Annons

Byta till fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Ja det kan nog stämma, spegellösa småbild är ännu en liten marknad
Digitala småbildskameror oavsett sökartyp är en liten marknad. För en kameratillverkare som redan har ett utbud av sådana i sitt sortiment, i form av spegelreflexer, och som har en stor marknadsandel, så behövs det en pålitligt lönsamhetskalkyl för att bygga spegelfria kameror i den klassen.

Nyheter behöver komma till dom två stora för att få ordentligt fäste bland allmänheten, När även dom dyraste DSLR får vridbara/rörliga skärmar så ökar acceptansen, det blir liksom godkänt, nu kan kamera tåget rulla fortare, C/N skapar effektiva EVF, då nickar många kamera nördar, nu är det dags, och vi får läsa mycket mera om fördelarna med att direkt se bildresultatet i sökaren, kalle anka kamerorna får helt plötsligt en annan status. ( oj vad roliga kommentarer förr över Sony kameror, går det att se tecknade filmer i dom där manickerna, var en av många lustigheter )
(. Canon- och Nikon-fanboysen kommer nog på något nytt att raljera över när det gäller Sonys kameror, ska du se. .)
 

martinot

Aktiv medlem
Jkalle anka kamerorna får helt plötsligt en annan status. ( oj vad roliga kommentarer förr över Sony kameror, går det att se tecknade filmer i dom där manickerna, var en av många lustigheter )
Det var ju både lite trist och raljerande.

Det sagt så utvecklas ju EVF och dess brister ständigt till det bättre. De har ju dock inte alltid varit kanon. Är övertygad om att de till slut kommer ikapp OVF.
 

Bengf

Aktiv medlem
När man testat 6D Mark II och kombinationen touchskärm, vikbar skärm och touch-fokus med Canons AF-teknik i Live View så är det sammantaget extremt beroendeframkallande. Helt nya möjligheter öppnas och fotograferingen underlättas enormt.

Dessa egenskaper överskuggas dock helt och hållet av det oerhört klichétyngda drället om DR på låga ISO.
Nja.... bra grejer som du nämner, det som förvånade var nog att Canon redan visat i en i och för sig mycket bra konsument kamera 80D att den sensorn hade en annan utläsning som gav skapliga DR-siffror, där av dom lite gnälliga debatterna.
 

Skabet

Medlem
Canon 5d m iii vs 5d m iv

Jag sitter med en 80d och jag är också sugen på att göra hoppet till fullformat.
Men är sliten det finns ju ingen perfekt kamera säger dem.
Men det står mellan dessa två för mig.
Valet hade varit mycket enklare om 5d 4:an hade haft en variangle-lcd.
Tankar?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Du är van vid ett modernare hus så 5dmkiv lär passa dig bäst om pengarna finns. Den har ju allt och lite till jämfört med 80d förutom vikskärmen. Alltid svårt att ta ett steg bakåt gällande funktioner även om 5dmkiii fortfarande är skapligt modern. I 5d mkiii är sensorn inte så vass om du behöver ljusa upp skuggpartier.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag sitter med en 80d och jag är också sugen på att göra hoppet till fullformat.
Men är sliten det finns ju ingen perfekt kamera säger dem.
Men det står mellan dessa två för mig.
Valet hade varit mycket enklare om 5d 4:an hade haft en variangle-lcd.
Tankar?
Både 5DIII och 5DIV är bra kameror, fast IV är bättre, vet inte om i princip på allt? Har själv 5DIII och kommer inte byta upp mig, väntar in 5DV :) Det är också ganska stora pengar idag. Tar alltid två bilder, vilket ger stort DR-omfång. Mycket kamera för pengarna = en lättare begagnad 5DIII. Grejerna är också välbyggda och tål mycket.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag sitter med en 80d och jag är också sugen på att göra hoppet till fullformat.
Men är sliten det finns ju ingen perfekt kamera säger dem.
Men det står mellan dessa två för mig.
Valet hade varit mycket enklare om 5d 4:an hade haft en variangle-lcd.
Tankar?
Kollat på 6D2? Helt klart trevlig kamera. Jag älskar den.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hejsan

Jag blev sugen på att byta till fullformat efter vår bröllopsfotografering, men jag fotar så sällan att det förmodligen inte är värt det. Men det jag funderar på är om objektiven jag har idag är anpassade och funkar bra till fullformat? Hur vet jag det?

Fotar främst med ett Canon EF 50/1,4 USM och ett Canon EF 70-200/4L USM
Ja.Objektiven funkar utmärkt på FF. Det behöver inte vara dyrt att uppgradera. En beg 5D II eller 6D kostar ca 5000 resp 7000kr.
 

Skabet

Medlem
Inbyte

Har bestämt mig nu ska byta in min 80D mot en 5D mark iv.
Köpt en Manfrotto befree live också exhalterad ;)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Kul. Tror du blir positivt överraskad gällande det mesta. Du lär väl rycka i skärmen ett tag dock tills du vant dig med att den sitter fast;). Mycket nöje:)
 
ANNONS