Annons

Fungerande shuttercount för 7Dmk2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pocca

Aktiv medlem
Hej!

Som rubriken lyder letar jag efter en som fungerar. Har testat både www.camerashuttercount.com och eoscount men inte fått dem att fungera. Någon som fått nån av dem att funka på en 7Dmk2 eller vet nån annan som funderar. Googlar man finns det en hel del länkar men de flesta till forum och sedan vidare till sidor som inte ser direkt pålitliga ut.

Någon?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej!

Som rubriken lyder letar jag efter en som fungerar. Har testat både www.camerashuttercount.com och eoscount men inte fått dem att fungera. Någon som fått nån av dem att funka på en 7Dmk2 eller vet nån annan som funderar. Googlar man finns det en hel del länkar men de flesta till forum och sedan vidare till sidor som inte ser direkt pålitliga ut.

Någon?
https://kameratrollet.se/2012/09/08/dagens-sokmotorfraga-kolla-antalet-exponeringar-pa-en-canon/

Camerashuttercount.com jobbar mot bildfilen. Det var länge sedan Canon applicerade exponeringsräknare i bildfiler.
 

Heliotropen

Medlem
Hej!

Som rubriken lyder letar jag efter en som fungerar. Har testat både www.camerashuttercount.com och eoscount men inte fått dem att fungera. Någon som fått nån av dem att funka på en 7Dmk2 eller vet nån annan som funderar. Googlar man finns det en hel del länkar men de flesta till forum och sedan vidare till sidor som inte ser direkt pålitliga ut.

Någon?
Det finns ett program som heter ShutterCount från Dire Studio (http://www.direstudio.com/shuttercount/) som kostar knappt $5. Fungerar på din kamera.

/Fredrik
 

Pocca

Aktiv medlem
Exakt vilka program fungerade inte på din 7D II i min länk?


  1. DIRE Studio? Litet märkligt eftersom det är exakt samma länk du vill prova igen.
  2. Canon EOS Digital INFO?
  3. SPT för $175?
  4. eosmsg?
Hej igen!

Gick till din länkade sida via datorn igår. Den såg mycket "struligare" ut via webbversionen och var svårläst. Nu när jag ser den i mobilversion är den betydligt mer lättöverskådlig.

CanonEOSDigtal INFO fungerade inte. Liksom EOScount. SPT såg jag faktiskt inte inte. Den kanske fungerat om jag sett den och testat.

Jag gav upp efter en stunds "scannande" runt på sidan för att se vilka som var seriösa eller ej. Nästa alla versioner kräver att man laddar ned en programvara. Säkert naivt av mig, men då vill man att sidan som man laddar ned ifrån ser seriös ut.

Hur som helst, jag testade Direstudios version och den fungerade (tror jag, hur kan man veta att slutarsiffran är rätt? Man får hå efter att det iallafall kommer upp en siffra och att den ligger på en trolig nivå).

Tack för hjälpen ni som svarat!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej igen!

Gick till din länkade sida via datorn igår. Den såg mycket "struligare" ut via webbversionen och var svårläst. Nu när jag ser den i mobilversion är den betydligt mer lättöverskådlig.

CanonEOSDigtal INFO fungerade inte. Liksom EOScount. SPT såg jag faktiskt inte inte. Den kanske fungerat om jag sett den och testat.

Jag gav upp efter en stunds "scannande" runt på sidan för att se vilka som var seriösa eller ej. Nästa alla versioner kräver att man laddar ned en programvara. Säkert naivt av mig, men då vill man att sidan som man laddar ned ifrån ser seriös ut.

Hur som helst, jag testade Direstudios version och den fungerade (tror jag, hur kan man veta att slutarsiffran är rätt? Man får hå efter att det iallafall kommer upp en siffra och att den ligger på en trolig nivå).

Tack för hjälpen ni som svarat!
EosCount ska inte fungera till 7DII, vilket det står.
Canon EOS Digital info ska enligt egen utsago fungera men bygger på EosInfo som inte fungerar. Jag har inte 7DII själv och har inte kunnat verifiera.


Angående om det stämmer eller ej så har jag verifierat att bland annat Magic Lantern stämmer med 7D och 6D efter att ha fått det uppkollat hos japanska Canon.
 

buddalin

Ny medlem
DSLR Controller för Android funkar på Canon 7D MK II.
Även Eosmsg funkar. Går också att läsa shuttercount på 5D MK4 och 5DSR med det. Lite skum betalning (USD 5.18) via Paypal bara, men helt säker. Programmet finns för både Windows och mac
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag tycker att det låter onödigt att man ska behöva krångla och/ eller betala extra för att kunna få "mätarställningen" på sin kamera? Jag likställer det lite med att plocka bort kilometerräknaren på nya bilar och låta kunden få köpa ett diagnosverktyg eller besöka verkstaden för att kunna läsa ut aktuellt miltal.

