Annons

Enkel online-portfolio (behöver feedback)

Produkter
(logga in för att koppla)

Zamn

Aktiv medlem
Hemmagjord online-portfolio (behöver feedback)

Jag tycker om att göra min egen online-portfolio istället för att använda färdiga mallar och script så att säga. Ofta blir det väl konstnärligt dock ;) Den här gången satsade jag på enkelhet och personlighet. Enkelhet när det gäller designen och personlighet när det gäller urvalet av bilder. Man ska ju som fotograf oftast satsa på det klassiska talesättet "kill your darlings". Oftast är det ju bara du själv som gillar en del bilder av personliga skäl och inte så många andra. Fast jag kommer knappast tjäna några pengar på min fotografi iaf, så nu går jag all-in på personliga favoriter, och jag dödar inga darlings den här gången :)

Jag är hyfsat säker på att jag gillar det mesta med sidan, men det vore iaf kul med feedback på layout, design och bilder om ni har tid :) Framförallt är jag lite osäker på om bildnumreringen är för subtil eller om den syns tillräckligt bra. Jag ville inte att den skulle sticka ut för mycket pga designen, men jag vill att folk ska veta hur många bilder det finns på sidan direkt, och vilken bild i ordningen man är på.

www.zapper.se
 
Senast ändrad:

fredrikb81

Aktiv medlem
Jag är ingen layoutguru, så det överlåter jag till andra att kommentera på.

När det gäller bildnumreringen såg jag den inte alls första gången jag var inne. När jag sedan läste ditt inlägg igen gick jag tillbaka för att titta efter den, och även då tog det en bra stund innan jag såg den, tyvärr.

I övrigt en trevlig sida, och många fina bilder!
 

Zamn

Aktiv medlem
När jag först gjorde sidan hade jag numreringen väldigt tydlig. Men det var otroligt fult :) Jag tyckte den här lösningen smälte in fint i designen. Kanske lite väl subtilt dock, hehe. Funderar på att ändra färgen på siffrorna till röd, det kanske blir lagom.

Annars är det jag är mest orolig för är att man inte förstår direkt att man ska klicka på bilderna för att komma vidare. På de testpersoner jag utsatte för sidan rent fysiskt utan att säga någonting så verkade det långt ifrån självklart, och de flesta gick istället in på infosidan direkt och kilckade sig fram på genvägarna där till bilderna. De gjorde de i ungefär 2, 3 stycken tills de upptäckte att det gick att klicka på bilderna. Eftersom de inte såg numreringen heller så blev det aningens förrvirrande första 10 bilderna ungefär. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det dilemmat. Kanske kan tänka mig att ha lite text på första sidan som förklarar, men det kommer bli på gränsen konstnärligt och designmässigt och helt klart en kompromiss.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Nu sitter jag med en laptop och då ser jag ofta inte hela bilderna utan att scrolla ned. Om du tog bort (den helt obegripligt färgade) texten, eller gjorde den mindre, eller placerade den bredvid bilden så borde det funka.
 

Zamn

Aktiv medlem
Jo det är ett klassiskt problem. Har alltid funderat på hur jag ska ställa mig till det, och tidigare portfolios har haft mindre storlek på bilderna. Men nu har jag tagit beslutet att anpassa sidan till större skärmar. Kanske att jag gör en alternativ version anpassad för mindre skärmar också.

Jag tyckte om den lite annorlunda färgskalan på logon :) Men jag förstår om inte alla gillar den. Placeringen och storleken är kanske inte optimal, får kika närmare på det.
 
ANNONS