Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vädertätad kamera eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

MarijaIrena

Ny medlem
Ska skaffa mig en kamera före 13 augusti då jag anmält mig till en kurs i hur en digital systemkamera fungerar. Har inte fotograferat med digital teknik endast analog för massor med år sedan och därefter med mobilen.
Vill kunna fotografera porträtt, natur, detaljer, intressant arkitektur. Gärna kunna redigera bilden också i efterhand. Men också att också Jpeg
Har tittat på Panasonic lumix GX80 - sökaren känns lite liten (har glasögon)
Panasonic Lumix DMC- G80 (vädertätad)
Panasonic Lumix GX8 (verkar svår att få tag i, vädertätad och ganska dyr)
Fujifilm X-t20 och X-t2. Den senare vädertätad men mycket dyr.

Vet inte med Canon eller Nikon. Det får inte vara en alltför tung och klumpig kamera. Men ta bra bilder, ha wifi, pekskärm, kunna spara i både raw och jpeg.

Jättesvårt med kameravalet eftersom det är en dyr investering
 

Brix

Aktiv medlem
Om du behöver vädertättat kamerahus eller inte är ju upp till dig :) Det viktigaste är att ha en kamera som ligger skönt i handen och som man trivs med att använda.
Annars är alltid mitt råd att satsa mest pengar på objektiven, det är där det mesta av bildkvalitén ligger(och i handhavandet förstås).
 

cango

Avslutat medlemskap
kolla olympus e-m1. Går att få billigt idag, har touchskärm, vädertätad, wifi å lite annat. (high-res funktion).
Känn på den först, vet inte om den kommer kännas för stor dock. Inte många kameror som har pekskärm. E-m5 både I och II har pekskärm och är mindre än e-m1:an.
 

ajoe

Aktiv medlem
En sådan öppen fråga kommer ju att ge väldigt många svar. Hur kameran känns i handen, hur intuitiva reglagen är så man slipper att ständigt använda menyer och kanske framförallt hus sökarbilden fungerar tycker jag är viktigast.

Exakt hur vattentåliga de vädertätade kamerorna är jämfört med varandra är rätt oklart. Alla går väl att använda i regn, men alla får regndroppar på sökare och objektiv som man måste hantera på något vis ändå.

Och eftersom jag själv på kort tid har lämnat Nikon och blivit hängiven Fuji-fanatiker (jag tror absolut på att inom några år säljs ytterst få DSLR utan bara spegellösa) så skulle jag utan minsta tvekan starkt förespråka Fuji X-T20 bland de du nämner.

Den har likadan sensor och processor som T2 och har typiska Fuji-reglage, men är rätt mycket billigare.

Men skaffa den i så fall med Fujis förnämliga 18-55 som första objektiv, inte det enklare och litet mer plastiga 16-50.
 

ma59

Aktiv medlem
kolla olympus e-m1. Går att få billigt idag, har touchskärm, vädertätad, wifi å lite annat. (high-res funktion).
Känn på den först, vet inte om den kommer kännas för stor dock. Inte många kameror som har pekskärm. E-m5 både I och II har pekskärm och är mindre än e-m1:an.
E-M1 Mark 2 har högupplöst läge (Hi Res), första E-M1:an har det inte.

Men E-M1 "mk1" är en mycket trevlig kamera som numera köps billigt begagnad. Rejäl vädertätning; min har råkat "sova ute" en regnnatt utan minsta problem, mest förvånad blev jag ju över att den inte stulits...
Bra formfaktor = både kompakt och med ett bra grepp.

E-M5 mk2 är ju också både vädertätad och kompakt, samt kan fås "hyggligt billigt" även som ny! Den har också högupplösningsläget (för stillastående motiv, precis som på E-M1 mk2 och PEN-F)

Allmänt är både Panasonics och Olympus trevliga och ger bra bildkvalitet. Finns ett stort och brett objektivutbud också. Det blir att titta på modell för modell vad man fastnar för i den budget man har. Har inget konkret att tipsa om vg Panasonic, då jag bara använt några av Olympus modeller.

-------------------------------

Instämmer i det någon skrev om att satsa på bra objektiv!
Just vädertätning finns inte på alla M4/3 objektiv, men många även bland de billigare är optiskt mkt bra, vilket inte skadar om man vill börja på tajtare budget.


