Annons

Galleri FS - Galleriet som är öppet dygnet runt

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans-C

Avslutat medlemskap
Personligen älskar jag bilder för deras egen skull och är föga intresserad av namn och "hot-shot-dudes" så detta ser jag fram emot. Bra jobbat.
 

alex.odman

Aktiv medlem
Om man har fått äran att få med en bild i Galleriet. Hur påverkar min röst om "bildförslagen" det verkliga utgången?

Är det en viktad röstning, att minst 4 st ja krävs? Är det alltid en jurymedlem som avgör i slutändan? Jag antar (och hoppas) att inte min röst alena är avgörande.

Hoppas att kvaliteten hålls hög.
 

alex.odman

Aktiv medlem
alex.odman skrev:
Om man har fått äran att få med en bild i Galleriet. Hur påverkar min röst om "bildförslagen" det verkliga utgången?

Är det en viktad röstning, att minst 4 st ja krävs? Är det alltid en jurymedlem som avgör i slutändan? Jag antar (och hoppas) att inte min röst alena är avgörande.

Hoppas att kvaliteten hålls hög.

Jag svarar mig själv då jag hittade hela artikeln, vilket jag inte gjorde från början. =)

http://www.fotosidan.se/cldoc/12751.htm

Jag inser att jag är jury dessutom, inte värd. Och att min röst endast är vägledande. *lättad*
 

light

Aktiv medlem
Kanske det vore bra med en maxgräns för hur många bilder en fotograf kan få ha med i just detta galleri? Jag kan se flera fördelar med det.

Förslagsvis kanske max 5 bilder?
 

norfolk

Aktiv medlem
Tycker även att det kanske skulle varit skoj att få se med hur många JA respektive NEJ ens bild blev nedröstad.

Fick ett mail om att poolvärden inte kunde bestämma sig och att det gick vidare till juryn. Väl där så valde de att inte ta med den. Hade då varit skoj att se hur många som röstade för respektive emot.
 

PetFish

Aktiv medlem
Eftersom det trots allt kommer en kort intetsägande motivering kan man ju anta att den är baserad på någon form av diskussion, skulle man inte kunna sammanställa denna text/knapptrycknings- diskussion i det mejl som skickas ut. Denna information kan ju vara intressant oavsett om bilden blev antagen eller inte. Den kortfattade intetsägande motiveringen i den form den är nu kan man lika gärna vara utan, den irriterar mer än hjälper.

Tycker i alla fall att Galleri FS är en jättebra idé, der är mycket fina bilder som lyfts fram och jag blir motiverad att höja mig ett snäpp för att få med bilder. Galleriet kommer nog att för mig bli en stor inspirationskälla framöver.

Men motiveringen i den form den är nu får ni nog försöka göra något åt
 

norfolk

Aktiv medlem
Jag tycker faktiskt att den funkar som den är. Egentligen så är det väl bara att de som röstar väljer att acceptera eller neka. Och nekar de så får de kanske 6-10 olika alternativ att klicka i varför de nekar. Känns som att det blir ett herrans jobb ifall juryn ska skriva något om alla bilder man nekar. Kan tänka mig att det är en hel del bidrag som kommer in.
Jag fick motiveringen "Kompositionen kan förbättras
" och det tyckte jag räckte för mig.
 

Graylingman

Aktiv medlem
norfolk skrev:
Jag tycker faktiskt att den funkar som den är. Egentligen så är det väl bara att de som röstar väljer att acceptera eller neka. Och nekar de så får de kanske 6-10 olika alternativ att klicka i varför de nekar.
Precis så funkar det! Man har att välja mellan alternativen Ja, Lägga ner sin röst eller Nej. Om man väljer Nej har man ett antal alternativ att välja mellan som motivering.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vi har justerat motiveringarna lite till att bli aningen längre - men de är ju ändå inte speciellt tydliga om man vill betrakta dem som bildkritik

Vi kan inte begära av juryn (dvs ni som kommit med i Galleriet) att man skall skriva långa motiveringar etc på varje bild. Inte heller diskuterar juryn bilder, utan var och en röstar och sen vi kollar vi utfallet. Det finns dock ett fritextfält att fylla också för de som vill förtydliga något, men det är inget krav.

Alternativet är att inte få en motivering alls då bilden refuseras. Det kanske är bättre?
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag tycker det är helt ok med kort motivering bara innehållande alternativet som fått flest röster om det är mall det körs efter. Jag skulle t.o.m vilja föreslå förenkling av en fras med antagande att juryn inte ser någon information utan bara bilden.

Föreslår "För enkel" istället för "Lite för enkel till utförandet."

Jag fick sistnämnda fras på en mörkrumskopia där utförandet rent av var ganska avancerat och hade i det fallet föredragit bara orden "För enkel" eftersom "till utförandet" väl inte bara talar för hur den upplevs? Vilket jag tycker borde vara rimligare. Eller uppfattar jag frasen fel?

Att bilden refuserades är jag inte ett dugg besviken på. Det var som väntat, men förklaringen var helt annorlunda än väntad alltså.

Tycker att galleriet ser bra ut och hoppas på fortsatt hård jury:)
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
light skrev:
Kanske det vore bra med en maxgräns för hur många bilder en fotograf kan få ha med i just detta galleri? Jag kan se flera fördelar med det.

Förslagsvis kanske max 5 bilder?
Eftersom det handlar om bild, och inte fotograf, tror jag inte det skulle fungera. Jag antar att de fotografer som är jury får en röst var, oavsett antal bilder de själva de råkar ha publicerade ...
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jo så är det ju, en röst / fotograf som kommit med oavsett antal bilder.

Vi får sökert justera inläggningsfrekvens och ev maxregel när vi ser mer hur inflödet blir. Nu i början när vi lanserat kommer det massor av bidrag och juryn får det lite svettigt, men jag hoppas bidragen det skall jämna ut sig mer över tiden senare.

Som vanligt gäller att applicera självkritik på sitt bidrag - jag skulle gissa den vanligasta anledningen nu till avslag är "Höjer sig inte över mängden"
 

Per

Aktiv medlem
clindh skrev:
jag skulle gissa den vanligasta anledningen nu till avslag är "Höjer sig inte över mängden"
Just precis!

Och med det exemplet ville jag bara poängtera nåt riktigt bra med Galleri FS; det där är en bild som jag fått flera positiva omdömen på, och som många plockat ut som 'favorit', det är smickrande och får mig att tro att det är en pärla - men iom ytterligare en bedömning, där inte bara just de som gillar den knappar in några rader utan den dessutom direkt jämförs med andra bilder så får jag en helt annan, och väldigt värdefull feedback på min bild! Tvingar mig lixom att tänka ett varv till, och inte luta mig tillbaka! Den funktionen har ju inte funnits på FS tidigare, och känns som ett riktigt bra tillskott!

Sen kanske man såsmåningom kan ändra uppladdningsfrekvensen till varje månad, varannan månad eller en per år - det borde rimligtvis bara göra att de som laddar upp väljer ännu nogrannare, och kvaliten blir ännu bättre.

Per

(förrästen kanske det är korkat att länka till en bild som inte valts ut? -vi vill inte ha en massa trista jämförelser hitådit. Plocka bort länken eller inlägget i så fall)
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
clindh skrev:
Som vanligt gäller att applicera självkritik på sitt bidrag - jag skulle gissa den vanligasta anledningen nu till avslag är "Höjer sig inte över mängden"
Visst, men en ny funktion på FS som kräver urval - just nu tror jag inte självkritik är det första folk tänker på (inte så länge det är nytt i alla fall) :)

Kanske det sätter sig så småningom, men i och med att det är folk som ändå måste tycka om bilderna tror jag ändå det kan funka. Även om det är tusen pers i juryn, måste det tyckas innan bilden publiceras.

Kul med nåt nytt är det, och jag tror och hoppas att det fungerar en stund :)

/afe
 

afe

Aktiv medlem
Per skrev:
[BSen kanske man såsmåningom kan ändra uppladdningsfrekvensen till varje månad, varannan månad eller en per år - det borde rimligtvis bara göra att de som laddar upp väljer ännu nogrannare, och kvaliten blir ännu bättre.

Per [/B]
Där tror jag du har en klar poäng - har man blivit "refuserad" ska det inte bara vara att ladda upp en ny bild direkt (vilket heller inte går nu). Man bör nog tänka efter både en och två gånger innan man så försöker på nytt.

Med lite tur kan det här leda till att vi faktiskt får se riktigt bra bilder, utan att leta ihjäl oss :)

/afe
 

lottawe

Aktiv medlem
clindh skrev:
Vi får sökert justera inläggningsfrekvens och ev maxregel när vi ser mer hur inflödet blir. Nu i början när vi lanserat kommer det massor av bidrag och juryn får det lite svettigt, men jag hoppas bidragen det skall jämna ut sig mer över tiden senare.
Egentligen kanske det vore ett smart drag att presentera mallens alternativ offentligt så kanske det vore en hjälp för att tänka extra innan och bidra till minskat flöde i slussen?

Jag hade tänkt testa mig fram till alternativen med bilder (jag misstänker knappast eftersöks just där,) men det finns nog lättare sätt ändå att få veta? Några alternativ har ju redan nämnts i tråden också.
 

Mattsen

Aktiv medlem
clindh skrev:
Vi får sökert justera inläggningsfrekvens och ev maxregel när vi ser mer hur inflödet blir. Nu i början när vi lanserat kommer det massor av bidrag och juryn får det lite svettigt, men jag hoppas bidragen det skall jämna ut sig mer över tiden senare.
En variant vore att man måste kvalificera för att få lämna bidrag överhuvudtaget. T ex ett visst antal befintliga kommentarer, att bilden har lagts som favorit hos en eller kanske flera medlemmar etc. Jag menar att man på något sätt använder den data som finns om en bild (och kanske medlen) i databasen för att "autokvalificera" till möjligheten att ansöka.

Sen undrar jag om det inte vore bättre med en "fast" jury i både DHS o GFS.
 

Mattsen

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Flest kompisar vinner;)
Jag undrar om du menar det jag menar "Flest kompisar vinner". Isf håller jag med. Men antagligen har du en annnan innebörd i ditt påstående.

Varken DHS eller GFS kan bli neutralt och ofärgat så länge som det är medlemmar som röstar på andra medlemmar. Det är tråkigt.

Undantaget är ju en bild ej tidigare visad på FS, föreslagen till GFS där man inte kan idientifiera fotografen på något sätt.

Men ändå, GFS är i mina ögon fortfarande ett grepp som med få undantag har bilder av hög kvalitet och bredd. Och de senaste bilderna där visar att idén håller. Gött.
 
ANNONS