Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigering, mäklarbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Splanky

Aktiv medlem
Mäklarbranchen är faktiskt annorlunda då mäklare måste ta tillvara både säljares och köpares intressen.
Mäklaren skall ju marknadsföra en produkt så en tilltänkt köpare skall bli sugen i första skedet!
Och där kommer bilderna in i bilden!
Min erfarenhet är att det är ytterst sällan säljaren har åsikter om hur bilderna skall se ut i detalj innan. Däremot är de ofta väldigt entusiastiska om de är närvarande.
Däremot vill de ofta ha dem själva efter de sett dem.
Och det är ju ett gott betyg! Då är ju både mäklaren och hans kund nöjd med uppdraget så långt!

Men nu kanske jag kom in på stickspår för vi talade ju om hur en ev spekulant uppfattade presentationen. Tror att mäklarens mål i första hand är att få dem bli sugna på visningen.
Bl.a genom attraktiv marknadsföring.
Därefter är det han/hon som skall bearbeta.

En spekulant som sprungit runt på visningar under nått år kanske blir lite blase på allt och bara ser till läget :)
 

iSolen.se

Guest
Mäklaren skall ju marknadsföra en produkt så en tilltänkt köpare skall bli sugen i första skedet!
Och där kommer bilderna in i bilden!
Min erfarenhet är att det är ytterst sällan säljaren har åsikter om hur bilderna skall se ut i detalj innan. Däremot är de ofta väldigt entusiastiska om de är närvarande.
Däremot vill de ofta ha dem själva efter de sett dem.
Och det är ju ett gott betyg! Då är ju både mäklaren och hans kund nöjd med uppdraget så långt!

Men nu kanske jag kom in på stickspår för vi talade ju om hur en ev spekulant uppfattade presentationen. Tror att mäklarens mål i första hand är att få dem bli sugna på visningen.
Bl.a genom attraktiv marknadsföring.
Därefter är det han/hon som skall bearbeta.

En spekulant som sprungit runt på visningar under nått år kanske blir lite blase på allt och bara ser till läget :)
Kolla gärna på mäklarnas egna sidor, advokat eller mäklarsamfundets sidor.

Mäklarens ansvar mot köparen
Enligt lag skall mäklare utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och iaktta god fastighetsmäklarsed. Mäklaren ska beakta både köparen och säljarens intressen.

Mäklaren skall ge både köpare och säljare de råd och upplysningar som de kan behöva om fastigheten och andra förhållanden i samband med överlåtelsen.

Mäklaren ska vara opartisk så att ensidigt framhäva fördelar får inte ske, vara en ”opartisk mellanman”.

Kolla gärna fastighetsmäklarlagen, jo det är en lag.

Husannonser kan inte jämföras med vanlig reklam.
 

Splanky

Aktiv medlem
Kolla gärna på mäklarnas egna sidor, advokat eller mäklarsamfundets sidor.

Mäklarens ansvar mot köparen
Enligt lag skall mäklare utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och iaktta god fastighetsmäklarsed. Mäklaren ska beakta både köparen och säljarens intressen.

Mäklaren skall ge både köpare och säljare de råd och upplysningar som de kan behöva om fastigheten och andra förhållanden i samband med överlåtelsen.

Mäklaren ska vara opartisk så att ensidigt framhäva fördelar får inte ske, vara en ”opartisk mellanman”.

Kolla gärna fastighetsmäklarlagen, jo det är en lag.

Husannonser kan inte jämföras med vanlig reklam.
Nu tycker jag du blandar äpplen och päron lite ohämmat!
Menar du på fullt allvar att en bild som är lite oproportionerlig och redigerad så kraftiga skuggor försvinner samt att en höjd exponering strider mot lagen?
Husannonser är ren och skär reklam för att få dig att köpa just det utannonserade objektet.
Och det vill säljaren och säljarens företrädare visa på bästa möjliga sätt!
Annars vore det ju bra korkat!
Ren marknadsföring som vilken produkt som helst.
Dvs inte ljuga om varans egenskaper eller innehåll!
Däremot kan den förpackas glättigt.

Sen vid personlig kontakt och vid köp gäller en massa regler mm.
Gällande säljarens, mäklarens ansvar samt köparens undersökningsplikt.
Men det är ju i ett senare skede.
 

iSolen.se

Guest
Nu tycker jag du blandar äpplen och päron lite ohämmat!
Menar du på fullt allvar att en bild som är lite oproportionerlig och redigerad så kraftiga skuggor försvinner samt att en höjd exponering strider mot lagen?
Husannonser är ren och skär reklam för att få dig att köpa just det utannonserade objektet.
Och det vill säljaren och säljarens företrädare visa på bästa möjliga sätt!
Annars vore det ju bra korkat!
Ren marknadsföring som vilken produkt som helst.
Dvs inte ljuga om varans egenskaper eller innehåll!
Däremot kan den förpackas glättigt.

Sen vid personlig kontakt och vid köp gäller en massa regler mm.
Gällande säljarens, mäklarens ansvar samt köparens undersökningsplikt.
Men det är ju i ett senare skede.
Jag vet faktiskt inte var gränsen går men däremot vet jag att mäklaren ska ha en neutral roll. Det har ansetts så viktigt att det har stiftats lag om det.

I vilket fall tror jag att branchen i längden vinner på att bilderna är rättvisande.
 

lumor_

Aktiv medlem
Alltså det där med bilder som ljuger är ganska självreglerande i den här branschen. Den sista känsla som mäklaren vill att de eventuella köparna ska få på en visning är besvikelse. Om bilderna visat rummen på ett sätt så att de framstått som alldeles för stora blir det lätt en misslyckad visning där mäklaren hamnar i svaromål. Det här med ljussättning eller upplättning av skuggor i efterhand har jag aldrig hört att någon klagat på tidigare som något orealistiskt. Människan avläser inte rummet så som en kamera gör det utan kompenserar för ljus och mörker på ett mycket mer dynamiskt sätt. Om man däremot ser en bild med murriga skrymslen kan det ge ett missvisande intryck (kamerans automatik kan ju t ex ha kompenserat för mycket för det infallande ljuset från de stora fönstren som i själva verket ger bostaden mycket ljus).

Bilderna är så klart till för att visa produkten från sin bästa sida, varken mer eller mindre. Jämför med hur objektsbeskrivningarnas texter är författade så får du en mer nyanserad bild av hur pass neutral marknadsföring är i praktiken. Det ska mycket till innan någon blir fälld för det. Det gäller alla branscher.
 

Eric_R

Aktiv medlem
Ove , jag lånar en av dina bilder för att diskutera vidare lite angående färgstick. Det ät alltid lätt att bedömma andras bilder och komma med "goda " "råd" och själv kan jag bli mörkrädd över egna bilder och tänka - hur fan gick det där till.

Vi har alla lite olika syn på hur tex färger bör eller kan återges , jag är lite konservativ och har svårt för färgstick i ytor jag vet har en viss färg, därför hade jag valt att rensa taket från det rödstick som kan ses i bilden samt dragit ner blå färgmättnad ute.
Hej, hur rensade du rödsticket i taket?

/Eric
 
ANNONS