Annons

"Softa" bilder på längre avstånd?

Produkter
(logga in för att koppla)

LykkeAimée

Medlem
Hej

Har en fråga. Jag har ett macroobjektiv till min Nikon som heter Nikkor 85 mm f/3.5GEDVR

Det funkar bra som just makroobjektiv, på korta avstånd (kort närgräns?) och ibra ljus (är ju tyvärr inte så ljusstarkt) blir det skarpt och fint. Men jag har även provat att ta bilder på lite längre avstånd och då menar jag inte jättelångt men t ex porträtt i "halvkropp". Och genast blir bilderna, kanske inte oskarpa, men rätt så "softa" trots bra ljusförhållanden. Nu undrar jag vad det beror på, jag är bara amatör och det kanske inte går att fotta på längre avstånd med ett sådant obejktiv men läste att många använder just sina macroobjektiv till porträtt pga brännvidden, och började undra. Finns det något sätt att kompensera så att man behåller skärpan eller är det bara så det är?

MVH // Sarah
 

perstromgren

Aktiv medlem
Det ska gå utmärkt att ta bilder på längre avstånd; det är ett skarpt objektiv du har!

Kan det vara autofokusmekanismen som spökar för dig, möjligen? Prova att ta en bild där du kan kolla var fokus hamnar, t.ex. på ett staket eller rent av ett måttband. Om fokus hamnar bakom eller framför det du ställt in på, kan du låta justera objektivet, det ska vara gratis om du köpt det nytt.

Per.
 

LykkeAimée

Medlem
Det ska gå utmärkt att ta bilder på längre avstånd; det är ett skarpt objektiv du har!

Kan det vara autofokusmekanismen som spökar för dig, möjligen? Prova att ta en bild där du kan kolla var fokus hamnar, t.ex. på ett staket eller rent av ett måttband. Om fokus hamnar bakom eller framför det du ställt in på, kan du låta justera objektivet, det ska vara gratis om du köpt det nytt.

Per.
Hej!

Tack för ditt svar

Jag använder enpunktsfokus, så då bör det väl inte vara autofokus som går in och spökar? Men ska prova ditt tips för säkerhets skull.

//Sarah
 

Tokoza

Aktiv medlem
Autofokus hos objektiv kan vara inställt så att det uppstår bak- eller frontfokus tillsammans med ditt kamerahus. Detta innebär att fokusplanet inte riktigt hamnar på rätt ställe då den blir förskjuten resulterandes i att bilden blir "mjuk" i själva fokuspunkten.

Att den är inställd på enpunkts AF innebär att mätpunkten är där, inte att AF är manuell...
 

LykkeAimée

Medlem
Autofokus hos objektiv kan vara inställt så att det uppstår bak- eller frontfokus tillsammans med ditt kamerahus. Detta innebär att fokusplanet inte riktigt hamnar på rätt ställe då den blir förskjuten resulterandes i att bilden blir "mjuk" i själva fokuspunkten.

Att den är inställd på enpunkts AF innebär att mätpunkten är där, inte att AF är manuell...
Aha, jag menade mest att jag inte låter kameran bestämma fokuspunkt(er) själv men det kanske inte är samma sak :). Men kan man göra något åt att fokusplanet förskjuts för det är ju rätt störigt i så fall?
 
ANNONS