Annons

Faktura ang bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
"5) Om du inte är företagare så skall moms ingå i det total belopp du kräver. Annars skall moms redovisas särskilt."
Är det otydligt det jag skriver? Jag skriver ju att som icke företag,privatperson utan momsrregistrering så finns momsen i den summa man kräver!
Nej, det är inte otydligt -- men felaktigt. Om köparen/betalningsmottagaren är en privatperson som inte är momsregistrerad så ingår överhuvudtaget ingen moms i affären.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Och en som stjäl / använder bilder olovandes kommer ju säkert att snällt betala en faktura??
Please.
Vad gör ni sen då? Kör det till inkasso? Det enda som händer är att ni blir mer bittra för att det inte går igenom och kommer att skriva fler inlägg om hur lite folk förstår.

Jag är hobbyfotograf, men jag är ute väldigt mycket och fotar små band. Det är min filosofi att alla ska ha rätt till bra bilder och jag berättar för dem att jag inte tar något betalt, men jag uppskattar om de skriver ut mitt namn och hemsida när de lägger upp några bilder och hittils, på 5 år, så har endast ett band låtit bli att göra det. Men när jag frågade dem om det så la de till det direkt och efter det har ingen någonsin ifrågasatt mitt upplägg.

I mina ögon är det här ett icke-problem. Eller så fotar ni andra fel folk som inte kan ha en dialog gällande bilder och dess användande.
 

radiovoice

Avslutat medlemskap
En annan jag pratat med skrev:

"Du behöver inte skriva en sådan faktura på något särskilt sätt. Ett vänligt men bestämt brev, där du begär betalning för att dina bilder utnyttjats räcker fint. Påpeka att dröjsmålsränta utgår tills skulden betalas. Så här:

Betalningsanmodan:
Eftersom bilder som jag har upphovsrätt till används utan tillåtelse på din Internetsida begär jag att du omgående betalar en avgift om x kronor per bild, totalt xx kr, som ersättning för detta. Därefter får du tillåtelse att använda bilderna på din hemsida, men bara om jag anges som fotograf.
Vänliga hälsningar (det menar du inte, men man skriver så)


Skicka rekommenderat med mottagningskvitto."

Så nu vet jag ungefär hur jag ska gå till väga. :)
 

radiovoice

Avslutat medlemskap
Och en som stjäl / använder bilder olovandes kommer ju säkert att snällt betala en faktura??
Please.
Vad gör ni sen då? Kör det till inkasso? Det enda som händer är att ni blir mer bittra för att det inte går igenom och kommer att skriva fler inlägg om hur lite folk förstår.

Jag är hobbyfotograf, men jag är ute väldigt mycket och fotar små band. Det är min filosofi att alla ska ha rätt till bra bilder och jag berättar för dem att jag inte tar något betalt, men jag uppskattar om de skriver ut mitt namn och hemsida när de lägger upp några bilder och hittils, på 5 år, så har endast ett band låtit bli att göra det. Men när jag frågade dem om det så la de till det direkt och efter det har ingen någonsin ifrågasatt mitt upplägg.

I mina ögon är det här ett icke-problem. Eller så fotar ni andra fel folk som inte kan ha en dialog gällande bilder och dess användande.
Så du menar alltså att jag bara ska sitta och acceptera det här beteendet? Det är INTE okej, och om jag inte gör något åt det snart så kommer andra följa hennes exempel för att de tror att det är okej eftersom att jag aldrig satte stop för det.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Så du menar alltså att jag bara ska sitta och acceptera det här beteendet? Det är INTE okej, och om jag inte gör något åt det snart så kommer andra följa hennes exempel för att de tror att det är okej eftersom att jag aldrig satte stop för det.

Kör på för fullt, det kommer bara sluta med att inget kommer ut av det.
Vart vänder du dig när din betalningsanmodan inte går igenom då? Polisen? Tinget?

