Annons

Fotografen ger mig inte bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan.Ä

Avslutat medlemskap
Hej, kan börja med att säga att en tjej jag känner blev fotat förut och de va en ren TFP plåtning.
Men fotografen håller på bilderna och svara inte på medd om att hon vill ha bilderna.
Vad kan man göra i detta fall???
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
TFP innebär att hon skall få en till 5 bilder på papper.
En del ger tydligen bort en CD med fler bilder på.

Som sagt, vad kom de överrens om?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Vad heter fotografen. Säkerligen med på fotosidan.se. Har personen gjort fel så kan ju fler slippa bekymret att anlita personen ifråga.

/Stefan
 

Stoffe69

Aktiv medlem
TFP innebär att hon skall få en till 5 bilder på papper.
En del ger tydligen bort en CD med fler bilder på.

Som sagt, vad kom de överrens om?
TFP innebär inget annat än det som man kom överens om , finns ingen "grundregel" som säger 1 - 5 bilder på papper eller alla bilder på CD eller liknande.

Som vanligt är det viktigaste att komma överens INNAN man börjar samarbetet.

Jag har svårt att förstå de som jagar bilder från fotografer som inte sköter sina åtaganden när det gäller TFP. Konstatera att det var en oseriös fotograf och gå vidare. Jag utgår från att kompisen inte tog några känsliga nakenbilder eller liknande vid första tillfället.

TFP är i de flesta fall en uppgörelse mellan amatörer och sker på hobbynivå och då får man ibland inse att det inte blev som man tänkt sig. Mitt råd är att leta efter någon som tar det mer seriöst och att inte gräva ner sig eftersom även om du får bilderna lär de inte vara något du kan använda dig av.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
TFP innebär inget annat än det som man kom överens om , finns ingen "grundregel" som säger 1 - 5 bilder på papper eller alla bilder på CD eller liknande.

Som vanligt är det viktigaste att komma överens INNAN man börjar samarbetet.

Jag har svårt att förstå de som jagar bilder från fotografer som inte sköter sina åtaganden när det gäller TFP. Konstatera att det var en oseriös fotograf och gå vidare. Jag utgår från att kompisen inte tog några känsliga nakenbilder eller liknande vid första tillfället.

TFP är i de flesta fall en uppgörelse mellan amatörer och sker på hobbynivå och då får man ibland inse att det inte blev som man tänkt sig. Mitt råd är att leta efter någon som tar det mer seriöst och att inte gräva ner sig eftersom även om du får bilderna lär de inte vara något du kan använda dig av.
TFP=Time For Prints
Det ligger redan i själva konceptets namn om vad man vill.
Man ställer upp med tid och får bilder.
Och det förväntar man sig givetvis annars väljer man inte TFP, då väljer man ju ngt annat.

Och givetvis bör man komma överrens redan innan man träffas, det blir så mycket enklare då.
 

Johan.Ä

Avslutat medlemskap
Nej dev va inget sensuellt med bilderna. Men själva grejen att han håller på bilderna bara. enda avtal som blev gjort va bara muntligt. Inget på papper som jag fattat det.
TFP innebär inget annat än det som man kom överens om , finns ingen "grundregel" som säger 1 - 5 bilder på papper eller alla bilder på CD eller liknande.

Som vanligt är det viktigaste att komma överens INNAN man börjar samarbetet.

Jag har svårt att förstå de som jagar bilder från fotografer som inte sköter sina åtaganden när det gäller TFP. Konstatera att det var en oseriös fotograf och gå vidare. Jag utgår från att kompisen inte tog några känsliga nakenbilder eller liknande vid första tillfället.

TFP är i de flesta fall en uppgörelse mellan amatörer och sker på hobbynivå och då får man ibland inse att det inte blev som man tänkt sig. Mitt råd är att leta efter någon som tar det mer seriöst och att inte gräva ner sig eftersom även om du får bilderna lär de inte vara något du kan använda dig av.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Vad ville din kompis ha ? Hur många bilder? Har hon konstiga krav, typ att hon ska varenda exponering i från plåtning eller fotografen bara får använda bilder som hon själv godkänner eller nåt annat konstigt?
 

Johan.Ä

Avslutat medlemskap
nej inga konstiga krav, hon ville bara ha bilderna som blev tagen under plåtningen på ett typ USB. De va inget mer konstigt än så.
Vad ville din kompis ha ? Hur många bilder? Har hon konstiga krav, typ att hon ska varenda exponering i från plåtning eller fotografen bara får använda bilder som hon själv godkänner eller nåt annat konstigt?
 

Johan.Ä

Avslutat medlemskap
Han säger inget, får inte tag på honom nu. förr sa han att han skulle fixa bilderna och skicka över dom men sen har de vart tyst.
De är strax över 4 v sedan plåtningen va och hon har alltid fått bilderna inom 3 dagar tidigare på plåtningar
.
Och vad säger fotografen då? Blankt nej? Någon motivering? Hur längesen var det plåtningen ägde rum?
 

KGS

Aktiv medlem
Han säger inget, får inte tag på honom nu. förr sa han att han skulle fixa bilderna och skicka över dom men sen har de vart tyst.
De är strax över 4 v sedan plåtningen va och hon har alltid fått bilderna inom 3 dagar tidigare på plåtningar
.
Det kanske har hänt honom något... fyra veckor känns inte jättelänge i TFP-sammanhang även om jag ofta förser modellerna med bilder inom någon timma. Sedan kan de få vänta på redigerade bilder beroende på arbetsbelastning och andra störningar.
 

Johan.Ä

Avslutat medlemskap
okok jo de kan stämma men samtidigt de jag tycker e konstigt. De man ser på hans FB verkar de inte som de hänt något och folk har ju fått tag i honom men ust inte min polare som blev fotat. men de klart. de lär ju kanske finnas anledningar. Men lika han förser ju modellerna med bilderna kanske dagen efter bara.
Det kanske har hänt honom något... fyra veckor känns inte jättelänge i TFP-sammanhang även om jag ofta förser modellerna med bilder inom någon timma. Sedan kan de få vänta på redigerade bilder beroende på arbetsbelastning och andra störningar.
 

iSolen.se

Guest
okok jo de kan stämma men samtidigt de jag tycker e konstigt. De man ser på hans FB verkar de inte som de hänt något och folk har ju fått tag i honom men ust inte min polare som blev fotat. men de klart. de lär ju kanske finnas anledningar. Men lika han förser ju modellerna med bilderna kanske dagen efter bara.
Han svarar inte i telefon?

Mest sannolikt är nog tyvärr att bilderna blev dåliga, eller krävde så mycket efterjobb att han gav upp utan att ha gjort klart.

Svagt i så fall att inte kunna säga det.
 
ANNONS