Minusen för hela systemet får väl sägas vara "svagt ljus/hög ISO"-kombinationen, vilken ligger efter. Kontinuerlig autofokus är hos de flesta modeller ett/ett par/några hack sämre än hos de flesta kameror i de större systemen, APS-C/"FF".
Och jagar man "extra tunt/kort" skärpedjup blir m4/3 inte bästa valet.

Men vill man ha det hela både med hög kvalitet och kompakt, inkl. objektiven, fotar mest i bra till hyggligt ljus, och kan avvara "bästa" följ-fokusen då ligger det bra till med en m4/3:a.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har man ingen vädertätning eller har dålig sådan så kan man använda en helt vanlig fryspåse.
Det kör jag med idag :)

/Stefan
 

MarijaIrena

Ny medlem
Tack för svar!

Får ta ett varv till och känna på kamerorna. Ska se om det finns något erbjudanden också. Det är nog viktigt att man trivs med den i handen.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Får ta ett varv till och känna på kamerorna. Ska se om det finns något erbjudanden också. Det är nog viktigt att man trivs med den i handen.
Det är mycket viktigt att du tar i kameraalternativen, ser på reglage/kontroller/knappar och hur men ställer in.

Jag har lång erfarenhet sedan sådär 70-talet och är van vid att köra manuellt och kontrollera kameran. När jag skulle byta upp mig och såg på CaNikon, Pentax APS-C och FF så var det inget snack när jag fick en Fuji X-T1 i handen. Äntligen en kamera som överlät till plåtslagaren att bestämma - Automatik eller manuellt. Och söker du på nätet så hittar du massor av inlägg "jag sålde min tjockkamera och fick fotoglädjen åter med Fuji". Bildkvaliteten är givetvis i topp.
Fuji X-T20 är nog det vettigaste, men en T1 till reapris är lika bra som när den kom,
Notera förresten att Fuji är unika i det att de släpper en ny modell, gör mjukvaruuppdateringar i flera omgångar - så är t ex T1 och E2 med senaste mjukvaran bättre kameror än när de släpptes. Fuji stöder sina kunder.

Vill du ha något litet men kraftfullt är Fuji ett toppalternativ. I en väska SP My Case (kolla på Tradera) som är ca 7 cm tjock och ca 22 * 30 får du i 1 eller 2 Fuji hus och en 4 objektiv och batterier, väger en 2 kilo...

Fuji har dock ett problem - men köper gärna på sig en annan modell för att prova och/eller gamla objektiv för att pröva, något händer med en när man får en Fuji i handen. Det är fotografens verktyg..
Vädertätning - det är ju då även objektivet som skall vara det.. Jag har överlevt utan.

Så - kuta iväg till en riktig affär och kläm på alternativen!

-J!
 

transalp-01

Aktiv medlem
Vädertätad kamera har jag bara saknat en gång och då löste jag det med flickvän och paraply.

Lätt snöfall klarar de flesta kameror. Aldrig haft något problem.

Men vill du vara ute i skitväder så är det nog bra. Panasonic G80 är en väldig bra kamera och 16 M pixlar räcker långt. En del klagar på dåligt skärpedjup på m43 kameror men allt är relativt. Jag har ett Sigma 30/1,4 till min olympus och det räcker för mig. Vill man ha ännu kortare så finns Olympus 75/1,8. Så för de flesta är detta inte ett problem.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tänker du ofta vara ute i naturen med kameran är det förstås bra om den tål en rejäl regnskur utan att du måste stoppa ned den i väskan, men även icke vädertätade tål en hel del, och inte ens de vädertätade ger några 100%-iga garantier. Tror det handlar mer om psykologi med otätad kamera stoppar du ned den i väskan oavsett om den kanske klarat några få regndroppar utmärkt och förlorar därmed bilder där dramatiskt väder kunde bidragit till bilden.

Eftersom du ska ha kameran för att gå fotokurs hade jag nog funderat mer på att titta på hur enkel kameran är att använda såväl manuellt som automatiskt. Undvik kameror där du behöver pilla i menyer eller har små pilliga reglage det tar koncentration från fotograferandet.

Jag skulle också säga fundera mer på optiken än på kamerahuset. Ett kamerahus blir ganska fort föråldrat. Sensorerna blir bättre, mindre brus, bättre dynamiskt omfång , snabbare utläsning av bilden, snabbare autofokus, bättre batteriliv. Även om utvecklingshastigheten vad det gäller sensorer har avtagit på senare år är risken är stor att du vill byta upp dig till senaste teknik om en tre fyra år. Medan optik har betydligt längre livstid. Har själv objektiv jag köpte i slutet av 1970 talet jag fortfarande använder.

Om vi återgår till kamerahuset skulle jag rekommendera något från Fujifilm. De flesta Fujifilm hus har ordentliga fysiska rattar för tid, och iso. Väljer man dessutom objektiv med en graderad bländarring blir det väldigt lätt att ändra alla parametrar som påverkar exponeringen.
Med tanke på detta skulle jag nog inte hålla med dig om at Fujifilm XT-2 är dyr, möjligen att den kostar mycket pengar men som jag ser det fortfarade väldigt prisvärd. Speciellt med tanke på att Fujifilm ser till att hålla äldre kameror uppdaterade med ny firmware längre än majoriteten av alla andra tillverkare. Har XT-2, eller XT-20 för hög prislapp titta på begagnad XT-1 eller XT-10 som fortfarande är utmärkta kameror.

Vad det gäller optik skulle kanske till ett eventuellt Fujifilm hus kanske ett 16-55/2,8 kunna fungera. Det är ljusstarkt vilket är bra för att kunna leka med korta skärpedjup vid porträtt. Det har konstant ljusstyrka genom hela brännviddsområdet vilket gör det enklare att fotografera manuellt med blixt då du inte behöver justera exponeringen när du zoomat, och som grädde på moset får du bländarring där du direkt kan se vad som är inställt.

Med tanke på att dina erfarenheter kommer från filmens tid skulle jag tänka en eller två gånger innan jag valde små sensorformat, som m4/3 (Panasonic/Olympus) Med småbildsfilm och de ljusstarka objektiv som var vanliga förr blev det betydligt lättare att få korta skärpedjup för porträtt än med någon Olympus eller Panasonic modell. Som andra redan påpekat kan man förstås få kort skärpedjup även med dessa förutsatt att man väljer ordentligt ljusstarka objektiv och kanske lite längre brännvidd. De här ljusstarka objektiven är dock nästan undantagslöst fasta brännvidder och tror du dig behöva en vädertätad kamera vill du nog inte stå och byta objektiv i ösregnet.
 

MarijaIrena

Ny medlem
Många bra råd!

Pratade med en kille förra veckan som rekommendera just Fujifilm Xt-20 på Scandinavian foto.
Nej, jag vill inte ha pillriga reglage och svårforcerade menyer. Det ska vara lätt att lära sig och lätt att ställa in.
Vill lägga mer tid på själva bilden, komposition etc.
Bra att jag har lite press på mig med kursen så att jag någon gång köper en kamera😉
 

Brix

Aktiv medlem
Pratade med en kille förra veckan som rekommendera just Fujifilm Xt-20 på Scandinavian foto.
Nej, jag vill inte ha pillriga reglage och svårforcerade menyer. Det ska vara lätt att lära sig och lätt att ställa in.
Vill lägga mer tid på själva bilden, komposition etc.
Bra att jag har lite press på mig med kursen så att jag någon gång köper en kamera😉
Fuji kan jag absolut också rekommendera!
Fuji har ju dessutom helt fantastiska objektiv med bildkvalité i toppklass samt konstruktion av metall!
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
+1 för Fuji. Jag gick från Nikon till Fuji och skillnaden med fysiska vred för grundinställningar (slutare, iso, bländare) gör en enorm skillnad. Nästan så jag blir irriterad när jag försöker använda andra märken och de har någon jävla "programratt" som tar upp plats :) Men det är nog en vanefråga, jag klarade mig utan fysiska reglage innan jag prövade att fota med dem. Men är du van vid analoga kameror så kommer du nog känna dig hemma med Fujis system, som påminner rätt mycket om filmkameror i handhavandet.

Vad det gäller vädertätning så är det som många sagt lite upp till en själv. Vädertätning betyder inte vattentätning, och det ges ingen garanti ang. detta, så blir ditt vädertätade system förstört av en lätt regnskur så får du hoppas att din försäkring täcker det. Med detta sagt så föredrar jag helt klart vädertätade objektiv och kamerahus, då jag oftast fotar ensam och inte har någon som kan bistå med paraply när det behövs :)
 

MarijaIrena

Ny medlem
Det blev en Fujifilm T20

Tillslut bestämde jag mig för denna Fujifilm T20. Den vädertätade T2 kändes för dyr. Får hoppas att denna håller ändå. Tänker nog inte vara ute i hällregn😉
I morgon ska jag på kurs för att lära mig hantera den. Är ringrostig som tusan med systemkamera.
 
ANNONS