Sätt det här på kontot för saker jag inte gör om igen och låt det bero. Fotar du fler i framtiden så gör det TFP eller se till att betalning är ordnad innan.
 

goneaway

Aktiv medlem
Och en som stjäl / använder bilder olovandes kommer ju säkert att snällt betala en faktura??
Please.
Vad gör ni sen då? Kör det till inkasso? Det enda som händer är att ni blir mer bittra för att det inte går igenom och kommer att skriva fler inlägg om hur lite folk förstår.

Jag är hobbyfotograf, men jag är ute väldigt mycket och fotar små band. Det är min filosofi att alla ska ha rätt till bra bilder och jag berättar för dem att jag inte tar något betalt, men jag uppskattar om de skriver ut mitt namn och hemsida när de lägger upp några bilder och hittils, på 5 år, så har endast ett band låtit bli att göra det. Men när jag frågade dem om det så la de till det direkt och efter det har ingen någonsin ifrågasatt mitt upplägg.

I mina ögon är det här ett icke-problem. Eller så fotar ni andra fel folk som inte kan ha en dialog gällande bilder och dess användande.
Sanning!

Jag vet att det är fult att säga såhär, men ibland tar folk sig själva på alldeles för stort allvar. Jag förespråkar inte stöld, det är inte det jag menar, men är folk verkligen så dåliga på att välja sina strider?

De flesta gånger den här frågan kommer upp handlar det om folk som inte kan prata med varandra som vuxna människor, och mer ofta än inte så handlar det om bilder som aldrig var tänkta att generera någon inkomst.
Visst det är dåligt att inte ange ett namn om det är överenskommet, men återigen, kommunikation. Det finns uppenbarligen inte en bra relation till en början, att sedan få en faktura på ett par tusen lär inte göra den saken bättre.

Men men.
En fråga till Trådskaparen:

Det framgick i något av de tidigare inläggen att ni hade skrivit ett avtal. Om man sedan läser vidare verkar kommunikationen röra sig på en ganska låg nivå, jag menar inte dig nu, detta får mig att fundera över hur gammal modellen i fråga är? Det låter som ett beteende från en yngre tonåring, eller är det en myndig människa?

Egen synpunkt:
Att i ett avtal skriva in att fotografen skall rådgöras vid varje publicering av bilderna är lite väl löst i min mening. Framförallt för dig som fotograf, om du gör det på större skala och alla följer avtalet så kommer du ha fullt upp med att svara på förfrågningar om olika obetydliga publiceringar. Sen tycker jag facebook är mer av privat karaktär och gör ingen skillnad från att ha en utskriven bild i ett fotoalbum hemma som man visar för sina vänner. Men det är vad jag tycker.
 

iSolen.se

Guest
Så du menar alltså att jag bara ska sitta och acceptera det här beteendet? Det är INTE okej, och om jag inte gör något åt det snart så kommer andra följa hennes exempel för att de tror att det är okej eftersom att jag aldrig satte stop för det.
Stå på dig, klart du ska skicka fakturan. Det är bra om det skrivs massor om det här på fotosidan och facebook för då är det fler som lär sig att bildstöld inte är ok.

Att hon beter sig illa på flera sätt spelar förstås inte juridiskt någon roll men hon vinner ju inga sympatipoäng någonstans.

Du kan skippa fogden om du vill snabba upp processen, under förutsättning att du har dokumentation förstås. Du kan stämma direkt om hon inte betalar fakturans påminnelse. Det är dyrt men hon kommer ju att få betala kalaset.

Jag antar ovan att du vill hävda din rätt och att du vill att ert avtal och din upphovsrätt ska respekteras samt få ersättning för brottet. Vill du bara får bort bilderna är det snabbaste att ringa facebook och berätta.

Tillägg: hur du skrivit i ditt avtal är inte så viktigt. Du har alltid rätten till dina bilder om inte avtalet ger henne rätten till bilderna. Det är tom så att inget avtal behövs. Bilderna är dina.
 

iSolen.se

Guest
Sanning!

Jag vet att det är fult att säga såhär, men ibland tar folk sig själva på alldeles för stort allvar. Jag förespråkar inte stöld, det är inte det jag menar, men är folk verkligen så dåliga på att välja sina strider?

