Annons

sigma 120-400 4,5-5,6 vs sigma 150-500 5,0-6,3

Produkter
(logga in för att koppla)

DJN

Avslutat medlemskap
Hej jag ska köpa ett nytt tele och det står mellan dessa två. Det skiljer en tusenlapp mellan dessa . Är det värt 100mm brännvid och få sämre ljus styrka . Eller räcker det med 400mm brännvid.Nu använder jag canon 55-250 och det räcker inte till att fota fåglar.

Mvh Daniel
 

Eldarion

Ny medlem
Jag skulle säga att det är värt den extra tusingen för de där extra 100mm. Just i och med att du fotar fåglar kommer du vara tacksam att du har det i slutändan!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Är det värt 100mm brännvid och få sämre ljus styrka . Eller räcker det med 400mm brännvid.
Ljusstyrkan skiljer bara marginellt -- vid maximal brännvidd skiljer det inte ens ett halvt steg, med båda ställda på samma brännvidd (t ex 400 mm) skiljer det förmodligen ännu mindre. Den extra brännvidden är absolut värd prisskillnaden om man ska plåta fågel -- om objektiven har likvärdig optisk prestanda.
 

Musen

Aktiv medlem
Jag skulle nog hellre köpa 120-400,som är en bättre glugg optiskt.Den har fått bättre betyg än
Canons 100-400 i flera tester.150-500:at är lite svagt i 500-läget
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag skulle nog hellre köpa 120-400,som är en bättre glugg optiskt.Den har fått bättre betyg än Canons 100-400 i flera tester.150-500:at är lite svagt i 500-läget
Att den eventuellt är "lite svag" i 500-läget spelar inte så stor roll om den är likvärdig upp till 400. (Om den är det vet jag dock inte.)
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Tidningen Foto:s test säger att 120-400 är det bättre objektivet av de två. Jag har ingen aning om hur 150-500 är, men mitt 120-400 är snorskarp med otroligt effektiv bildstabilisering. På de längre brännvidderna är det mycket värt att blända ner till 8 och då är bildstabiliseringen ovärdelig, förutsatt att motivet inte rör sig förstås, haha.
 
Senast ändrad:

DJN

Avslutat medlemskap
Det blev 150- 500 Kände att det kan vara mer användbart med lite mer brännvidd. Har haft det en vecka ca ,och jag har inte hunnit testa det riktigt ordentligt. Men dom få bilder jag har tagit är jag riktigt nöjd med. Har bara fotat på frihand o bildstabiliseringen är mycket bra och fokusen är riktigt snabb. Skärpan är likaså mycket bra. Nu jämför jag med mitt canon 55-250mm f/4-5.6 is som iof är i en helt annan prisklass men det är det enda jag har att jämnföra med.Så det är helt enkelt bättre än mitt förra objektiv på alla plan och det va det jag var ute efter. Så sammanfattnings vis jag är mycket nöjd.

Mvh Danne
 
ANNONS