Annons

Köpa scanner, lämna till lab eller mörklägga lägenheten?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Bra synpunkt där! Men jag lever efter devisen "det finns ingen gräns för hur mycket arbete man kan lägga ner på att slippa jobba". Dvs, jag är lat. :) Så jag försöker eliminera och automatisera så mycket av grundarbetet jag kan så jag kan lägga allt krut på att få bilderna som jag sedan vill. Jag kan fixa allt i PS men tanken med Vuescan (eller annat liknande) var att använda det till att bara vända på bilden och ta bort färgsticket från filmbasen och lämna bilden orörd i övrigt. Det går att batchköra tiff-filer har jag förstått och kan man bara göra en scanner-profil som hanterar bilden som jag vill borde det väl kunna städa undan en del arbete. Eller är jag fel ute?
Och eftersom jag lever på att göra det bra och samtidigt så rationellt som möjligt, så testar jag en rad metoder för att få fram ett bra resultat. Skulle jag fotografera färgneggen skulle jag använda Lightroom för att vända bilderna till positiva och ta bort färgsticket.
 

Kärrlander

Aktiv medlem
Och eftersom jag lever på att göra det bra och samtidigt så rationellt som möjligt, så testar jag en rad metoder för att få fram ett bra resultat. Skulle jag fotografera färgneggen skulle jag använda Lightroom för att vända bilderna till positiva och ta bort färgsticket.
Jo, det kanske visar sig vara det enklaste och bästa till syvende och sist i alla fall. Ibland funkar ju dessa fiffiga idéer och ibland gör dom det inte. Men jag gillar att testa, rätt var det är kan man ju hitta ett guldkorn. :)
 

styret

Aktiv medlem
Jag fotograferar av färgneg.
Jag har byggt en liten ljuslåda av lite plyfa, en opaqvit plastskiva för en tia och en naken glödlampa som bara ligger där inne.
Monterar kameran på en gammal mörkrumsmaskin och ställer ljuslådan under och sätter negativet i negativhållaren från samma maskin och lägger den ovanpå ljuslådan. Innan använda jag blixt i ljuslådan men jag har gått över till glödlampa då jag tycker att det blir snyggare med mina mjuka bilder.

Jag jobbar i Camera Raw.
Nu har jag färdiga presets för dom flesta av mina filmer. För att få fram dom så vänder jag på kurvan och sen letar fram vitbalansen med pipetten. Jag brukar leta i hudtoner eller i helt svarta partier (som ju egentligen är vita). Strular det och ingen preset funkar (ibland maxar jag framkallaren lite väl mycket...) så brukar jag välja att behålla bilden negativ, justera exponeringen lite och sen öppna bilden i PS för att vända och få till vitbalansen där då jag upplever att det finns lite större manöverutrymme i kurviorna där än i CR.

Med en gammal filmhållare så kan man få till riktigt bra mörkrumskänsla på filerna. Ibland petar jag in en filad ram och får precis likadana kanter som i labbet och ibland så sparar jag lite svart runt bilden med min variabla ram. Det är kul!

I princip alla bilder på parlundgren.com är behandlade på det här viset.
 

Kärrlander

Aktiv medlem
Jag fortsätter lite i den här tråden då. Testade med neg färgfilm igår kväll/natt. Min tanke om att låta vuescan läsa in raw-filer funkade inget vidare. Även om jag försökte behålla så mycket kontroll som möjligt så skedde saker med bilden där jag och vuescan inte alls var överens. Tyckte det var lite väl bångligt i LR. I PS gick det bättre men det kändes ganska oeffektivt. Hittade en plugin som heter Color Perfect som jag tyckte fungerade lätt och smidigt och snabbt gav en bra grund att arbeta vidare med. Demo finns att ladda ner och den kostade inte mer än 500 bagis om man ville köpa den.
Intresserade kan kika vidare på http://www.c-f-systems.com/Plug-ins.html
 

timeUnit

Aktiv medlem
Jag tycker att dslr-skanningen låter lovande men det verkar varken enkelt eller snabbt. Visst går själva 'skanningen' fort, dvs exponeringen, men det övriga gör det inte. Att ta fram sin hemmagjorda låda, ett stativ, ställa in stativ och kamera på perfekt justering med mera och sen montera ett enda negativ för att plåta av tar sin lilla tid. Lösningen med en gammal förstoringsapparat som reprostativ låter smart, men det är en mycket större apparat än en normal skanner. Så det tar heller inte mindre plats än en skanner. Efterbehandlingen är nyckeln till bra resultat oavsett skanningsmetod och tyvärr är lightroom inte bästa valet när det gäller behandling av färgneg.

Dock tänker jag att i framtiden kanske vi får se riktigt bra och lättjobbade reprolösningar för negskanning, dvs en bra neghållare, bälg, kamerafäste osv i ett. Kanske t o m förberedd för stitching av t ex mellan/storformatsmaterial. Med en sådan lösning på plats kan dslr-skanning bli både effektivt och högkvalitativt hoppas jag.
 

bildsten

Aktiv medlem
.......

