Annons

Sär skrivningar!

Produkter
(logga in för att koppla)

utström

Aktiv medlem
Är det någ ra fler än jag som har pro blem med alla de ssa sär skrivningar här på foto sidan.se?

En krona till någon hjälp organisa tion för varje sär skrivning!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är oundvikligt i vilket som helst sammanhang där människor möts och den gemensamma nämnaren inte har med språkkunskaper att göra. Fokusera på fotograferingen istället tycker jag. Det finns folk som inte har så lätt att se vare sig stavfel eller särskrivningar, men jag tycker inte de skall vara rädda för att skriva eller posta bilder bara för att det finns språkfaschister här.

Jag är iofs också lite språkfaschist ibland, men jag försöker hålla det för mig själv. Bra ställen att få utlopp för det är t ex:
www.avigsidan.com
www.skrivihop.nu
 

utström

Aktiv medlem
Jag hade hoppats på att slippa bli utpekad som en 'språkfaschist' med hjälp av min lättsamma ton i inlägget. Hade jag velat trycka dit människor som har svårt för det svenska skriftspråket hade jag nog gått långt mer hårt åt dem. Kanske pekat ut dem med namn och exempel eller något.

Så. någon språkfaschist är jag inte. Men, när det gäller särskrivningar så är det ju faktiskt skillnad i betydelse, inte bara kosmetik hos det skrivna ordet. En annan anledning är att problemet verkar ha uppkommit enbart på några få år, vilket är väldigt synd. Kan det bero på att vi verkar tro att det engelska språket har rätt när det gäller dessa särskrivningar?

MVH Erik.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag instämmer i dina iakttagelser, men jag har väldigt svårt att se vad som skulle göra fotosidan till en bra arena för diskussioner kring detta.
 
ANNONS