Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttfotografi av mer än en person/gruppbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

LykkeAimée

Medlem
Hej hej

Har en fråga ang porträtt/gruppbild. Jag har fått lära mig att vid porträtt är den genrella regeln fokus vid ögonen samt ett lågt bländartal för kort skärpedjup och oskarp bakgrund och så långt är jag ganska med. Men om man tar en bild av exempelvis två eller fler personer och vill ha ungefär lika mycket fokus på alla, hur gör man då? Har fått rådet att höja bländartalet, men samtidigt krävs det ju då mer ljus och jag känner mig osäker på hur jag ska kompensera detta utan att slutartiden blir jättelång (har provat utomhus i dagsljus, fast på en skuggig plats och tyckte att slutartiden blev jättelång så att bilderna blev oskarpa). Höjja ISO? Finns det dessutom några tumregler på ungefär vilka bländartal som brukliga?
Jag använder mig oftast av enpunktsfokus annars, hur bör jag använda fokus vid fotografering av mer än en person? (använder en Nikon D7000, oftast ett objektiv som är 50mm/1.8)
Kan också vara så att jag är helt ute och cyklar då jag är rätt kass på det här med tekniska detaljer, men vill gärna lära mig mera så tar tacksamt emot tips.

// =)
 

stambea

Aktiv medlem
Ja, mindre bländare. Har du inte tillräckligt med ljus så är det att höja ISO eller köra blixtar. Ett passande bländarvärde är svårt att ge dig då det beror på hur avståndet i djupled är på personerna som du fotograferar. Men du kan börja med att prova bländare 8 kanske? :)

Enpunktsfokus kan du fortsätta med. Sätt fokus på personen som är längst fram.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Enpunktsfokus kan du fortsätta med. Sätt fokus på personen som är längst fram.
Nja, om du ska utnyttja skärpedjupet till fullo är det en dålig idé. Sätt istället fokus på någon som står strax framför mitten -- skärpedjupet är längre bakom skärpeplanet än framför.
 

stambea

Aktiv medlem
Nja, om du ska utnyttja skärpedjupet till fullo är det en dålig idé. Sätt istället fokus på någon som står strax framför mitten -- skärpedjupet är längre bakom skärpeplanet än framför.
Är väl så jag menar (skrev), tror jag? Ska du få folk skarpa i en gruppbild så får man lägga fokus på personen som är närmast linsen.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ska du få folk skarpa i en gruppbild så får man lägga fokus på personen som är närmast linsen.
Som sagt: om du vill utnyttja hela skärpedjupet ska du inte lägga fokus på den som står närmast kameran, utan på någon som står lite längre bak (men fortfarande framför mitten). Har du t ex en uppställd bild med fyra rader bakom varandra ställer du lämpligen skärpan på den andra raden.
 

stambea

Aktiv medlem
Som sagt: om du vill utnyttja hela skärpedjupet ska du inte lägga fokus på den som står närmast kameran, utan på någon som står lite längre bak (men fortfarande framför mitten). Har du t ex en uppställd bild med fyra rader bakom varandra ställer du lämpligen skärpan på den andra raden.
Intressant. Jag brukar faktiskt bara lägga skärpan på närmaste person och justera bländaren så att jag får ett skärpedjup som är tillräckligt långt för att få de bakre skarpa.

Tack Erland, du har gett mig nåt att klura på. :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Intressant. Jag brukar faktiskt bara lägga skärpan på närmaste person och justera bländaren så att jag får ett skärpedjup som är tillräckligt långt för att få de bakre skarpa.
Det funkar förstås att göra så också, men om det är begränsat med ljus så kan du ju blända ner lite mindre om du utnyttjar hela skärpedjupet.
 
ANNONS