Annons

LR 4 - hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Är det bara jag som tycker att:

1) Det är lite segare att växla mellan Library och Devolop modulerna än i trean.

2) Clarity verktyget har blivit ännu bättre!

3) De grundläggande justeringarna, Expouser, Contrast, Highlihgs, Shadows, Whites och Blacks funkar bättre än motsvarande verktyg i trean.

4) Det är synd att man bara kan se "Collections" i Develop. Jag hade gärna sett att även "Folders" var tillgänglig där.

5) Det skall bli kul att utforska Book modulen.

?
 

T.A

Aktiv medlem
Är det bara jag som tycker att:

1) Det är lite segare att växla mellan Library och Devolop modulerna än i trean.

2) Clarity verktyget har blivit ännu bättre!

3) De grundläggande justeringarna, Expouser, Contrast, Highlihgs, Shadows, Whites och Blacks funkar bättre än motsvarande verktyg i trean.

4) Det är synd att man bara kan se "Collections" i Develop. Jag hade gärna sett att även "Folders" var tillgänglig där.

5) Det skall bli kul att utforska Book modulen.

?
Nu har jag inte hunnit jobba så mycket i LR4, jag köpte den igår. Men det du säger stämmer bra med hur jag oxå känner det. Fortfarande ovan med reglagen, men det verkar gå fort att vänja sig.
 

mapem

Aktiv medlem
Jag har kört betan ett tag men köpte den färdiga häromdan. De nya reglagen kändes konstiga först men efter en stunds tillvänjning vill man inte vara utan dem. Mycket lättare att få till bilderna som man vill ha dem. De är väldigt kraftfulla och påverkar precis det man vill och inget annat. Och de är snabbare att jobba med än de tidigare, upplever jag.
 
Är det bara jag som tycker att:


4) Det är synd att man bara kan se "Collections" i Develop. Jag hade gärna sett att även "Folders" var tillgänglig där.
Det har jag inte tänkt på förrän jag såg att du skrev det. Är det här nytt sedan den förra versionen? Har använt Lightroom sedan det kom och aldrig reflekterat över det. :)
 
Senast ändrad:

klabbarpan

Aktiv medlem
Beställde 4:an igår från Adobe, trots att piratbukten har den till ett avsevärt lägre pris...
Är det någon som har koll på om man kan geotagga RAW-filer direkt från en extern GPS?
 

Splanky

Aktiv medlem
Den som inte kan pröjsa det enormt billiga pris som nu LR4 kan inhandlas för borde sluta fotografera också.
LR4 är grym bra.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Den som inte kan pröjsa det enormt billiga pris som nu LR4 kan inhandlas för borde sluta fotografera också.
LR4 är grym bra.
Var nu inte sån. Finns många fotografer som inte använder bildbehandlingsprogram, eller använder medföljande eller gratisprogram såsom Gimp.


/Stefan
 

jaan v

Aktiv medlem
Skulle tro att de flesta inte använder något bildbehandlingsprogram öht - men de kanske inte räknas?
 

AFJ

Aktiv medlem
Det har jag inte tänkt på förrän jag såg att du skrev det. Är det här nytt sedan den förra versionen? Har använt Lightroom sedan det kom och aldrig reflekterat över det. :)
Jag tror det var i trean det kom. Scott Kellby var ganska förnöjd när det kom - tydligen något han jobbat hårt på att få Adobe att lägga tlll. Han förordar ju att man skall lägga alla sina bilder i collections så jobbar man så blir det lätt att navigera.

Själv har jag inte riktigt förstått vitsen med att lägga _alla_ sina bilder i collections.

Nåväl, det var ju inte att vänta att de skulle lägga till mapparna i fyran, tycker bara det vore enkelt gjort och skulle göra det lättare att navigera.
 
Jag tror det var i trean det kom. Scott Kellby var ganska förnöjd när det kom - tydligen något han jobbat hårt på att få Adobe att lägga tlll. Han förordar ju att man skall lägga alla sina bilder i collections så jobbar man så blir det lätt att navigera.

Själv har jag inte riktigt förstått vitsen med att lägga _alla_ sina bilder i collections.

Nåväl, det var ju inte att vänta att de skulle lägga till mapparna i fyran, tycker bara det vore enkelt gjort och skulle göra det lättare att navigera.
Det finns många sätt att arbeta på. Jag kan inte riktigt se nyttan av att få in mapparna även i developdelen, men samtidigt är Lightroom flexibelt och ger möjlighet för många olika arbetssätt. Jag har alltid tyckt att det är betydligt bättre överblick att titta på bilderna i librarydelen. Filmremsan längst ner har jag mer som ett stöd.
 

alfin

Aktiv medlem
Om man klickar på folder- eller filnamnet strax ovanför filmstripremsan i nederkant, får man upp de senaste 12 foldrarna man använt. Där kan man också flagga foldrar som favoriter som man enkelt kommer åt från developmodulen.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Vet någon om det skett några nyheter i webbgalleridelen i Lightroom 4?
Jag använder den ganska mycket i i LR3 då jag skickar ut till exempelvis en kund som ska få välja ut sitt favoritporträtt.

Men jag önskar att det skulle gå att lägga in en slags betygsättningsfunktion i själva webbgalleriet så att kunden kan betygsätta bilder via webbgalleriet.

Ni som kört LR4, har ni sett om någon liknande funktion finns?
 

Soms

Aktiv medlem
Möjligt göra hemsida?

Stämmer det att det är möjligt att snabbt göra en "hemsida".

Jag har en domän men inget på den ännu - jag har bara köpt en.
Som jag förstår det så kan man enkelt välja mall och foton, skriva litet text etcetera, och sedan trycka på publicera så har man en "hemsida" klar på sin domän.

Har jag fattat rätt?

Finns det någon "hemsida" som någon känner till och då kan länka till så att man får se hur en "Lightroom hemsida" ser ut; om jag nu fattat rätt?

PS
Jag har aldrig använt Lightroom tidigare men nu talar priset för Lightroom
DS


Vänligen,

Soms
 

erro.se

Aktiv medlem
Du kan skapa webalbum i LR som kan laddas upp till din hemsida, inifrån LR. Sen är det bara att du länkar till albumen på normalt sätt frpn din hemsida.

Här är en undersida på min hemsida:
http://erro.se/2010/11/28/sanatorio-de-abona/

Klicka på länken "bilderna" så öppnas ett album som jag skapat i LR.

Det finns även plugins till LR som låter dig skapa hela hemsidan i LR, med "startsida" och allt.
 

Arne E

Aktiv medlem
geotagga RAW-filer

Beställde 4:an igår från Adobe, trots att piratbukten har den till ett avsevärt lägre pris...
Är det någon som har koll på om man kan geotagga RAW-filer direkt från en extern GPS?
Ja via programmet Geosetter. Det ska vara ett gratispgm.
Men jag har ställt in den så att pgmet skapar kopior med GPS-info fr nedtankad GPSrutt.
/Arne
 
ANNONS