De flesta gånger den här frågan kommer upp handlar det om folk som inte kan prata med varandra som vuxna människor, och mer ofta än inte så handlar det om bilder som aldrig var tänkta att generera någon inkomst.
Visst det är dåligt att inte ange ett namn om det är överenskommet, men återigen, kommunikation. Det finns uppenbarligen inte en bra relation till en början, att sedan få en faktura på ett par tusen lär inte göra den saken bättre.

[/I]
Knappast kommunikationsproblem, snarare kunskap- eller respektproblem.

Om inget annat avtalas äger fotografen all rätt till bilderna.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Stå på dig, klart du ska skicka fakturan. Det är bra om det skrivs massor om det här på fotosidan och facebook för då är det fler som lär sig att bildstöld inte är ok.

Att hon beter sig illa på flera sätt spelar förstås inte juridiskt någon roll men hon vinner ju inga sympatipoäng någonstans.

Du kan skippa fogden om du vill snabba upp processen, under förutsättning att du har dokumentation förstås. Du kan stämma direkt om hon inte betalar fakturans påminnelse. Det är dyrt men hon kommer ju att få betala kalaset.

Jag antar ovan att du vill hävda din rätt och att du vill att ert avtal och din upphovsrätt ska respekteras samt få ersättning för brottet. Vill du bara får bort bilderna är det snabbaste att ringa facebook och berätta.

Tillägg: hur du skrivit i ditt avtal är inte så viktigt. Du har alltid rätten till dina bilder om inte avtalet ger henne rätten till bilderna. Det är tom så att inget avtal behövs. Bilderna är dina.
Menar du på allvar att man ska dra en faktura på några hundra till en stämning? Allvarligt?
Är du medveten om att det ska finnas en polisanmälan innan det går att göra en stämningsANSÖKAN. Men innan vi kommer så långt måste en utredning göras om brott har begåtts och i vilken omfattning. Därefter, om utredningen visar att brott begåtts, kan man lämna in en ansökan och sedan tar en jurist i beaktande om det är värt att driva en process och jag är mycket tveksam till att man gör det i ett fall med nämnda förutsättningar. Likaså är jag lite tveksam till att polisen i dag skulle prioritera något så litet som det här.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Det ligger mycket i att en hobbyfotograf som själv har utbyte av att fotografera inte skall göra för stor sak av upphovsrättsbrott av den här karaktären. Att visa sinabilder, se dem användas och veta att de uppskattas av andra har också något värde (visst låter jag ädel?)

Men man skall också vara beredd att hålla på sin rätt, och det gör inget om man skriver ett brev för att visa att man menar allvar. Jag tror inte heller att man får mer ut av det hela än att bilden plockas bort. Det är å andra sidan en smal sak att tillskriva Facebook och tala om att de har upphovsrättsskyddat material på siten, och tala om vad och var, så lär det vara borta snabbt.
 

goneaway

Aktiv medlem
Menar du på allvar att man ska dra en faktura på några hundra till en stämning? Allvarligt?
Är du medveten om att det ska finnas en polisanmälan innan det går att göra en stämningsANSÖKAN. Men innan vi kommer så långt måste en utredning göras om brott har begåtts och i vilken omfattning. Därefter, om utredningen visar att brott begåtts, kan man lämna in en ansökan och sedan tar en jurist i beaktande om det är värt att driva en process och jag är mycket tveksam till att man gör det i ett fall med nämnda förutsättningar. Likaså är jag lite tveksam till att polisen i dag skulle prioritera något så litet som det här.
Jag tror han menar en civilrättslig stämmning, det handlar om ett avtalsbrott, inte något för polisen och brottsbalken.


Knappast kommunikationsproblem, snarare kunskap- eller respektproblem.

Om inget annat avtalas äger fotografen all rätt till bilderna.
Tycker det är solklart att kommunikationen är dålig, annars hade man givetvis kunnat lösa det utan fakturor.
Jag är fullt medveten om vad som gäller, och nu är detta OT, men folk skriver oklara avtal med konstiga förbehåll. Så kanske inte är fallet nu men det spelar ingen roll. Om man kan prata med varandra som vuxna människor uteblir de flesta problmen.


