Annons

Perspektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

EricSthlm

Avslutat medlemskap
Är det någon annan som har tänkt på hur vårt synperspektiv är? Sitt helt still och titta på skärmen, rör inte ditt huvud och sakta rör dina ögon sida till sida. Märker du att det du ser är en liggande bild och inte en stående eller en kubik. Vårt synfält är typ samma sak som Widescreen TV. Ibland när jag kollar på en liggande bild och en stående så känns det som att den liggande känns mer naturlig som bild.
Eller är jag helt ute och cycklar?? hehe :)

Eric (Ny medlem)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Du har för stor näsa och för utskjutande pannben ;)

Jag ser en kvadrat tycker jag. Skönt att slippa köpa dyr teve och X-Pan.
 

hedefalk

Aktiv medlem
brumdelidum. kolla hur en människa ser ut! två ögon som sitter bredvid varandra HORISONTELLT. klart vårt synomfång blir liggande. (om vi inte vrider på huvudet). Oxå djupseendet fungerar horisontellt. Såklart.
 

Helena

Aktiv medlem
Var pa en utstallning forra veckan pa Tate, St Ives och en av grejjerna handlade om perspektiv...
Det satt utsatta punkter i rummet dar man skulle sta men museievarden sa att alla har olika branvidd sa att man fick variera avstanden lite for att fa samma effekt...
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
EricSthlm skrev:
Är det någon annan som har tänkt på hur vårt synperspektiv är? Sitt helt still och titta på skärmen, rör inte ditt huvud och sakta rör dina ögon sida till sida. Märker du att det du ser är en liggande bild och inte en stående eller en kubik.

Kanske inte funderat på om de flesta skärmar är bredare än vad de är "höga". Som min skärm (bildytan), den är ca 32*24cm eller 15 tum.

Eftersom vi har det synfältet som vi har, kanske det är väldigt naturligt med en Widescreen TV! ;)
Mvh
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Är det verkligen sant att vi ser bredare än högt? Jag försöker testa min egen syn och är inte så säker på resultatet. Tror nog att jag snarare ser i en cirkel faktiskt. Det borde ju inte vara så att våra två ögon egentligen kompletterar varandras synfält. De tittar ju på samma sak precis som en stereokamera. Och en stereokamera ger ju en rund bild precis som en vanlig kamera.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
EricSthlm skrev:
Sitt helt still och titta på skärmen, rör inte ditt huvud och sakta rör dina ögon sida till sida.
Aha, det är så ni gör. Då förstår jag. Men det representerar ju inte vårt synfält mer än vad ett panoramahuvud förändrar filmformatet.
 
ANNONS