Annons

Dåliga bilder i bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)

ulltand

Aktiv medlem
Nu tar jag upp det igen (hittade inte mitt förra inlägg).

Jag tycker vi lägger in på tok för kassa bilder i bildkritik, och när man kritiserar så får man mest skit.

Våga kritisera! Man är inte snäll när man påstår att en dålig bild är bra.

Själv tigger jag o ber om kritik!

Vad tycker du själv om bilderna i bildkritik?







Edit lite text o stavfel.
 
Senast ändrad:

vaktmästaren

Aktiv medlem
Vem avgör om en bild är bra eller dålig?
Om jag tycker att en bild som du anser vara dålig är bra, innebär det då att du automatiskt har rätt? Eller tvärtom!

"Man är inte snäll när man påstår att en dålig bild är bra."
Har inte tanken slagit dig att den som ger det omdömet faktiskt tycker att bilden är bra? Det är kanske du som har fel?

"En malmöbo skryter aldrig, han säger bara som det är!"
 

iBoat

Aktiv medlem
vaktmästaren skrev:
Vem avgör om en bild är bra eller dålig?
Om jag tycker att en bild som du anser vara dålig är bra, innebär det då att du automatiskt har rätt? Eller tvärtom!

"Man är inte snäll när man påstår att en dålig bild är bra."
Har inte tanken slagit dig att den som ger det omdömet faktiskt tycker att bilden är bra? Det är kanske du som har fel?

"En malmöbo skryter aldrig, han säger bara som det är!"
Med det synsättet är ett kritikforum helt onödigt.
Det finns ju trots allt många grundläggande saker som gör en bild bra eller dålig, framför allt tekniska aspekter. Det dyker upp "dåliga" bilder ganska ofta, men i jämförelse med andra forum där det nästan bara skickas in bilder på suddiga husdjur utan en enda sekund av försök till komposition, tycker jag att detta forum håller en bra standard.

Jag drar mig inte för att kritisera en dålig bild, men man behöver inte vara elak.
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Vad som är en bra eller dålig bild är något som med stor sannolikhet kommer att diskuteras långt efter vårt livs slut.

För det finns nog lika många uppfattningar på vad som är en bra bild som det finns bildbetraktare. Och en bild blir, som jag ser det, inte bra bara för att en person säger att den är bra. Säger däremot ett stort antal personer att den är bra så är den förmodligen det. Men även då kan detta betyg ifrågasättas, för vad har de buggt sina utlåtanden på? Har det byggt det på sitt eget omdöme eller har de helt enkelt "hakat på" tidigare utlåtanden?

Om herr A säger att en bild är bra och herr B säger att den är dålig, vem har rätt? Ingen och båda! Om man ser på deras motiveringar då? Det förändrar egentligen inget så länge de kan ha olika bedömningsgrunder och smak.

Och vad är det som gör att en bild betygsätts som bra eller dålig? Jag misstänker att vi får leva med att en och samma bild kommer att klassas som både bra och dålig så länge vi har människor som upplever saker och ting olika. Det är nog även så att detta inte är till nackdel utan en nödvändighet om inte allt skall stanna upp och dö ut.
 

Anderzon

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Jag tycker vi lägger in på tok för kassa bilder i bildkritik, och när man kritiserar så får man mest skit.
Det är så, jag håller med. Visst hittar man ett och annat guldkorn i mängden men överlag så har nivån sjunkit. Vill jag titta på bilder med hög klass så är Fs inte mitt första alternativ...

Förövrigt så tycker jag att Fs är en trevlig sida, men visst kan vi göra den bättre?

Mvh // Martin
 

LuCyphre

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Nu tar jag upp det igen (hittade inte mitt förra inlägg).

Jag tycker vi lägger in på tok för kassa bilder i bildkritik, och när man kritiserar så får man mest skit.

Våga kritisera! Man är inte snäll när man påstår att en dålig bild är bra.

Själv tigger jag o ber om kritik!

Vad tycker du själv om bilderna i bildkritik?







Edit lite text o stavfel.


Har slutat att försöka ge kritik. Det blir bara fel. Tittar sällan in på de olika bilkritik forumen. Verkar faktiskt att där det är störst höjd är "fine art". Antagligen därför att det är rätt få bidrag/fotografer där, och att denna kategori så att säga ställer större krav på genomförande. Och jag har sagt det förut: fotosidan är mera att betrakta som "fototekniksidan". Och det är väl gott nog. Bilder letar/ser jag på andra ställen
 

MSLink

Aktiv medlem
Förut var det bättre kvalitet jämför med nuförtiden. Vet inte om det berodde på att Fotosidan fixade så att man kan bara lägga 2 bilder per vecka så förlorar Fotosidan många bra folk?

