Annons

Galleri FS - Galleriet som är öppet dygnet runt

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Du röstar ganska representativt för vad som släpps igenom. 296 bilder finns med och totalt har 1438 lagt i slussen (vid denna tidpunkt). Det torde ge en acceptprocent på ca 20,5%. Dvs en refuseringsprocent på ca 79,5%.

Så helt enkelt är det inte att komma med.

Totalt har 1019 fotografer lagt en bild i slussen. De 296 bilder har tagits av 270 fotografer. Ingen fotograf har fått med mer än två bilder.
 

afe

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Du röstar ganska representativt för vad som släpps igenom. 296 bilder finns med och totalt har 1438 lagt i slussen (vid denna tidpunkt). Det torde ge en acceptprocent på ca 20,5%. Dvs en refuseringsprocent på ca 79,5%.

Så helt enkelt är det inte att komma med.

Totalt har 1019 fotografer lagt en bild i slussen. De 296 bilder har tagits av 270 fotografer. Ingen fotograf har fått med mer än två bilder.
Varför skulle de där siffrorna visas, i samband med någon som glatt utropar att han röstar ner 90% av det som skickas in?

Är det bra att rösta ner de bidrag som skickas till GFS?

jaja ..
 

afe

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Javisst, det förutsätts att gfs-juryn röstar ja resp. nej till de bidrag vi gillar/ogillar.

/Johan
Där fick jag vad jag förtjänade, jag undrade naturligtvis om det var bättre att rösta nej till bidrag än ja, men jag tror nog de flesta förstod det ...
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
AFE skrev:
Varför skulle de där siffrorna visas, i samband med någon som glatt utropar att han röstar ner 90% av det som skickas in?

Är det bra att rösta ner de bidrag som skickas till GFS?

jaja ..
Meningen var att belysa hur det faktiskt ser ut. Sen får man tolka hur man vill.
 

afe

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Meningen var att belysa hur det faktiskt ser ut. Sen får man tolka hur man vill.
Redax väljer att publicera "statistik" i de sammanhang där det passar, och jag väljer att tolka den som jag vill, och lägger härmed ner mina försök att påverka denna sida.
 

Per

Aktiv medlem
Vad är det som styr hur länge en bild ligger i slussen och får synas för omröstning? Har märkt att en del ligger uppemot en vecka, medan t.ex. min senaste plockades bort efter 1,5 timmar? Hur få röster kan dömma en bild?


Per
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det finns ingen regel, utan de bilder som ligger länge visar inte direkt ngn tydlig trend i röstandet, utan de får då ligga längre för att ge bättre indikation.

Bilder som ligger kortare visar direkt vad juryn tycker och med tydlig övervägande majoritet. Det finns inget minimum. Värdarna kan ta beslut direkt, men 15-20 röster är nog ett ungefärligt mått på minst hur många röster en bild får innan beslut tas.
 

Per

Aktiv medlem
Ok.
Kanske vore tydligare om man lät varje bild ligga en viss tid, eller tills den fått ett visst antal röster? Som du är nu så blir det otydligt om det är 'juryn' eller FSred som står för urvalet, i synnerhet som röstandet tydligen bara är lite vägledande?

Per
 

Guran99

Aktiv medlem
Vad är det för "Sluss" folk pratar om? Kan man se den någonstans? Jag har nyligen laddat upp ett bidrag och undrar Om/När/Hur man får besked om bilden godkänts eller inte?

Per skrev:
Vad är det som styr hur länge en bild ligger i slussen och får synas för omröstning? Har märkt att en del ligger uppemot en vecka, medan t.ex. min senaste plockades bort efter 1,5 timmar? Hur få röster kan dömma en bild?


Per
 

ann elisabeth

Aktiv medlem
I slussen kan man se alla bidrag till galleriet och välja/välja bort bilder.Först när man får en bild med kan man se denna sluss och vara med och välja.
 

Makten

Aktiv medlem
ann elisabeth skrev:
I slussen kan man se alla bidrag till galleriet och välja/välja bort bilder.Först när man får en bild med kan man se denna sluss och vara med och välja.
Det är fortfarande ganska märkligt att det inte framgår någonstans att man faktiskt har laddat upp en bild, och vad som sker medan man väntar.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Blir en bild som man lagt upp för bedömlig synlig på andra ställen (tex i bildkritik)? I så fall kan man ju känna igen bilden och kolla upp fotografen och få uppfattningen typ "Oh nej, är det den dryge Nissen som tagit bilden. Han som tycker Nikon är en bra kamera. Jag måste rösta ner hans bild"
 

ann elisabeth

Aktiv medlem
Du får en mail när en bild blir antagen eller avvisad. Det kan väl ta nån dag och under tiden får man bara vänta. Inte så mycket mer att säga om det.
 

matnyttige

Aktiv medlem
ann elisabeth skrev:
Du får en mail när en bild blir antagen eller avvisad. Det kan väl ta nån dag och under tiden får man bara vänta. Inte så mycket mer att säga om det.
Jo, men om man inte har lagt upp bilden tidigare vill man ju inte att någon ska kunna se vem det är som lagt upp bilden. Det kan ju vara så att man har en speciell stil som lätt känns igen. Då vill man ju inte att någon kollar "Ahh... det är nog den där typen, jag ska kolla hans profil o se om det är hans bild".

Jag vill alltså att bilderna är totalt anonyma tills juryn har beslutat om den platsar i Galleri FS eller ej.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Bilderna är anonyma på så vis att fotografens namn inte framgår, däremot framgår bildens titel (eftersom det kan vara en viktig del av bilden). Så Ja, man kan dels känna igen en bild på fotografens speciella stil (inget som vi kan göra ngt åt och det känns långsökt. Ytterst få har så utmärkande stil), eller söka efter bildens titel (men vi bedömer att de som är med som jury är mer intresserade av att få ett bra underlag för sin bedömning och rösta rättvist, än att manipulera genom att leta upp eventuell bildtitel och sen rösta).
 

ann elisabeth

Aktiv medlem
Jag kollar i alla fall inte efter vems bilder det kan vara när jag går igenom bilderna i slussen. Varför skulle man göra det? Däremot har jag råkat på bilderna efteråt, men vad skulle det göra? Det spelar ingen roll för mig vem som har tagit bilderna.
 

Makten

Aktiv medlem
ann elisabeth skrev:
Du får en mail när en bild blir antagen eller avvisad. Det kan väl ta nån dag och under tiden får man bara vänta. Inte så mycket mer att säga om det.
Det jag menar är att det är konstigt att den som lämnat bilden för granskning inte någonstans kan se att den ligger för granskning, hur lång tid det tagit, hur lång tid det bör ta, eller att det alls är någon som bryr sig. Det känns lite skumt. Sist jag provade så tror jag att det tog en vecka innan jag fick mail, och då hade jag mer eller mindre glömt bort att jag lagt dit en bild.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ja jo, där skulle vi kanska addera ett snyggare gränssnitt där medlemmen kunde se lite status. Det känns inte jätteakut att få till, men passar under Nice-to-have todolistan.
 
ANNONS