Annons

Manipulerade bilder i sportfoto poolen

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

photographer

Aktiv medlem
murdoc skrev:
De flesta verkar ju vara eniga om att sportfotopoolen ska innehålla ENDAST omanipulerade bilder. Själv så skulle jag välkomna en upplättning av reglerna (där man som vanligt markerar att bilden i fråga är manipulerad) eller alternativt en broder/systerpool till sportfotopoolen som tillåter manipulerade bilder.

Kan inte komma på någon annan pool där den här debatten skulle kunna komma upp. Inte blir det väl rabalder om en naturfotograf lägger upp en bild där ett grässtrå är bortklonat, eller?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/301958.htm?set=mp
Den här bilden klarar inte sportfotopoolens regler men jag skulle ändå vilja lägga den i en pool som är sportinriktad. Samma sak när jag letar bilder skulle jag vilja kunna se både manipulerade och omanipulerade bilder sida vid sida.

Svar: Man kan idag redan välja att ange om bilden är manipulerad eller ej precis som i alla andra pooler MEN det räcker tydligen inte i denna pool.

Visst hadde det varit kul att kunna se både orginal och slutresultatet av en manipulerad bild precis som du säger , men det finns en chans att vissa fotografer hellre vill avstå att visa orginalet för att det på något sätt skulle ta bort lite av den eventuella "magi" i den manipulerade bilden.
Precis på samma sätt kanske en sportfotograf vill visa sin bild innan den är beskuren.

Den typ av bild jag pratar om finns att beskåda för nytillkommna läsare på min sida kolla i min portfolio i mappen sportfoto Handboll (kreativ)

//Peter Olsson

//Peter Olsson
 

LuCyphre

Aktiv medlem
overkligt

"Surrealism är en riktning inom konst, litteratur och filosofi som uppstod i Frankrike på 1920- talet, och spred sig snabbt över västvärlden. Enligt rörelsens grundare, André Breton, beskrivs det som
Ren psykisk automatism, med vars hjälp man söker i tal, skrift och på annat sätt återge tankens verkliga funktion. Det innebär tankens diktamen under frånvaron av all förnuftskontroll och alla estetiska och moraliska avsikter"

Förnuftskontroll var ordet. Den här tråden är helt overklig....
 

photographer

Aktiv medlem
Re: overkligt

LuCyphre skrev:
"Surrealism är en riktning inom konst, litteratur och filosofi som uppstod i Frankrike på 1920- talet, och spred sig snabbt över västvärlden. Enligt rörelsens grundare, André Breton, beskrivs det som
Ren psykisk automatism, med vars hjälp man söker i tal, skrift och på annat sätt återge tankens verkliga funktion. Det innebär tankens diktamen under frånvaron av all förnuftskontroll och alla estetiska och moraliska avsikter"

Förnuftskontroll var ordet. Den här tråden är helt overklig....

Ja det kan man lugnt säga.

//Peter Olsson
 

afe

Aktiv medlem
Den här tråden har som så många andra här på FS spårat ur. Skillnaden var att den här spårade ur redan efter ett par inlägg.

Det är väl möjligen det som är surrealistiskt i så fall, samt viljan hos vissa att argumentera vidare trots total brist på gensvar ...
 

photographer

Aktiv medlem
AFE skrev:
Den här tråden har som så många andra här på FS spårat ur. Skillnaden var att den här spårade ur redan efter ett par inlägg.

Det är väl möjligen det som är surrealistiskt i så fall, samt viljan hos vissa att argumentera vidare trots total brist på gensvar ...
Overkligt och surrealistiskt visst men varför slutar ni inte att lämmna era meningslösa inlägg ett efter ett där ni berättar hur dålig och urspårad denna tråd är? vi har hört det nu okey...

//Peter Olsson
 

LuCyphre

Aktiv medlem
AFE skrev:
Den här tråden har som så många andra här på FS spårat ur. Skillnaden var att den här spårade ur redan efter ett par inlägg.

Det är väl möjligen det som är surrealistiskt i så fall, samt viljan hos vissa att argumentera vidare trots total brist på gensvar ...
Jo, men lite kul e det. Eller?
Fast du har nog rätt, dax att lägga ner. Det är kanske inte en så bra idé att skriva inlägg här en lördagskväll samtidigt som dricker vin med polarna... Men vad f-n, livet är ju bara humor så varför bry sig om inklistrade bollar:)
 

photographer

Aktiv medlem
LuCyphre skrev:
Jo, men lite kul e det. Eller?
Fast du har nog rätt, dax att lägga ner. Det är kanske inte en så bra idé att skriva inlägg här en lördagskväll samtidigt som dricker vin med polarna... Men vad f-n, livet är ju bara humor så varför bry sig om inklistrade bollar:)
Håller med föregående talare fast vin det vette faan öl ska det va och rätt sort åsså Carlsberg Sort Guld så det så ;-)

Själv skall jag klistar in en ölburk i smyg när ingen ser på och om nån frågar varför så skall jag svara "bara för att jag kan" ;-)

//Peter Olsson
 

afe

Aktiv medlem
LuCyphre skrev:
Jo, men lite kul e det. Eller?
Fast du har nog rätt, dax att lägga ner. Det är kanske inte en så bra idé att skriva inlägg här en lördagskväll samtidigt som dricker vin med polarna... Men vad f-n, livet är ju bara humor så varför bry sig om inklistrade bollar:)
Precis, och våra inlägg säger inte så mycket mindre än de tidigare i tråden :D
 

LuCyphre

Aktiv medlem
Shit...

..här sitter man kameralös vid fel dator och kan inte skicka upp en bild på en Cadet 56, som kostar mera än de flesta dslr:er...
 

LuCyphre

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Shit...

AFE skrev:
Cadet 56 är så fint så jag har ingen aning om vad det är :)

Vin förstås, men ...
Jag skojjar lite. Det är världens kanske mest kända rödtjut. Dricks av Bond (eller om det är 58)...
Tror det går loss på mer än dubbla priset för en 1ds MK III. Alltså, jag skvätter lite ur "bag in boxen" och försöker verka mera världsvan än vad jag är;)

Men visst, har testat några "tunga" rödingar, men lägger hellre pengarna på annat...
 

photographer

Aktiv medlem
Inget går upp mot en riktigt kall Carlsbeg Sort Guld.
Måste erkänna att knapparna på kameran var lite svårare att hitta likaså dom på datorn , men jag lyckades till slut fixa en bild ;-)

Fake, javisst varför inte ;-)

Som i reklamen Ni får extra, ni får extra många burkar !

//Peter Olsson
 

Bilagor

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS