Annons

Bra mäklarbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Splanky

Aktiv medlem
Efter att ha tittat på bilderna är min åsikt tvärtom.
Kostnaden för en god fotograf är ca 1500kr. Vilket oftast mäklaren betalar eller hans/hennes företag. Betalar säljaren detta själv är även denna kostnad avdragsgill vid försäljningen.
Om nu säljaren var min vän skulle jag definitivt råda till att använda ett proffs.
Även då det inte är ett lyxhus så borde det iaf visas med någon form av respekt.
Ett vanligt mediokert hus får iaf en fair chans, istället för som nu....

Men, detta är mina tankar baserade på mina erfarenheter.
Håller med helt och hållet!
1500:- är inget stort belopp i det hela och definitivt inget som ger - i slutändan.
 

Eric_R

Aktiv medlem
Apråpå smak...
Kitsch, gräsligt eller bara roligt:

http://www2.bjurfors.se/Bostad/Skane/Malmo/Virentofta---Hallstorpsvagen-2/

Fotografen har gjort ett bra jobb tycker jag.
Vinklarna är riktigt bra, bilderna visar huset på ett sådant sätt att man får en bra uppfattning av det. När det gäller redigeringen tycker jag att bilderna känns lite för mycket HDR.
Som någon annan sa så tycker jag oxå att bilderna är lite för kalla och livlösa. Köket känns nästan svartvitt på något sätt.
 

Przemek

Aktiv medlem
Precis som Janne skriver så får man tyvärr kompromissa en hel del med kvalitet på mäklarbilder. Man bokar en tid och sen hoppas att säljaren städat ordentligt samt att vädret är fint. Ser det ut som kaos där inne och det är skitväder så får man gilla läget, panikstäda lite, fota, och lägga på blå himmel. Eftersom mäklarna inte är villiga att betala allt för mycket så får det bli som det blir pga tidsbrist.

Å andra sidan om kunden är villig att betala mer så ljussätter man hela rummet med blixtar och fixar konsgjord sol (med studioblixtar utifrån) om det är mulet väder, då just solljus har en speciell påverkan på våra sinnen. Man stylar till rummet för att det ska se härligt ut innan man fotar.

För att testa en kul grej så har jag fotat ett vardagsrum mitt i NATTEN i mulet väder, men studioljus inne och ute (för solljus-effekt). Såg ut som ett vardagsrum i sköna hem en fin sommardag (bytte även ut utevyn mot en sommarvy). Tog lite tid men för bilden så var det helt klart värt. Har man tid så kan man göra väldigt mycket, dock är det tyvärr svårt med mäklarbilder...
 

Przemek

Aktiv medlem
Ja herregud man undrar hur mäklaren tänkte där...
Men visst för det priset kan man kanske bortse från den synen och fixa till lägenheten om man är sugen på att köpa den.
 

Splanky

Aktiv medlem
Fastighetsbyrån kan få en ny slogan!
"Vi sätter värde på din skit"

Ja, det kanske finns nån intresserad kattälskare.
Hur tänkte de?
 

iBoat

Aktiv medlem
Det var kanske det jävligaste jag sett :) Alla fel som går att göra är samlade i en enda bildserie. Starkt jobbat!

Vi kanske skulle starta en tråd med de värsta bilderna?
 

alfred k

Aktiv medlem
Jag tror nog mäklaren helst sett att det var städat.
Men vi vet inte den bakomliggande anledningen.
Kan vara ett dödsbo...
Psykiskt sjuk säljare...
Fyllo....

Men, bilderna har gett många ett gott skratt idag :)
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag tror nog mäklaren helst sett att det var städat.
Men vi vet inte den bakomliggande anledningen.
Kan vara ett dödsbo...
Psykiskt sjuk säljare...
Fyllo....

Men, bilderna har gett många ett gott skratt idag :)
Visst kan det vara tragedi bakom bilderna, men att fösa bort kattskit och annat elände är ganska snabbt gjort om man har ambitionen att göra det bästa av situationen, vilket denne mäklare inte verkar ha. För 5-6 år sedan var det snygga bilder som stack ut i mängden, nu är det tvärtom. Lustigt :)
 

Przemek

Aktiv medlem
Om man som mäklare inte orkar göra ett skit för att försöka sälja objektet så kanske man ska ta och fundera på om det alls är värt att göra intaget. Kanske bättre det än att potentiella kunder till mäklaren ser hur "hårt" denne jobbar.
 

thure1982

Aktiv medlem
lägenheten i sig är inte bakom träd för det är den längst upp till höger.
skylten är adressen till bostaden så därför är den medvetet medtagen.
Men tipset om linjerna tackar jag för.
Objektivet förvränger ju. Ska jag köra lens-correction i PS eller?

Ett tips är att räta upp vertikalerna (lodräta linjer ska vara helt raka, ej sneda), samt att ta om utebilden på fastigheten - zooma in mera på den och försök att inte ha med skyltar eller träd framför.
 

Przemek

Aktiv medlem
lägenheten i sig är inte bakom träd för det är den längst upp till höger.
skylten är adressen till bostaden så därför är den medvetet medtagen.
Men tipset om linjerna tackar jag för.
Objektivet förvränger ju. Ska jag köra lens-correction i PS eller?
lens-correction borde funka om ditt objektiv finns med i listan
 

iBoat

Aktiv medlem
Det är inte så mycket en fråga om lens-correction i ditt fall, distorsionen är ganska liten. Perpektivet däremot är inte bra och ordas lätt i PS eller annat program. Anledningen till de sneda vinklarna är att du har för hög kameraposition och därför måste vinkla kameran nedåt, sk "mäklarperspektiv" :)

Börja med att räta upp bilden horisontellt (om du inte gör det först kan bilden bli skev). Välj linjalen och dra en linjen efter en kakelskarv el dyligt mitt i bilden. Välj sedan "image/Image rotation/arbitrary. Linjen du dragit ska då hamna exakt i lod. Nu har du fått en del kanter runt bilden men de kan du beskära bort senare.

Nästa steg är att räta upp perspektivet. Börja med att markera hela bilden (Cmd+A), sedan Cmd+T. Nu har du fått 8 st "handtag" runt bilden. Håll in "alt" och dra i nedre v hörn tills att väggarna är i lod, sedan nedre h hörn likandant. Du behöver säkert justera vänstra och högra hörnet en gång till. Avsluta med att ta tag i det övre eller undre mittersta handtaget för att dra ut bilden på höjden. Annars inget större fel, ljussättning och exponering bra.
 

Bilagor

thure1982

Aktiv medlem
Anledningen till de sneda vinklarna är att du har för hög kameraposition och därför måste vinkla kameran nedåt, sk "mäklarperspektiv" :)
Jag har kameran mitt i rummets höjd om du förstår vad jag menar.
Det måste vara 10mm brännvidden som vrider linjerna.
Så som du beskriver med att räta bilderna så har jag gjort.
 
ANNONS