Återigen;

Hur gammal är denna modellen? Det har diskuterats på sidan förut, bara så att du tänker på det, om modellen är omyndig gäller förmodligen inte heller avtalet.
 

iSolen.se

Guest
Menar du på allvar att man ska dra en faktura på några hundra till en stämning? Allvarligt?
Är du medveten om att det ska finnas en polisanmälan innan det går att göra en stämningsANSÖKAN. Men innan vi kommer så långt måste en utredning göras om brott har begåtts och i vilken omfattning. Därefter, om utredningen visar att brott begåtts, kan man lämna in en ansökan och sedan tar en jurist i beaktande om det är värt att driva en process och jag är mycket tveksam till att man gör det i ett fall med nämnda förutsättningar. Likaså är jag lite tveksam till att polisen i dag skulle prioritera något så litet som det här.
Ett civilrättsligt mål behöver ingen brottsutredning.

Eftersom sannolikheten att vinna ett sånt mål är stort är det mest en fråga hur mycket TS vill sätta dit bildtjuven och tjuven har gjort som det står ovan skulle i allafall jag förstå om ts stämmer. Kan ju räcka med Kronofogden också.
 

radiovoice

Avslutat medlemskap
Sanning!

Jag vet att det är fult att säga såhär, men ibland tar folk sig själva på alldeles för stort allvar. Jag förespråkar inte stöld, det är inte det jag menar, men är folk verkligen så dåliga på att välja sina strider?

De flesta gånger den här frågan kommer upp handlar det om folk som inte kan prata med varandra som vuxna människor, och mer ofta än inte så handlar det om bilder som aldrig var tänkta att generera någon inkomst.
Visst det är dåligt att inte ange ett namn om det är överenskommet, men återigen, kommunikation. Det finns uppenbarligen inte en bra relation till en början, att sedan få en faktura på ett par tusen lär inte göra den saken bättre.

Men men.
En fråga till Trådskaparen:

Det framgick i något av de tidigare inläggen att ni hade skrivit ett avtal. Om man sedan läser vidare verkar kommunikationen röra sig på en ganska låg nivå, jag menar inte dig nu, detta får mig att fundera över hur gammal modellen i fråga är? Det låter som ett beteende från en yngre tonåring, eller är det en myndig människa?

Egen synpunkt:
Att i ett avtal skriva in att fotografen skall rådgöras vid varje publicering av bilderna är lite väl löst i min mening. Framförallt för dig som fotograf, om du gör det på större skala och alla följer avtalet så kommer du ha fullt upp med att svara på förfrågningar om olika obetydliga publiceringar. Sen tycker jag facebook är mer av privat karaktär och gör ingen skillnad från att ha en utskriven bild i ett fotoalbum hemma som man visar för sina vänner. Men det är vad jag tycker.


Tjejen i fråga är 20. Och det där sista med fotoalbum hemma, det är ju för privat bruk så det är okej. Men att lägga ut en bild som jag äger på internet, utan varken lov eller att hon nämner mig, det är som sagt inte okej.

Jag har mailat fram och tillbaka med facebook och de skriver att de inte kan radera bilderna sålänge jag inte kan skicka URL-adresser till dem, det räckte tydligen inte med mina screenshots (som jag hade turen att ta innan hon blockade mig) där allting står klart och tydligt. Och eftersom hon vänlåst sin facebook så kan jag inte gå in där och ta reda på adresserna i fråga.

Så det är därför jag undrade över hur man gör hela den här grejen med att skicka faktura osv.. för nu är jag riktigt trött på att få skit kastat i ansiktet.
 

radiovoice

Avslutat medlemskap
Stå på dig, klart du ska skicka fakturan. Det är bra om det skrivs massor om det här på fotosidan och facebook för då är det fler som lär sig att bildstöld inte är ok.

Att hon beter sig illa på flera sätt spelar förstås inte juridiskt någon roll men hon vinner ju inga sympatipoäng någonstans.