Själv tycker jag att man ska kunna ge kritik som är dåliga men på ett bra sätt. Jag brukar göra så här:

+ Kompositition
+ Färger
- Skärpa
= Jag gillar bilden men skärpan kunde ha varit bättre.
 

christian_r

Aktiv medlem
Jag har dessvärre slutat gå genom nypublicerade foto. Varför det har blivit så vet jag inte, men jag har ju mina egna ideer om varför det har blivit så.


Det kan ju givetvis kritiseras genom att säga ; "Det blir inte bättre om du inte ger kritik och är ärlig".

Kanske det.
 

lottawe

Aktiv medlem
MSLink skrev:
.....att man kan bara lägga 2 bilder per vecka så förlorar Fotosidan många bra folk?
Jag tror precis tvärtom. Att om gränsen för uppladdningar hade varit högre så hade det varit betydligt fler dåliga bilder ändå som hade lagts in. Det skulle ju liksom ha ökat möjligheten till det ännu mer..

Personligen tycker jag att två bilder/vecka är mycket.
 

iBoat

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Jag tror precis tvärtom. Att om gränsen för uppladdningar hade varit högre så hade det varit betydligt fler dåliga bilder ändå som hade lagts in. Det skulle ju liksom ha ökat möjligheten till det ännu mer..

Personligen tycker jag att två bilder/vecka är mycket.
Håller med dig. Det hade nog blivit en flod av suddiga husdjur och trista semesterbilder om det var fri uppladdning. Med två i vecka väljer man förhoppningsvis med större omsorg vad man lägger upp.
 

MSLink

Aktiv medlem
Eller så beror det på att fler och fler är intresserad av fotografering. Så kommer det massor med amatörer fotografer här?
 

Gurra G

Aktiv medlem
ja, alla är ju barn i början, hjälp de som lägger upp (i din smak ;) dåliga bilder med tips så blir det snart bättre :)

Fast jag kan hålla med om att inte alla idkar så mycket självkritik innan de lägger upp bilder i kritikpoolen
 

LuCyphre

Aktiv medlem
Proffs?

MSLink skrev:
Eller så beror det på att fler och fler är intresserad av fotografering. Så kommer det massor med amatörer fotografer här?
Foto har exploderat. Antagligen beror det på det korta avståndet idag från skott till färdig bild. Den digitala tekniken har öppnat dörren för alla.
Angående amatörer, så vore det intressant med lite statistik om fördelning proffs/amatörer på detta forum. Jag tror att fåtalet är yrkesverksamma i egentlig mening. Med det inte sagt att "amatörer" inte kan ta "bra" bilder.
Men! Det verkar faktiskt som att flera är mera intresserade av pixelbulmi och brusanorexi än att undersöka bildspråkets gränser. Det är ett högst ovetenskpligt påstående som grundar sig på de trådar som är mest frekventa här. Men, väldigt få trådar diskuterar bild. I alla fall vad jag märkt så här långt.
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag tror att många helt enkelt inte har fattat vad en kritikpool är. Man lägger upp sina bilder för att visa upp dem, inget annat.
Vet inte hur man ska komma till rätta med det men många har missat poängen helt. Man är inte ute efter kritik utan vill bara visa sina bilder för så måmga som möjligt.
 

alf109

Aktiv medlem
Personligen tycker jag att detta med kritik är väldigt svårt. För att kritiken skall vara något sånär meningsfull måste den grunda sig på en kunskap som höjer sig över det egna personliga tyckandet. Ganska få besitter den erfarenhet och kunskap som krävs för att kritik skall bli meningsfull tycker jag. Ofta är vad som kallas kritik här egentligen den kritiserandes försök att applicera sin egen bildsyn på någon annans bild.

Det är inte alltid kvaliteten på bilderna som är problemet utan minst lika ofta kvaliteten på kritiken tycker jag. Om man går in och granskar de som står för direkta sågningar (vilket dess bättre är relativt ovanligt) av andras bilder finner man ofta någon som inte kommit speciellt långt i sitt eget fotograferande. Det blir lätt lite av "en blind försöker leda en blind" över kritiken här tycker jag. Bättre då att försöka formulera vilka känslor bilden väcker hos mig som betraktare tycker jag, och om bilden inte väcker några känslor eller om jag personligen inte tycker om den kan det vara bättre att låta bli att kommentera. För just detta att jag personligen inte gillar bilden eller "tycker att den är dålig" kan bero på så mycket annat än att den skulle vara dålig ur något rent objektivt perspektiv.

