Annons

Nikon tappar sin andra plats på fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Du har hela tiden hävdat att canon legal på fallrepet Pga deras dåliga sensorer enlist dig o nu ska tydligen Nikon riskera konkurs enligt dig. så vilket märke ska man satsa på enligt dig?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Du har hela tiden hävdat att canon legal på fallrepet Pga deras dåliga sensorer enlist dig o nu ska tydligen Nikon riskera konkurs enligt dig. så vilket märke ska man satsa på enligt dig?
Tycker det är intressant vad som händer med företag inom kamerabranchen, vilka kommer överleva och vilka kommer gå under? vilka kommer växa osv?

Nikon & Canon tror jag kommer få svårt framöver.

Sony kan dra in pengar till utveckling av sensorer,teknik från mobilmarknaden vilket både Nikon och Canon saknar de får lita på att dra in från Skrivare och kikare.


Kolla bara hur det gått får Hasselblad, Nokia
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är väl inget konstigt i det. Att tappa andraplatsen i volym behöver inte ha något med att vara på fallrepet att göra. Marknaden har krympt och det tar tid att skära ner produktionskapaciteten för att matcha efterfrågan men gör man det snabbt nog så att kostnaderna kommer i takt med intäckterna kan mycket väl framtidsutsikterna för en lönsam, men mindre, produktion se goda ut. Sedan nämner ju detta bara kameror med utbutbar optik i USA och säger inget om objektiv och tillbehör.
 

martinot

Aktiv medlem
Skrev detta nyss i en annan tråd (om samma ämne):

Problemet för Nikon är inte DSLR-sidan. Där har de riktigt bra kameror som står sig mycket väl och fungerar utmärkt. Är inte det minsta orolig där.

Problemet för Nikon är att de inte har något vettigt att erbjuda på den spegellösa sidan (Nikon 1 med dess pyttesmå sensorer räknas inte).

Nikon måste få fram något spegellöst med APS-C- och/eller FF-sensorer. Annars så kommer de att tappa mycket av den stora marknaden och massan med de fotografer som rör sig allt mer emot spegellöst (dvs. utanför pro-marknaden).
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Det är en lång och väldigt utförlig artikel angående detta och om jag ska göra ett referat tar det hela natten. Artikeln ligger överst i mannens blogg och förklarar allt. Sammanfattningsvis kan man väl säga att hela Sony nyheten baserar sig på gungfly, vinklingar och tolkningar som ska passa Sony och deras intresse av att framstå i god dager.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är en lång och väldigt utförlig artikel angående detta och om jag ska göra ett referat tar det hela natten. Artikeln ligger överst i mannens blogg och förklarar allt. Sammanfattningsvis kan man väl säga att hela Sony nyheten baserar sig på gungfly, vinklingar och tolkningar som ska passa Sony och deras intresse av att framstå i god dager.
Intressant är också att Sonys pressrelease inte nämner något konkurrerande bolags namn, så det blir en liten gissningstävlan om vilket bolag som Sony har gått om. En gissning är Nikon, men utan att ha tillång till försäljningsstatistik så går det inte att veta säkert.

Och hur görs beräkningarna?
 

martinot

Aktiv medlem
Är det inte bättre du skriver här vad den säger än att hänvisa till någon random sida och inte ens direktlänk.



Just nu ligger faktist Nikon sämst till i mirrorless.
Canon ligger näst sämst till och då är de ändå i toppen.
Även Nikon är väl i toppen? Dvs. iaf ibland topp tre?

Annars så håller jag helt med i din kommentar i att det normalt är relativt menlöst och svårläst att enbart rada upp domännamn sådär (bättre att kommentera vad som den innehåller, och sedan eventuellt komplettera inlägget med att peka på rätt sida/blogginlägg med en direktlänk).
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Även Nikon är väl i toppen? Dvs. iaf ibland topp tre?

Annars så håller jag helt med i din kommentar i att det normalt är relativt menlöst och svårläst att enbart rada upp domännamn sådär (bättre att kommentera vad som den innehåller, och sedan eventuellt komplettera inlägget med att peka på rätt sida/blogginlägg med en direktlänk).

Kanske var lite otydlig vad jag menade med mirroless toppen Nikon 1 är knappast särskilt hög rankat / hypat eller vad man nu ska kalla det.



Håller helt med om han nu läst artikel så borde han kunna sammanfatta det på mindre än fem minuter
 

martinot

Aktiv medlem
Det var "Canon ligger näst sämst till och då är de ändå i toppen." som jag (antagligen) inte riktigt förstod mig på...
 

LGNLGN

Aktiv medlem
positionering

Det verkar handla om två månaders statistik. Eftersom "alla" väntar på nya Nikon modeller och kanske avvaktar med sitt köp så kan det nog mer vara en fråga om temporärt bakvatten. Produktionen av D810 är ju ex stoppad.

Om jag tolkar det som händer rätt så sker det definitivt en förskjutning till spegellöst. På FF sidan finns det ju bara 2 varav Leica är i "fel" prisnivå för de flesta. Inom APS-C har förutom Sony även Fuji haft stora framgångar med sin spegellösa retro kamera.

Flera leverantörer verkar ha ekonomiska problem. Tror att det inte bara är bli Samsung som kommer att dra sig ur men tror definitivt inte att det kommer att vara Nikon...

Det är enl mig ganska enkelt att läsa in att många har väntat länge nu för att få ett spegellöst kamera alternativ till sin befintliga objektivpark. En del, ganska många, verkar även ha tyckt att de har väntat länge nog....

http://thenewcamera.com/sony-beats-nikon-in-fullframe-camera-business/
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Är det inte bättre du skriver här vad den säger än att hänvisa till någon random sida och inte ens direktlänk.



Just nu ligger faktist Nikon sämst till i mirrorless.
Canon ligger näst sämst till och då är de ändå i toppen.
Åh förlåt mitt namn är plåt! Bugar mig allra djupast och ber om att belysa värdet av att läsa själv och bilda sin egen uppfattning ist för att förlita sig på rent reklamfinansierade ryktessajter.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Även Nikon är väl i toppen? Dvs. iaf ibland topp tre?

Annars så håller jag helt med i din kommentar i att det normalt är relativt menlöst och svårläst att enbart rada upp domännamn sådär (bättre att kommentera vad som den innehåller, och sedan eventuellt komplettera inlägget med att peka på rätt sida/blogginlägg med en direktlänk).
Åh förlåt mitt namn är plåt! Bugar mig allra djupast och ber om att belysa värdet av att läsa själv och bilda sin egen uppfattning ist för att förlita sig på rent reklamfinansierade ryktessajter.

Klistrar man in exakt "bythom.com" så kommer man direkt till där texten ligger, förutsatt att man orkar rulla ner ca 10 cm ner på hemsidan och klicka på rubriken, jobbigt?
 
ANNONS