Annons

D300s vs D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

LykkeAimée

Medlem
Hej

Ska byta upp mig från min gamla och vid det här laget mycket välanvända D80 och vill nu traska ett par steg uppåt i kameravärlden. Sitter och jämför D300s jämtemot D7000. Någon som har några kloka och goda tankar och erfarenheter kring ämnet?
 

Benjamin83

Aktiv medlem
Hej,

Hur brukar du fotografera? Vad har du för objektiv som du brukar använda? Vet inte om det påverkar så mycket men det är alltid bra med mer information.

D300s är lite mer proffshus vad gäller känsla, robusthet medan D7000 har lite högre upplösning och filmar i FullHD där D300s "bara" filmar i 720p.

Bara några detaljer jag tänkte på sådär, jämför gärna på:

http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/
http://www.dpreview.com/reviews/nikond300s/
 

phool

Aktiv medlem
D7000 är ett mycket smartare val, nyare, bättre sensor och bättre filmegenskaper, bättre på i stort sett allt, d300:an är bättre byggd, har lite större buffert och snabbare serietagning, problemet är att d300:an är på väg ersättas och köp av en d300 kan väl egentligen bara motiveras om man hittat en begagnad till ett mycket bra pris. Så tveka inte, slå till på d7000, eftersom du är en tjej misstänker jag att du inte har så stora händer och därför inte behöver i det större greppet som d300 har.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det finns mängder att läsa om precis det här om du söker lite.

Kort sagt, båda är rejäla steg uppåt från D80 och båda är i klar toppklass!
 

P.Edberg

Aktiv medlem
På pappret är D7000 underbar men tyvärr är den inte skön att hålla i för mig iaf, dom har kortat ned greppet för fingrarna och gjort hörnet vassare.... (och jag har baske mig inte stora händer iaf)

Innan du bestämmer dig, gå in i en butik och känn på dem.
 

LykkeAimée

Medlem
Tack för svaren. Problemen med att läsa recenssioner är väl att de är svåra att jämföra tycker jag, därför jag frågade om era personliga åsikter och det verkar ju inte råda någon tvekan ;). Jag bryr mig egentligen inte alls om själva filmningsdetaljen utan enbart fotograferingen.

Jag använder både tele, makrao, samt ett utan zoom och så ett sånt där "vanligt" som man brukar få med från början när man köper ett kamerakit (tror det är 18-135 mm). Alternerar lite beroende på vad som ska fottas och vad jag känner för.

Egentligen är det ju bara en känsla men jag tycker det är lite synd att D7000 är så liten även om jag är tjej med relativt små nävar. Det stör mig lite. Sedan undrar jag lite om vad ni säger om ISO-talen, som jag förstått det kan man faktiskt gå högre på D7000:an än D300s:en. Den jag har nu går bara upp till 1600 (-->HI 1) så är inte så van vid högre Isotal. Hur stor skillnad är det? Är det stor skillnad på brusreduceringen i D7000 mot D300S mer än marginellt?
 

Benjamin83

Aktiv medlem
Tack för svaren. Problemen med att läsa recenssioner är väl att de är svåra att jämföra tycker jag, därför jag frågade om era personliga åsikter och det verkar ju inte råda någon tvekan ;). Jag bryr mig egentligen inte alls om själva filmningsdetaljen utan enbart fotograferingen.

Jag använder både tele, makrao, samt ett utan zoom och så ett sånt där "vanligt" som man brukar få med från början när man köper ett kamerakit (tror det är 18-135 mm). Alternerar lite beroende på vad som ska fottas och vad jag känner för.

Egentligen är det ju bara en känsla men jag tycker det är lite synd att D7000 är så liten även om jag är tjej med relativt små nävar. Det stör mig lite. Sedan undrar jag lite om vad ni säger om ISO-talen, som jag förstått det kan man faktiskt gå högre på D7000:an än D300s:en. Den jag har nu går bara upp till 1600 (-->HI 1) så är inte så van vid högre Isotal. Hur stor skillnad är det? Är det stor skillnad på brusreduceringen i D7000 mot D300S mer än marginellt?

Inte för att tjata med länkarna men kolla den här:

http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/page12.asp

Där kan du jämföra brusreducering och olika ISO på D7000 vs D300s.

Som du ser så är prestandan mycket bättre än på en D80 iaf. =)
Sen kan du ju fundera på hur användbara de högre ISO-lägena egentligen är. Alltså över 6400 som är max för D300s. Om du ändå inte kommer använda dem kanske D300s är bättre.

Men det bästa rådet är nog ändå det från P.Edberg. Känn på kamerorna i butik.

Lycka till!
 

Skrymt

Medlem
Båda modellerna är mycket bra kameror, så fingra och känn på båda.
Köp sedan den du tycker känns bäst för dig, gå på känsla.
Det ska ju trots allt kännas roligt att fotografera annars blir det inte mycket bilder tagna.
Personligen är jag grymt nöjd med min 300s.
 

LykkeAimée

Medlem
Inte för att tjata med länkarna men kolla den här:

http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/page12.asp

Där kan du jämföra brusreducering och olika ISO på D7000 vs D300s.

Som du ser så är prestandan mycket bättre än på en D80 iaf. =)
Sen kan du ju fundera på hur användbara de högre ISO-lägena egentligen är. Alltså över 6400 som är max för D300s. Om du ändå inte kommer använda dem kanske D300s är bättre.

Men det bästa rådet är nog ändå det från P.Edberg. Känn på kamerorna i butik.