Dessutom är fotosidan en site för alla med ett fotointresse och här finns hela spännvidden mellan rena nybörjare och fullfjädrade proffs, dessutom inom alla olika genrer. Detta kanske man bör ha i bakhuvudet när man tittar på bilderna. En bild är ett system som består av en sändare och en mottagare (för att citera Strömholm) och alla gånger kanske inte jag är den tänkta mottagaren för bilden. Detta kan också vara värt att fundera på innan man kommer med sin kritik.
 
Senast ändrad:

Mankan G

Aktiv medlem
Jag har i stort sätt helt slutat att aktivt titta i kritikpoolerna. Det händer att jag tittar på en och annan bild men då har den retat min nyfikenhet via de slumpvis valda bilderna som finns på FS förstasida. Att jag slutat beror på den i allmänhet låga nivån på bilderna samt folks reaktioner på kritiken. Visst finns det ett och annat guldkorn men alltför få kittlar mina sinnen. Och när jag hittar dessa guldkorn vill jag gärna ge både ris och ros där jag anser det vara motiverat men reaktionerna är oftast så pass negativa att det bara blir tråkigt. Känns som om våra vänner mest lägger upp sina alster för att vi sakk berömma dem. Det är trots allt väldigt få bilder som är så pass bra att det inte finns något negativt överhuvud taget att säga om dem. Dessutom är det min smak som lägger nivån på mina kommentarer och inte fotografens.

För mig så är det så att om jag hittgar ett guldkorn så kommenterar jag det gladeligen och försöker hålla mig till konstruktiv kritik. Både negativ och positiv sådan. Den grå massan passerar utan att jag ens reflekterar över dem.....
 

Gurra G

Aktiv medlem
Poteta skrev:
Jag tror att många helt enkelt inte har fattat vad en kritikpool är. Man lägger upp sina bilder för att visa upp dem, inget annat.
Vet inte hur man ska komma till rätta med det men många har missat poängen helt. Man är inte ute efter kritik utan vill bara visa sina bilder för så måmga som möjligt.
Huvudet på spiken tror jag

En idé kanske vore att införa en ny pool som heter "titta men inte ge kritik" ;)
 

Peter-L

Aktiv medlem
alf109 skrev:
Det är inte alltid kvaliteten på bilderna som är problemet utan minst lika ofta kvaliteten på kritiken tycker jag.
Tycker att Alf ha en point här vad gäller kritik.
När det gäller foto brukar jag hävda att det inte finns något rätt eller fel. Däremot finns det bättre och sämre. I en rent teknisk aspekt, i en aspekt av komposition etc....

Det talas ofta om Kritik eller Kommentar. Ett i mina ögon viktigt ord som glömms är "KONSTRUKTIV".

Den KONSTRUKTIVA KRITIKEN, som beskriver en känsla man får av bilden. Hur man själv skulle kunna tänka sig att förbättra, vinkel, utsnitt, ljus, mättnad, svärta eller vad det nu månde vara.

Låt oss försöka va konstruktiva!!! Och, har man lagt in en bild, så har man valt att ta emot kritik. Två sidor av samma bild, så att säga.....

Glad Påsk!!
 

christian_r

Aktiv medlem
Mankan G skrev:
Jag har i stort sätt helt slutat att aktivt titta i kritikpoolerna. Det händer att jag tittar på en och annan bild men då har den retat min nyfikenhet via de slumpvis valda bilderna som finns på FS förstasida. Att jag slutat beror på den i allmänhet låga nivån på bilderna samt folks reaktioner på kritiken. Visst finns det ett och annat guldkorn men alltför få kittlar mina sinnen. Och när jag hittar dessa guldkorn vill jag gärna ge både ris och ros där jag anser det vara motiverat men reaktionerna är oftast så pass negativa att det bara blir tråkigt. Känns som om våra vänner mest lägger upp sina alster för att vi sakk berömma dem. Det är trots allt väldigt få bilder som är så pass bra att det inte finns något negativt överhuvud taget att säga om dem. Dessutom är det min smak som lägger nivån på mina kommentarer och inte fotografens.

För mig så är det så att om jag hittgar ett guldkorn så kommenterar jag det gladeligen och försöker hålla mig till konstruktiv kritik. Både negativ och positiv sådan. Den grå massan passerar utan att jag ens reflekterar över dem.....
Tyvärr så känner jag det likdant.

Men jag är dock dålig på att ge kritik, om jag gillar ett foto så skriver jag det, bilden blir mer som en inspirations källa.
 
Senast ändrad:
ANNONS