Du kan skippa fogden om du vill snabba upp processen, under förutsättning att du har dokumentation förstås. Du kan stämma direkt om hon inte betalar fakturans påminnelse. Det är dyrt men hon kommer ju att få betala kalaset.

Jag antar ovan att du vill hävda din rätt och att du vill att ert avtal och din upphovsrätt ska respekteras samt få ersättning för brottet. Vill du bara får bort bilderna är det snabbaste att ringa facebook och berätta.

Tillägg: hur du skrivit i ditt avtal är inte så viktigt. Du har alltid rätten till dina bilder om inte avtalet ger henne rätten till bilderna. Det är tom så att inget avtal behövs. Bilderna är dina.
Tack för dina ord! Jag vet att jag har rätt, synd bara att vissa inte förstår det eller tar det på allvar.
 

radiovoice

Avslutat medlemskap
Nu har jag även fått reda på att tjejen i fråga skickar mina bilder till sina vänner, som redigerar om dem och lägger ut på sina bloggar och facebooks för att visa och "titta här är min fina kompis :)".

Skrev till två av dem, och de plockade bort bilderna efter viss argumentation om att jag var dum i huvudet och att jag inte hade rätt att säga åt dem vad de ska göra eftersom att det är deras vän på bilden.

Alltså, har man inte lektioner om upphovsrätt osv i skolan? Om inte så borde det införas. 80% av alla som bloggar i Sverige verkar, enligt mig, aldrig ha hört ordet copyright ens.

Jag tror jag blir rabiat.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Du kan skippa fogden om du vill snabba upp processen, under förutsättning att du har dokumentation förstås. Du kan stämma direkt om hon inte betalar fakturans påminnelse. Det är dyrt men hon kommer ju att få betala kalaset.

Tillägg: hur du skrivit i ditt avtal är inte så viktigt. Du har alltid rätten till dina bilder om inte avtalet ger henne rätten till bilderna. Det är tom så att inget avtal behövs. Bilderna är dina.
Har du egen erfarenhet av att "Stämma direkt" och att motparten "kommer att få betala kalaset"?
Livsfarlig rådgivning!! Vet du vad du talar om?

Jag håller med om att det verkar som trådskaparen har rätten på sin sida men det innebär tyvärr inte med automatik att man vinner ett mål i rätten.

/F
 
Senast ändrad:

Frolicc

Aktiv medlem
Men allvarligt, tycker ni inte att ni överdriver en smula? Det är ju inte så att hon säljer bilderna vidare och blir rik på dem?

Be att hon länkar till din hemsida/företag/blogg så får du lite gratisreklam istället. Vad vinner du på att bilderna plockas ned? Om du inte kan få betalt för din faktura är det väl ändå bättre att bilderna får leva kvar?
 

goneaway

Aktiv medlem
Jag tror de flesta har en dålig uppfattning om vad som är privatbruk, där gäller inte upphovsrätten. Eller, det är inte olagligt att kopiera bilder som offentliggjorts för privat bruk.

Anywho. Här är mitt enkla förslag till lösningen på ditt problem:
Du vet vad personen heter, ta rätt på telefonnummer och ring. Förklara läget, var tydlig ang. avtalet som hon skrivit under.
Ta rätt på adress, skicka en kopia på det signerade avtalet, understryk det viktiga "ej publicera utan medgivande etc etc..."
Gör en PDF av avtalet och bifoga när du hävdar din rätt mot 3:e person.

Kamrater till personen som får bilder skickade till sig är ju förmodligen lyckligt ovetande om vart upphovsrätten hör, de får ju bilder av en kompis. De tror det är hon som äger bilderna.

Sådär, lycka till!

P.S. Som Fredrik nämnde tidigare här så är en "säker" process aldrig säker, kan väl sluta med att du står där med kostnaderna själv vilket vore väldigt tråkigt. Vanskligt råd att ge, att direkt gå i process mot någon. Det är inte heller helt självklart att kronofogden tar ditt ärende, prioriteringsordningen är ju deras egen. D.S
 
ANNONS