Borde inte Canon kunna fixa detta i en mjukvaruuppdatering? Jag tänker som så att informationen redan måste finnas, om än dold, i exif-filen eftersom den går att läsa ut med dedikerade program?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag tycker att det låter onödigt att man ska behöva krångla och/ eller betala extra för att kunna få "mätarställningen" på sin kamera? Jag likställer det lite med att plocka bort kilometerräknaren på nya bilar och låta kunden få köpa ett diagnosverktyg eller besöka verkstaden för att kunna läsa ut aktuellt miltal.

Borde inte Canon kunna fixa detta i en mjukvaruuppdatering? Jag tänker som så att informationen redan måste finnas, om än dold, i exif-filen eftersom den går att läsa ut med dedikerade program?
1D II/1Ds II var de sista kamerorna från Canon med exponeringsräknare i EXIF.

Hej igen!

Gick till din länkade sida via datorn igår. Den såg mycket "struligare" ut via webbversionen och var svårläst. Nu när jag ser den i mobilversion är den betydligt mer lättöverskådlig.
Jag hoppas den upplevs bättre nu.
 

MixPix

Aktiv medlem
Jag tycker att det låter onödigt att man ska behöva krångla och/ eller betala extra för att kunna få "mätarställningen" på sin kamera? Jag likställer det lite med att plocka bort kilometerräknaren på nya bilar och låta kunden få köpa ett diagnosverktyg eller besöka verkstaden för att kunna läsa ut aktuellt miltal.

Borde inte Canon kunna fixa detta i en mjukvaruuppdatering? Jag tänker som så att informationen redan måste finnas, om än dold, i exif-filen eftersom den går att läsa ut med dedikerade program?
Håller helt med! Borde åtminstone gå att läsa ut med medföljande programvara!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
1D II/1Ds II var de sista kamerorna från Canon med exponeringsräknare i EXIF.
Grejen är väl att det egentligen är en ganska ointressant mätarställning som säger väldigt lite om skicket på en kamera.
Om slutaren går sönder efter 300000, 400000 eller 500000 spelar ju mindre roll. När den går sönder så går den sönder.

Det finns ingen service som ska utföras vid särskilda antal exponeringar.

Det finns inget reellt behov av siffran för användaren.

Men för tillverkaren kan siffran vara intressant. De kan läsa av och samla data för statistik om sina produkter.

Att slutaren tål minst 300000 exponeringar i laboratoriemiljö är en sak. Men om det kommer in flera kameror på service där den har pajat redan vid 200000 så behöver de ändra designen.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Grejen är väl att det egentligen är en ganska ointressant mätarställning som säger väldigt lite om skicket på en kamera.
Om slutaren går sönder efter 300000, 400000 eller 500000 spelar ju mindre roll. När den går sönder så går den sönder.

Det finns ingen service som ska utföras vid särskilda antal exponeringar.

Det finns inget reellt behov av siffran för användaren.

Men för tillverkaren kan siffran vara intressant. De kan läsa av och samla data för statistik om sina produkter.

Att slutaren tål minst 300000 exponeringar i laboratoriemiljö är en sak. Men om det kommer in flera kameror på service där den har pajat redan vid 200000 så behöver de ändra designen.
Vill du köpa en begagnad kamera av mig utan att veta hur många bilder den tagit, 10k eller 250k? Troligen måste jag ta reda på den siffran för att du ska överväga affären.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vill du köpa en begagnad kamera av mig utan att veta hur många bilder den tagit, 10k eller 250k? Troligen måste jag ta reda på den siffran för att du ska överväga affären.
Jag köpte en EOS 1D iii utan att veta. Så svaret är ja (om du har en 1D X till rätt pris).

Och sedan kan jag ha otur att slutaren går sönder redan vid tio, tjugo, trettio eller fyrtio tusen exponeringar. Eller så håller den ända upp till femhundra tusen.
 
Antal exopneringar

Hej!

Som rubriken lyder letar jag efter en som fungerar. Har testat både www.camerashuttercount.com och eoscount men inte fått dem att fungera. Någon som fått nån av dem att funka på en 7Dmk2 eller vet nån annan som funderar. Googlar man finns det en hel del länkar men de flesta till forum och sedan vidare till sidor som inte ser direkt pålitliga ut.

Någon?
Jag köpte ett program som heter ShutterCount via Mac App Store. Det kostade 40kr. Finns till Windows på tillverkarens hemsida. enkelt att använda; koppla in kameran via USB och du kan se direkt hur många exponeringar kameran har tagit.
 
ANNONS