Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A5100 med E-mount, konvertering till A-mount

Produkter
(logga in för att koppla)

Hambergaren

Aktiv medlem
Jag är ny på tekniken med objektiv och systemkamera. Har köpt en Sony A5100 med E-fattning som jag tänkte kunde vara en bra nybörjarkamera.

Det finns en hel del begagnade minolta objektiv med A-fattning som jag tänkte kanske kunde vara bra nybörjarobjektiv och som inte kostar så mycket.
Kan det fungera bra med en konverterade som denna: https://se.kentfaith.com/KF06.146_minolta-a-sony-a-objektiv-på-sony-e-mount-kamera-adapter?gclid=CjwKCAjw4NrpBRBsEiwAUcLcDOBw_Sos7edmDar_IOQGPeImCmWr4kg10ninaAhD_tJeX1ZhSis41BoCCwkQAvD_BwE

Eller är det bara dumt att använda konverterare och bättre att satsa på ett objektiv direkt med E-fattning?

Skulle vilja va ett med lite längre telezoom då jag nu har Sonys original objektiv 16-50mm.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Den länkade adaptern skulle jag inte rekommendera. För det första får du inga EXIF-data överförda eftersom den är helt manuell och saknar kontakter. Sedan saknar Minolta/Sony A-mount bländarring så du måstye ställa bländaren manuellt och då bara på ett ungefär och samtidigt låta kameran välja tid/ISO efter den bländarinställning du råkat få. Vi du ha möjlighet att styra skärpedjup kommer det att bli svårt.

Skärpan blir något lättare men måste ske manuellt. Jag förmodar att A5100 har focus peaking som underlättar.

Bättre är en adapter med full överföring av data mellan kamera och objektiv och därmed också autofokus. Sony har två sådana för APS-C, nämligen LA-EA1 och LA-EA2. Den första är avsedd för objektiv med egen fokuseringsmotor och den senare för objektiv som var avsedda för kameror med fokusmotor i huset. Den funkar också för objektiv med egen focusmotor. Båda dessa adaptrar kan du säkert hitta begagnade till humana priser.
 

Hambergaren

Aktiv medlem
Tack för ditt svar. Ska kolla om jag kan hitta någon begagnad konverterare. Annars ska jag kolla efter ett telezoom som redan är för E-fattning.

Har jag fattat det rätt föresten att man kan ha ett objektiv för fullformat kamera även för APS-C men att det fungerar inte tvärtom? :)
 

martinot

Aktiv medlem
Inga problem. Du kan använda APS-objektiv på FF, och FF-objektiv på APS.

Det fungerar, men blir ju givetvis normalt lite av en nödlösning.

Du utnyttjar ju då inte antingen hela kapaciteten hos FF-objektivet (bara en del av allt glas och ljusinsamling används på APS-kamerahus) eller hela kapaciteten hos FF-kamerahuset (bara en del av sensorytans kapacitet utnyttjas för ljusinsamling).

Det normalt bästa, om möjligt, är att köra APS-objektiv på APS-hus, och FF-objektiv på FF-hus.
 
ANNONS