Annons

Filma, köpa Blackmagic 4k pocket eller en canon,sony?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag arbetar som fotograf och nu har mina kunder frågat efter rörlig bild så jag har börjat filma.
Jag har nu Canon 5dsr och det är en fantastisk kamera men kanske inte så bra på film.

Jag har funderat på blackmagic 4k pocket och funderar ppå att köpa den för då kan jag ha mina Canon gluggar till, eller skall jag köpa en Canon kamera eller en sony kamera för film ?

Har en budget runt 20 tusen.

Förslag tipps eller vad ska man tänka på ?
 

fposse

Ny medlem
Hej

Jag arbetar som fotograf och nu har mina kunder frågat efter rörlig bild så jag har börjat filma.
Jag har nu Canon 5dsr och det är en fantastisk kamera men kanske inte så bra på film.

Jag har funderat på blackmagic 4k pocket och funderar ppå att köpa den för då kan jag ha mina Canon gluggar till, eller skall jag köpa en Canon kamera eller en sony kamera för film ?

Har en budget runt 20 tusen.

Förslag tipps eller vad ska man tänka på ?
Beror väl lite på vad för sorts projekt du tänkt ta dig an och vad de kräver.

För att kunna använda dina Canongluggar behöver du en adapter. Tänk på att brännvidden multipliceras med 2. Så ett 50mm objektiv blir effektivt 100mm på BMPCC4K om du inte använder en s.k Speedbooster/Focal reducer.
BMPCC4K är en fantastisk kamera. Men kanske med ett lite begränsat användningsområde. Autofokusen är rätt kass. Den saknar inbyggd stabilisation och batteritiden är inte jättebra. Men för priset är ju bildkvaliteten och möjligheterna till efterbehandling överlägset.

Lumix GH5 går att få relativt billigt idag. Även där behöver du en adapter eller speedbooster då den delar fattning och sensorstorlek med Blackmagic kameran.
Har inbyggs stabilisator..

A7SII och Fujifilm XT-3 är också alternativ.
 

PMD

Aktiv medlem
Om du har EF-objektiv som du gärna vill använda till video så kanske en Cinema EOS-kamera kan vara något att överväga. Jag tror att de är rätt dyra, men om du köper en Sony eller en m4/3-kamera (Blackmagic) så behöver du köpa objektiv också. Adaptrar mellan olika fattningar och märken är oftast en nödlösning (även om det tycks fungera ganska bra med en Sigma-adapter för EF på Sony).

Tillägg: man kan tydligen köpa Blackmagic med EF-fattning, men jag har inte riktigt förstått om det gäller alla modeller.
 
ANNONS