Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har fotosidan.se glömt naturfotografin?

Produkter
(logga in för att koppla)

Birdman

Aktiv medlem
Av ren nyfikenhet har jag nyligen gått igenom alla nyhetsinlägg på Fotosidans (i följande text kallat FS) förstasida från de tre senaste månaderna (augusti, september och oktober 2010). Detta för att jag på skoj ville checka av hur många inlägg som varit naturfotorelaterade inom den aktuella perioden.

Det jag funnit är tyvärr ganska nedslående; av runt 270 st nyhetsartiklar har sammanlagt 8 haft med foto i naturen att göra. Jag misstänker att det ser likadant ut om man går längre tillbaka. Det är något som jag som naturfotointresserad finner väldigt otillfredsställande. Vad beror detta på då? Är det ett ointresse för naturfoto hos FS-redaktionen? Är naturfotot inte lika mycket värt som annan fotografi? Är verkligen intresset för nyheter inom naturfotot så svalt bland FS medlemmar?

Att intresset är svalt hos medlemmarna tvivlar jag på. Som jag ser det har FS tre intressegrupper inom naturfotogenren; ”Landskap”, ”Växter, insekter och detaljer” samt ”Vilda djur och fåglar”. Dessa tre intressegrupper återfinns bland topp 5 om man ser till antalet medlemmar (antal vid 2010-11-03, kl.20:00). Nu är säkerligen många personer medlemmar i flera grupper, men det vittnar ändå om hur pass intressant naturfotot är bland medlemmarna på FS (i alla fall hos de medlemmar som valt att gå med i en intressegrupp).

1. Landskap – 2019 medlemmar
2. Växter, insekter och detaljer – 1915 medlemmar
3. Husdjur/tamdjur – 1380 medlemmar
4. Vilda djur och fåglar – 1370 medlemmar
5. Porträtt – 1258 medlemmar

Jag tycker det är minst sagt sorgligt att ett så populärt motivområde som naturen verkar sakna grund hos redaktionen på Sveriges största fotoforum. FS borde istället ligga i kölvattnet och flagga för det svenska (och nordiska) naturfotot.

Hur som helst; det har under dessa tre månader hänt en hel del inom naturfotofacket som borde ha rönt ett intresse så pass stort för att hamna som nyhet på FS förstasida. Här är några potentiella nyheter som jag hittat:

– Henrik Ekman/N har släppt boken ”Varg” som dessutom har blivit nominerad till Augustpriset.

– Projektet Wild Wonders of Europe har startat en ny månatlig fototävling och har dessutom gett ut sin praktbok med svensk översättning.

– Vinnarna i "Veolia Wildlife Photographer of the Year 2010" har utsetts (en av världens mest prestigefyllda naturfototävlingar).

– Vinnarna i tyska GDTs "European Wildlife Photographer of the Year 2010" har utsetts med två svenska pristagare.

– Norska naturfototidningen har Natur & Foto har utlyst Nordic Nature Photography Competition.

– Flera intressanta naturfotoutställningar från medlemmar på FS.

– Norske naturfotografen Pål Hermansen ställer ut på Galleri [Ø] i Mullsjö.

– Ett gediget program presenterat av Vårgårda Fotoklubb inför naturfotofestivalen ”Natur 2010”.

Är detta något som ni på FS känner igen? Vad kan göras för att det ska bli på ett annat sätt och mer nyheter om naturfoto strömmar igenom på FS. Ett mer inflöde av naturfotonyheter kommer ju definitivt göra FS mer attraktivt bland oss naturintresserade och enligt mig mer attraktivt för alla fotointresserade. Omväxling förnöjer, finns det ju något som heter…om det gäller FS är det ju inte jag som bestämmer, men det skulle definitivt vara en frisk fläkt.

Med hopp om en intressant diskussion och ett bättre FS gällande nyhetsflödet inom naturfoto.

// Daniel
 

Musen

Aktiv medlem
klockrent

Det här var ett bra och intressant ämne du tog upp, skall bli spännande att följa och deltaga i denna debatt. som tillgägg så är dessutom naturfotograferna den största kategorin av fotografer i världen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tack för ett bra inlägg. Vi tar till oss det och det verkar helt klart så att vi missat en del spännande nyheter. Vi har även fått kritik för att sakna nyheter som sv/v och mörkrummet. Vi får bättra oss på det området också.

Vi tar förresten mer än gärna emot nyhetstips via www.fotosidan.se/editdesk.

Sen har vi en tidning också där vi fått med en del naturfoto i nästan varje nummer (även omslagsbilderna).
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ni har väl inte missat att ladda upp till kommande nummer av Fotosidan Magasin (ute i februari)? Poolerna

* Natt
* Vilda djur & fåglar

borde väl passa naturfotointresserade. Är bilden tillräckligt stunsig så kanske det blir ett omslag.

Länkarna finns till höger:

http://www.fotosidan.se/magasin/
 
ANNONS