Dock tänker jag att i framtiden kanske vi får se riktigt bra och lättjobbade reprolösningar för negskanning, dvs en bra neghållare, bälg, kamerafäste osv i ett. Kanske t o m förberedd för stitching av t ex mellan/storformatsmaterial. Med en sådan lösning på plats kan dslr-skanning bli både effektivt och högkvalitativt hoppas jag.
Så här?
Bälgen med diareprotillsatsen har jag haft sedan 70-talet. Den är också utformad så att en filmremsa kan löpa igenom. Fungerar utmärkt. Det som saknas på bilden är en svart mask som bara släpper igenom ljuset från det lilla ljusbordet mitt för gluggen där diat/negativet sitter. Kameran på bilden är en Pentax K100 D som den här våren (köpte en K5 i vintras) har suttit permanent på plats, det har bara varit att slå sej ner och köra ett magasin eller en film en stund på kvällskvisten. Men arrangemanget är äldre än så, bilden är tagen 2007.
 

Bilagor

timeUnit

Aktiv medlem
Så här?
Bälgen med diareprotillsatsen har jag haft sedan 70-talet. Den är också utformad så att en filmremsa kan löpa igenom. Fungerar utmärkt. Det som saknas på bilden är en svart mask som bara släpper igenom ljuset från det lilla ljusbordet mitt för gluggen där diat/negativet sitter. Kameran på bilden är en Pentax K100 D som den här våren (köpte en K5 i vintras) har suttit permanent på plats, det har bara varit att slå sej ner och köra ett magasin eller en film en stund på kvällskvisten. Men arrangemanget är äldre än så, bilden är tagen 2007.
Ja precis nåt sånt, men i ett helt paket som eliminerar 'byggandet' för den som inte har en liknande sak hemma eller har lust att leta på eBay mm.

Det slog mig att jag nästan tänker mig en Arca-Swiss M-line med hållare för DSLR och negativ, men det är en väldigt dyr sak. Dessutom tänker jag att det ska vara effektivt och smidigt att skanna flera neg-format. Med rätt utformning skulle en sån produkt kunna vara väldigt smidig att ta fram och undan. Kanske är det den produkten som blir framtidens skanner?
 

bildsten

Aktiv medlem
Den anordning som syns på bilden ger bra resultat och jag har skrivit ut bilder från småbildsdia i storlek 13 x 18 cm i hög kvalité. Vill jag ha högre kvalite blir det dia/negskanner.

Fotograferar jag av mellanformatdia eller neg använder jag samma lilla ljusbord men har kameran (numera en K5) i ett reprostativ. Påsiktsbilder tas också med reprostativet. Jag har också en flatbäddsskanner som även tar negativ av olika storlekar.

Jag har funderat på att göra en lösning där jag skulle kunna använda anordningen på bilden minus dia/neghållaren och istället ha en hållare fäst på ljusbordet där jag bara kan lägga in mellanformatsnegativ men det har ingen prioritet just nu. Anledningen till funderingarna är naturligtvis utrymmesskäl men även att det ger bekvämare arbetsställning att ha grejerna på bordet framför sej istället för att hänga över reprostativet.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
"Filmladdningssäck" (?) för Patersondoseframkallning

Hej ! Framkalla själv, dvs dosa och nått mörkt krypin att ladda denna i, garderob, toa el dyl.Blunda räcker inte.
//MW
Hej
Jag tycker mej ha sett nånstans (Photax?) att det finns en sorts "framkallningssäck" eller vad det heter, man stoppar in armarna i den ljustäta säcken när man ska ladda Paterson-dosan...
Vad heter det egentligen och var köper man en?? Funkar det bra??
mvh
/B
 

trazan

Aktiv medlem
Hej
Jag tycker mej ha sett nånstans (Photax?) att det finns en sorts "framkallningssäck" eller vad det heter, man stoppar in armarna i den ljustäta säcken när man ska ladda Paterson-dosan...
Vad heter det egentligen och var köper man en?? Funkar det bra??
mvh
/B
Var ett måste på den analoga tiden, jag jobbade i fotobutik på 70-talet och en "mörkrumspåse" (eller vad den nu kan heta) behövdes när kunderna dragit sönder filmrullen som satt i kameran. Antar att den kan finnas i olika storlekar men det fungerar lika bra med en stor och tjock ytterrock som du viker ihop och stoppar in armarna i ärmarna.... gärna en luddfri.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
nu hittat!

Var ett måste på den analoga tiden, jag jobbade i fotobutik på 70-talet och en "mörkrumspåse" (eller vad den nu kan heta) behövdes när kunderna dragit sönder filmrullen som satt i kameran. Antar att den kan finnas i olika storlekar men det fungerar lika bra med en stor och tjock ytterrock som du viker ihop och stoppar in armarna i ärmarna.... gärna en luddfri.
Tack för svaret trazan...
Nu har jag emellertid hittat den som jag söker hos Photax...

https://www.photax.se/product/morkrums-sack-large--68x76cm

Jag vet att det finns en f:a i Sthlmstrakten som heter nåt med ...brunoxxx....

http://www.brunosbildverkstad.se/p/kemi-morkrum/morkrumssack-paterson-changing-bag-xl.html

Dom har en liknande (samma?) för ca 500:- , men jag kommer nog att inhandla säcken hos Photax!!
mvh
/B
 
ANNONS