Lycka till!
Hej

Tack, mycket användbar länk :). Men som sagt skitsvårt. Det är sant att alltför höga ISOtal överhuvudtaget kanske inte kommer att användas. D300s känns ju helt klart bättre i handen men frågan är om det är värt de tusenlapparna extra etc. Mycket att tänka på. Tack för tipsen!
 

pechblande

Aktiv medlem
Sedan undrar jag lite om vad ni säger om ISO-talen, som jag förstått det kan man faktiskt gå högre på D7000:an än D300s:en. Den jag har nu går bara upp till 1600 (-->HI 1) så är inte så van vid högre Isotal. Hur stor skillnad är det? Är det stor skillnad på brusreduceringen i D7000 mot D300S mer än marginellt?
Det är ingen himmelsvid skillnad, men min erfarenhet av rätt mycket jobb med att städa upp högiso-bilder från D90 (ungefär samma sensor som d300) och d7000 säger att den definitivt finns.

Den största skillnaden i mina ögon är inte i själva brusnivån, utan i hur färgerna bevaras. På d90 börjar bilderna se väldigt "platta" ut nånstans strax över 1600, medan filerna från d7000 går att få ett livfullt resultat från även upp emot 12800 (även om bruset då gör sig _starkt_ påmint) allt i raw förstås.
För mig gör det stor skillnad då bilderna oftast ska ut på webben eller gå i dagspress, och d90ns kräver betydligt mer efterarbete för att inte se torftiga ut. Om du inte ofta hamnar i liknande situationer är jag inte alls säker på att du har lika stor nytta av just den skillnaden.

Om detta inte är jätteviktigt och du inte är helt nöjd med greppet på d7000 tycker jag definitivt d300(s) låter som ett bättre val.
 

phool

Aktiv medlem
Hej

Tack, mycket användbar länk :). Men som sagt skitsvårt. Det är sant att alltför höga ISOtal överhuvudtaget kanske inte kommer att användas. D300s känns ju helt klart bättre i handen men frågan är om det är värt de tusenlapparna extra etc. Mycket att tänka på. Tack för tipsen!
Om vi säger såhär... Skulle du ha tvekat på att köpa en d7000 om den hade d300 greppet, eller tvekat att köpa d300 om den hade d7000 sensorn?
 

runohm

Aktiv medlem
Eller också väntar du ett tag till och inväntar efterföljaren till D300s som sannolikt släpps inom en snar framtid. Då har du lite fler alternativ att ta ställning till...
Och om inte den skulle passa så har säkert prislappen på D300/s och kanske t.o.m D7000 sjunkit:)
 

Rikard_L

Aktiv medlem
För ett halvår sedan stod jag inför samma val. D300s eller D7000. Jag läste vad bland annat Tom Hogan tyckte om de olika kamerorna, samt vad folk sa på olika forum.

Jag tyckte att i stort sett allt vägde till D7000s fördel, och beslutade mig för att, om inte D300s kändes betydligt bättre i handen, köpa D7000. Det slutatde med att jag skaffade D7000 med batterigrepp. Jag tyckte inte att D7000 upplevdes som mindre robust än D300s, båda har ju vädertätning och magnesiumbody. D7000 kändes helt enkelt bara mindre. Och efter att ha släpat runt min kamera runt om i världen, i sol såväl som i regn och rusk, så har jag aldrig ångrat mig en enda sekund.

Fokushastigheten upplever jag som väldigt snabb, även om jag tyckte D300s var ännu snabbare.

Jag tror dock att du kommer att bli nöjd vilken kamera du än väljer.
 

Håkan Lindgren

Aktiv medlem
Vilken typ av efterarbete gör du på råfiler med höga iso från D7000? Jag har nyligen skaffat en, bland annat för dess lågljusegenskaper, och det skulle vara intressant att veta hur andra jobbar.

Det är ingen himmelsvid skillnad, men min erfarenhet av rätt mycket jobb med att städa upp högiso-bilder från D90 (ungefär samma sensor som d300) och d7000 säger att den definitivt finns.

Den största skillnaden i mina ögon är inte i själva brusnivån, utan i hur färgerna bevaras. På d90 börjar bilderna se väldigt "platta" ut nånstans strax över 1600, medan filerna från d7000 går att få ett livfullt resultat från även upp emot 12800 (även om bruset då gör sig _starkt_ påmint) allt i raw förstås.
 

lortopalt

Avslutat medlemskap
Inget svar på din fråga direkt, men, jag har en D80 och i går beställde jag en D300, så nu är det väntans tider. Spännande.
 

LykkeAimée

Medlem
Många intressanta svar. Kan till sist bara konstatera att vilken kamera jag än väljer av de två kommer jag sakna något den andra har. Så det blir en D7000, det blev liksom inte helt försvarbart att punga ut några tusen extra och ändå få sämre lågljusmöjligheter osv. Men jag tycker fortfarande kamerahuset var bättre att hålla i på den andra... Men det kommer gå många fler kameratåg framöver, just nu är det dock D7000 som får regera i min fotovärld.
 

Skarström

Aktiv medlem
Många intressanta svar. Kan till sist bara konstatera att vilken kamera jag än väljer av de två kommer jag sakna något den andra har. Så det blir en D7000, det blev liksom inte helt försvarbart att punga ut några tusen extra och ändå få sämre lågljusmöjligheter osv. Men jag tycker fortfarande kamerahuset var bättre att hålla i på den andra... Men det kommer gå många fler kameratåg framöver, just nu är det dock D7000 som får regera i min fotovärld.
Den är grymt bra och du kommer garanterat bli nöjd.
 
ANNONS