Annons

"Buffring" av bilder? - D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

LykkeAimée

Medlem
Hej!

Har en lite "blond" fråga:

Använder en D7000 med en kapacitet på 6 bilder/sek. Om man tagit en bildsekvens tar det en liten stund innan man kan fotta igen, skulle man råka trycka ner avtryckaren blinkar det r00 i rutan där det står hur många lediga platser det finns på minneskortet och det går inte att ta ngn bild . Beror detta på att kameran "laddar över" de nyss tagna bilderna på minneskortet och är upptagen eller är det någon vajsing med det hela? Jag minns inte vilken hastighet det är på korten men det tar en liten stund för kameran att bli klar och skulle ma nvara för snabb kan man t ex bara kan ta två bilder på raken innan kamernan "blir upptagen" igen. Är det som det ska vara eller är det ngt knas?

Tack för din tid =)

//S
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
D7000 har inte jättehög buffert men ditt exempel låter lite väl långsamt. Ha C10-kort och stäng av brusreduceringen.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Hej!

Har en lite "blond" fråga:

Använder en D7000 med en kapacitet på 6 bilder/sek. Om man tagit en bildsekvens tar det en liten stund innan man kan fotta igen, skulle man råka trycka ner avtryckaren blinkar det r00 i rutan där det står hur många lediga platser det finns på minneskortet och det går inte att ta ngn bild . Beror detta på att kameran "laddar över" de nyss tagna bilderna på minneskortet och är upptagen eller är det någon vajsing med det hela? Jag minns inte vilken hastighet det är på korten men det tar en liten stund för kameran att bli klar och skulle ma nvara för snabb kan man t ex bara kan ta två bilder på raken innan kamernan "blir upptagen" igen. Är det som det ska vara eller är det ngt knas?

Tack för din tid =)

//S
När bufferten är full måste man vänta innan fler bilder kan tas. Läs vidare i manualen hur stor bufferten är.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Buffra..

Jag skulle ta några bilder med en 7000. Eftersom jag har Pentax k5 var jag lite uppmärksam på fps och blev ganska så besviken. Den gick i viloläge betydligt snabbare än pentaxen..

lma
 

jesster73

Ny medlem
Det kan vara ett buffertproblem, som du är inne på. D7000:s buffert är inte jättestor.
Det kan också vara så enkelt att du har ett långsamt minneskort? Med ett snabbt kort rensas bufferten snabbare.
 

LykkeAimée

Medlem
Det verkar som man måste vänta tills HELA bufferten är tom, varför räcker det inte att vänta tills det finns plats för en bild till?
Tja, jag verkar kunna ta ex två bilder när två bilder laddats över osv men då blir det ju ny väntan så det beror ju lite på vilken stiuation det är om det är bra eller inte.... =)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Om bufferten hos D7000 är för liten finns det ett par saker att göra, att köpa en kamera med större buffert är den bästa men såklart dyraste. Annars kan du fota i Jpeg istället för RAW om du inte behöver RAW och du kan köpa ett snabbare minneskort, men det ger knappast någon större skillnad om du inte byter från ett väldigt långsamt till ett väldigt snabbt.

Hur använder du kameran om du ofta fyller bufferten?
 

varget

Medlem
Så dålig buffer som 2 bilder har inte D7000. Nått verkar fel. Leta i manualen eller nollställ

nollställa kameran -> håll in gröna knapparna OBS ALLA INSTÄLLNINGAR NOLLSTÄLLS

andra saker du kan göra:

ändra från 14bits raw till 12 bits raw
ändra till jpeg
snabbare minneskort typ SanDisk U1

Med 12bit raw får jag ~12 bilder innan den blir trött
med 14bit raw får jag 10
med jpeg får jag 100

detta med ett SanDIsk U1

Glöm inte att alltid formatera minneskortet i kameran och inte datorn
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Så här ser det ut för mig, om jag ställer ner till 12bit raw.

11st i 6.6fps, sedan en paus på ca 2.3s mellan varje bild. Var tredje bild efter bufferten blivit full blir en två-sekvens 1-2 med samma paus mellan korten som vid 6.6fps.

Detta är med ett (bra!) SanDisk SD kort - märkt med "4" (!) i hastighet. Skillnaden upp mot ett fem ggr dyrare UHS-kort jag jämfört med är ganska obetydligt (12 st i 6.6fps, lite, lite kortare pauser senare).

Ett DÅLIGT kort däremot kan bli långsammare, även om det är märkt "10" eller högre. Tillverkarnas "märkning" är inte mycket att lita på i de allra flesta fall. Mitt "4" kort är snabbare än de allra flesta "6"-kort jag testat mot, och även snabbare än vissa "10" jag testat.
 

Bilagor

ANNONS