Annons

Val av fokuspunkter? (D7000)

Produkter
(logga in för att koppla)

LykkeAimée

Medlem
Hej

Jag blir inte klok på hur jag ställer in kameran för att själv kunna välja fokuspunkt med den sk multiväljaren. Enda sättet jag har hittat är att manuellt ställa allt fokus själv men det jag är ute efter är att objektivet ska ställa skärpan men jag väljer fokuspunkten själv. Som jag lyckas med nu (dvs inte alls) så väljer kameran fokuspunkt och det blir inte alltid där jag vill ha det... Lite luddigt förklarat men hoppas någon förstår vad jag menar =)
 

Minnert

Aktiv medlem
Hej

Jag blir inte klok på hur jag ställer in kameran för att själv kunna välja fokuspunkt med den sk multiväljaren. Enda sättet jag har hittat är att manuellt ställa allt fokus själv men det jag är ute efter är att objektivet ska ställa skärpan men jag väljer fokuspunkten själv. Som jag lyckas med nu (dvs inte alls) så väljer kameran fokuspunkt och det blir inte alltid där jag vill ha det... Lite luddigt förklarat men hoppas någon förstår vad jag menar =)
Hej, ha den på AF-S och sedan på den som ger dig "en-punkt-i-mitten" på den lilla dispayen ovanpå kameran. Orkar inte kolla den rätta benämningen. Se även till att den lilla ratten på baksidan står på L.

Funkar det?
 

Sebjee

Aktiv medlem
På AF/M väljaren på huset så finns den en knapp i väljaren, håll inne den och sen dra på det bakre hjulet så ser du i sökaren/top skärmen vilka punkter som väljs.

Jag hade samma "problem" innan jag läste manualen
 

Splanky

Aktiv medlem
AF-S och jag föredrar att inte ha väljaren på L utan att själv välja fokuspunkt i kompositionen genom att flytta den och sen autofokusera. Och jag väljer också enpunktsmätning.
Kör jag med stativ zoomar jag in fokuspunkten med Liveview om det behövs.
 

strmgrn

Ny medlem
fokuspunkter d7000

Vet inte om jag har missförstått. Men jag märker ingen skillnad när jag fotograferar ifall jag har 1 fokuspunkt lr tex 9? Ser ändå bara en fokuspunkt i mitten som jag tycker att den bara fokuserar efter. Vid 3d eller 39 auto så märker jag e skillnad. Men inte på de andra lägena.

Ska det inte vara någon märkbar skillnad?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Skillnaden är rätt subtil mellan en och nio punkter.

Det är när du följer ett rörligt motiv och bommar med den valda punkten en kort stund, då fortsätter en av de andra åtta att hålla fokus, helt omärkligt. Det ger alltså lite extra säkerhet, men du måste fortfarande börja med att fokusera på motivet med den valda och markerade punkten.
 
ANNONS