Annons

Att skapa HDR bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

zirkaloy

Aktiv medlem
Jag håller på att testa HDR tekniken och undrar om någon vet något om följande:

Enligt principerna ska man ta tre (minst) bilder med olika exponering för att sedan kombinera dessa. t ex 0, +2, -2. Ett problem kan vara att hålla kameran still under alla exponeringar. Man kan använda stativ men det hjälper inte om det är rörliga motiv med i bilden, eller så kanske man inte har det med.

Då slog det mig att kan man inte lika gärna ta en RAW bild och sedan i konverteringen skapa tre bilder med olika exponering och använda dessa till HDR? Då slipper man ju helt bekymret med stativ?

Det känns lite för enkelt men kan det funka så?
 

iBoat

Aktiv medlem
Vid rörliga motiv är det en bra idé. Har testat lite själv med båda varianterna och har kommit fram till att exponeringsvariationer vid fototillfället blir bäst. Har dock bara experimenterat i PS3, det finns säkert bättre HDR-program.
 

Jewster

Aktiv medlem
Det funkar.
Nån kanske kan lägga ut texten mer kring det men jag har för mig att det funkar i program typ photomatix. I photoshops HDR-program (Åtmninstone cs2 som jag kör) tror jag det inte funkar så bra för det läser av nån slags inbakad exponeringsinformation i bilddatan. Och eftersom det är samma exponering i grunden så tror det att det är tre likadana bilder och vägrar fortsätta processen. Men som sagt. I photomatix funkar det ypperligt. Det är ett välkänt sätt att göra HDR-bilder på.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Men det dynamiska omfånget ökas inte...
Döp om 1 Jpeg bild till tre olika namn gör dom lite ljusare och mörkare och öppna i Photomatix, du får samma resultat.
 

zirkaloy

Aktiv medlem
Ok tack. Är nog bäst att ta tre raw bilder då vid fototillfället. Undantaget om man vill ta på rörliga motiv.då man tvingas till en bild alltså.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Finns ju ett uttryck:

"Nöden har ingen lag" ;)

Visst kan man få bra motiv utifrån 1 RAW bild, men flera olika exponeringar ger i särklass det bästa resultatet.

Ang mitt jpeg exempel så grundar jag det på ett litet expriment jag gjorde själv så någon större vetenskaplig tyngd har den inte...
 

PeterWem

Aktiv medlem
En raw-bild kan ge bra hdr-bild. Fler ger betydligt bättre.
Bruset ökar i de mörka partier som ska ljusas upp, och finns det ingen information i himmeln exempelvis p.g.a. att den frätts ut blir det svårt för den enda raw-bilden att mörka ned den korrekt.
 

zirkaloy

Aktiv medlem
Har testat lite nu i photomatix (kör PS7) och det ni sger stämmer precis, med brus och allt. Ska nu jämföra lite olika HDR program. Dynamic photo HDR verkar kunna konkurera med Photomatix helt klart.
 
ANNONS