hur programmet är tänkt att jobba med o sen kan jag inte tillräckligt helt enkelt...
Undrar en sak till direkt...kan jag fortsätta använda LR katalogfunktionen även om jag säger upp prenumerationen? Och alltså inte behöva katalogisera eller migrera eller vad det kan tänkas heta alla mina bilder?
 

AWid

Aktiv medlem
Tack Anders och Mats
Jag ska kolla filmen snarast :)
................
Undrar en sak till direkt...kan jag fortsätta använda LR katalogfunktionen även om jag säger upp prenumerationen? Och alltså inte behöva katalogisera eller migrera eller vad det kan tänkas heta alla mina bilder?
Ja du kan fortsätta använda LRs biblioteksmodul ("Library"), alltså bläddra, organisera och exportera dina bilder. Men du kan inte redigera bilder i redigeringsmodulen ("Develop")
 

Mirc

Aktiv medlem
Ja du kan fortsätta använda LRs biblioteksmodul ("Library"), alltså bläddra, organisera och exportera dina bilder. Men du kan inte redigera bilder i redigeringsmodulen ("Develop")
Tack Anders❤❤ det låter ju bra.
nu ska jag prova lite för att se hur det utvecklar sig och om jag kan trivas med programmet😃
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack Anders❤❤ det låter ju bra.
nu ska jag prova lite för att se hur det utvecklar sig och om jag kan trivas med programmet😃
Testa demoversionen Den har all funktionalitet och gäller i 30 dagar.
Fördelen tycker jag med ON1 är att det är LR/PS på samma gång för just foto.

En fördel med On1 är att de har väldigt mycket utbildningsmaterial som de producerar. Inte enbart om hur man gör saker i On1 utan om fotografi generellt.
De producerade en kurs nyligen av Hudson Henry om komposition som var några timmar lång. De har Matt Kloskowski som ofta gör kurser. Mest känd från LR killer tips.

Så gillar du programmet bör du lägga till deras plusmedlemskap. Det kostar ungefär lika mycket som programmet själv men är som att ha Moderskeppets kurser tillgängliga men faktiskt bättre.
 
Senast ändrad:

Wiking 1

Aktiv medlem
Som nämnts ovan så behöver du inte importera bilder till ON1, men du kan göra det också om du vill det. Oavsett var dina bilder ligger på datorn så kan du editera dem.

Gå gärna in i menyn och 'Preferences', och fliken 'Files'. Där finns det en 'flagga' som du bör kryssa i som heter 'Sidecar Options', slå på den. Varje gång du editerar en bild så skapar då ON1 en fil på disken med samma namn som bildfilen, typ xxx.ON1. Den filen kommer då att innehålla alla dina justeringar i bilden. Du skall absolut slå på denna flagga den dagen du väljer att konvertera dina bilder från Lightroom till ON1 med det plugin du fick med när du installerade ON1.

På YuoTube finns många användbara filmer. Men börja med att se filmerna på ON1's hemsida, de grundläggande filmerna. De är gratis.
 
ANNONS