Annons

D800 vs. D800e!

Produkter
(logga in för att koppla)

The_SuedeII

Aktiv medlem
Detta är från en NEX-7 som har AA filter. D7000 ger något bättre resultat. Så dagens AA-filter är så glesa att de sällan ger nån tydlig effekt. Det gäller att tänka innan man tar bilden( vad händer om jag vrider kameran 5grader, zoomar 10% osv....) Jag tvivlar på att nån kan fixa denna NEX-7 bild i postprocessing!
NEX7 är ju ett specialfall, iom att det är en spegellös kamera med kort registeravstånd. Just NEX7 tror jag hade tjänat på att antingen vara utan filter, eller använda sig av ett dyrare filter som t.ex D3x. Bildhörnen blir ganska uppenbart lidande med vidvinklar på NEX7.

Begagnatvärdena på kamerorna är ju lite som att sia om aktier. Man vet inte. Det kommer finnas gott om båda två ute på begmarknaden om ett år (lite oundvikligt med tanke på att det är den snabbast säljande digitala 36x24mm-kameran i digitalkamerans historia - trots att de har leveransproblem).

Den budgetmedvetne köper naturligtvis inte kameran alls just nu, utan väntar en stund till...
 

Falumas

Aktiv medlem
Nej D800 visar visst detaljer där 800E har moiré. D800 visar alla detaljer som är lägre än lite mindre än maxupplösning. D800E visar alla detaljer upp till maxupplösningen plus de som är över maxupplösningen, det som jag ovan kallat falska detaljer.

Eller: D800 visar 99% av informationen. D800E 100% plus lite påhittat.
Moiren är hanterbar i efterbehandling den är inget problem verkar det som. Där D800E visar falska detaljer visar D800 ingenting var det jag menade.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Begagnatvärdena på kamerorna är ju lite som att sia om aktier. Man vet inte. Det kommer finnas gott om båda två ute på begmarknaden om ett år (lite oundvikligt med tanke på att det är den snabbast säljande digitala 36x24mm-kameran i digitalkamerans historia - trots att de har leveransproblem).

Den budgetmedvetne köper naturligtvis inte kameran alls just nu, utan väntar en stund till...
En D800E kan pga låg upplaga bli en dyr kamera om 30år, men rent generellt så är det en otroligt dålig investering (om man bara tittar på andrahandsvärdet) att köpa tekniska prylar.

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Moiren är hanterbar i efterbehandling den är inget problem verkar det som. Där D800E visar falska detaljer visar D800 ingenting var det jag menade.

/Karl
...och jag ville bara förtydliga att området med moire/för hög upplösning för sensorn inte blir blankt/utsmetat utan att alla vanliga detaljer som är lägre än upplösningen syns med 800.

Slänger man dessutom på moiréborttagning blir det förstås ännu mindre kvar jämfört med vad D800 kunnat visa.

Men nu blev det väl för övertydligt...sorry i så fall.
 

Dr No

Aktiv medlem
Ärligt talat tror jag Nikon uppfann E versionen enbart för att alla förståsigpåare skulle starta oändliga diskussioner om för och nackdelar och på så sätt få massvis med gratisreklam och tom få några dumskallar med för mkt pengar att skaffa båda versionerna för "säkerhet skull".

Det har blivit ett j-a tjat om det där med moire och AA filter vilket är tekniska termer som få ens hade hört talas innan D800E.

Förmodligen hade det varit större kundvärde att D800E skulle innebära att kameran var rödmålad istället för det där AA tramset.
 

jorgene

Aktiv medlem
Det har blivit ett j-a tjat om det där med moire och AA filter vilket är tekniska termer som få ens hade hört talas innan D800E.
Du, det här diskuterades utförligt redan när de första "folk-DSLR:erna" (Canon 300D och Nikon D70) kom, för sisådär 8-9 år sedan. Som jag minns det, var diskussionen om moiré-problemen som D70:ans relativt svaga AA-filter medförde, av minst samma omfattning som den vi ser nu.

Men, jag ser ju på din profilsida att du började fotografera först 2009, så du missade nog hela den debatten (och några till, därefter)?
 

Dr No

Aktiv medlem
Du, det här diskuterades utförligt redan när de första "folk-DSLR:erna" (Canon 300D och Nikon D70) kom, för sisådär 8-9 år sedan. Som jag minns det, var diskussionen om moiré-problemen som D70:ans relativt svaga AA-filter medförde, av minst samma omfattning som den vi ser nu.

Men, jag ser ju på din profilsida att du började fotografera först 2009, så du missade nog hela den debatten (och några till, därefter)?
Hahaha...det gjorde jag säkert och glad är jag för det!

Men alltså allvarligt, oavsett om ni har en 800 eller 800E i handen och tar en bild. Hur många ggr kommer ni att säga: " F-n oxå, bilden hade blivit såååå mkt bättre om jag hade den andra versionen"?
 

Splanky

Aktiv medlem
Jag köpte en D800 för att minimera all efterbehandling.
Den räcker mer än väl till mitt något spretiga användningsområde.

Förövrigt är inte alls filerna svårjobbade i LR!
Men på något sätt jobbar du lite annorlunda och gödslar inte med exponeringar.
Huset är fullständigt underbart att jobba med och på nått sätt känns allt så perfekt.
Skärpan o det dynamiska omfånget är sagolikt särskilt ihop med Nikon 24-70/2,8 samt 70-200/2,8VRll.

Sen har jag hört att de som kör med D800E inte har minsta strul moiré.
Det dom är lite kul är att många som först lagt beställning på D4 avbeställer o köper D800 istället.
Visst, den är ingen klippa på snabb serietagning men det stör inte mig.

Hur som helst är D800 världens åttonde underverk :)
 
ANNONS