Annons

Inmatningsratt strular

Produkter
(logga in för att koppla)

Göranc

Ny medlem
Inmatningsratt strular när jag ska ändra ISO . Den fungerar när jag vrider den åt höger men inte alla gånger åt vänster.
Är det någon som känner till problemet och var det kostar att reparera?
Canon EOS 40D
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Med tanke på att det finns flera begagnade 40D-hus för runt 1000 kr ute på marknaden så är det knappast lönt att reparera kameran. Det blir antagligen billigare att köpa ett annat fungerande kamerahus.
 

Smw

Aktiv medlem
Inmatningsratt strular när jag ska ändra ISO . Den fungerar när jag vrider den åt höger men inte alla gånger åt vänster.
Är det någon som känner till problemet och var det kostar att reparera?
Canon EOS 40D
Hej!

Har sett videor om detta eller liknade fel, det beror på sumts som kommit ner via kanterna.

Qf lösningen var att hålla kameran med vtrycket neråt, hälla några ml ( en tesked)
isopropanol via batterifacket och låta det rinna ut via avtrycket, ett pat ggr.

Låta det torka ordentlig. Isop är brandfarligt.


//MW
 

AFJ

Aktiv medlem
Inmatningsratt strular när jag ska ändra ISO . Den fungerar när jag vrider den åt höger men inte alla gånger åt vänster.
Är det någon som känner till problemet och var det kostar att reparera?
Canon EOS 40D
40D har väl ingen dedikerad ISO-ratt så jag antar att du menar det främre inmatningshjulet?

Är det bara när du skall ändra ISO som det strular eller även när du använder den till att t ex ändra bländare eller tid?
 

Smw

Aktiv medlem
Hej!

Har sett videor om detta eller liknade fel, det beror på sumts som kommit ner via kanterna.

Qf lösningen var att hålla kameran med vtrycket neråt, hälla några ml ( en tesked)
isopropanol via batterifacket och låta det rinna ut via avtrycket, ett pat ggr.

Låta det torka ordentlig. Isop är brandfarligt.


//MW
typ så här:
https://www.youtube.com/watch?v=t7Tew8FOLU0

eller så:
https://www.google.se/search?q=40d+shuttertrigger+fix&rlz=1C1AVNE_enSE733SE756&oq=40d+shuttertrigger+fix&aqs=chrome..69i57j0.20903j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

//MW
 

Göranc

Ny medlem
40D har väl ingen dedikerad ISO-ratt så jag antar att du menar det främre inmatningshjulet?

Är det bara när du skall ändra ISO som det strular eller även när du använder den till att t ex ändra bländare eller tid?
Det är det främre inmatningshjulet. Det är mest när jag minska ISO .
 
ANNONS