Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av objektiv till fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

A I Nikolis

Aktiv medlem
Sveriges nu enda Nikonverkstad finns just precis i Stockholm, Nikon Nordic. :) Felkalibrerad fokus ska täckas av garantin om felet fanns från början.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Sveriges nu enda Nikonverkstad finns just precis i Stockholm, Nikon Nordic. :) Felkalibrerad fokus ska täckas av garantin om felet fanns från början.
Ska ringa både dom och JapanPhoto imorgon och se om det går att få komma förbi o få de fixat.

Kan man kanske annars be att få kameran utbytt med tanke på att jag köpte den för några dagar sen och upptäckte problemet när kameran i princip var helt ny?

För dom som följt tråden och är nyfikna på hur mycket korrigeringen som går att göra i kameran gör i praktiken:

Mitt bakfokusproblem utan korrigering: (fokuspunkten är rakt över "30")
http://i.imgur.com/Hs0CN.jpg

Med maximal korrigering framåt (+20):
http://i.imgur.com/85Ap1.jpg

Max korrigering ger max strax under en halv cm som jag ser det. Strax bortom närgränsen.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Uppdatering:

Var på JapanPhoto och fick byta ut 85:an mot en ny som jag även fick testa med kameran på stativ i butiken. Detta exemplar är spot on så nu är det bara att köra =)
Dom andra två gluggarna ligger nära nog att jag kan finjustera till perfektion själv.

=)
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Grattis o bra service från butikens sida.
Ja jag tyckte det var värt att nämna butikens namn vid så bra service. Inget snack om saken utan fick byta direkt.

Såg ditt inlägg i D800 tråden. Jag ska göra fokustestet och se om mina gluggar sen beter sig lika korrekt med yttre fokuspunkter.

Du kanske bara pratade om problemen med att hitta fokus när du använder dom punkterna?

Sen tänkte jag köpa UV-filter för att skydda mitt dyra glas. Är det B&H som säljer bästa kvaliteten med minst optisk förlust?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Ja jag tyckte det var värt att nämna butikens namn vid så bra service. Inget snack om saken utan fick byta direkt.

Såg ditt inlägg i D800 tråden. Jag ska göra fokustestet och se om mina gluggar sen beter sig lika korrekt med yttre fokuspunkter.

Du kanske bara pratade om problemen med att hitta fokus när du använder dom punkterna?

Sen tänkte jag köpa UV-filter för att skydda mitt dyra glas. Är det B&H som säljer bästa kvaliteten med minst optisk förlust?
tror att även Hoyas filter är bra men B&W har en fantastiskt hård och lättrengjord yta på sina MRC-filetr som är en fröjd att rengöra. Hoyas filter har jag alltid upplevt att man bara gnuggar runt skiten på glaset. kan ju vara annorlunda nu, men tidigare var det så. Idag kör jag aldrig med filter.
 

ErlandH

Aktiv medlem
tror att även Hoyas filter är bra men B&W har en fantastiskt hård och lättrengjord yta på sina MRC-filetr som är en fröjd att rengöra. Hoyas filter har jag alltid upplevt att man bara gnuggar runt skiten på glaset.
Exakt min erfarenhet också. Och det gör, enligt min uppfattning, B+W värda de extra hundralapparna.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Jag har en massa cirkulära filter som jag trodde att jag skulle få sälja till skamlig peng eller inte ha användning av alls efter jag sålde D300. Köpte bara det bästa jag hittade i filterväg då så vissa kostar rätt så mycket.

Tyvärr är ungefär hälften filtergänga 72mm, men hade några super-ND filter i 77, samma som 24-70 och 85:an.
Hittade dock inget UV-filter i den filterdiametern.

Jag hittade ett filter utan kartong. Det står "B+W 77E KR1.5 1.1x". Skylightfilter får jag upp när jag googlar.

Är det nåt jag kan använda som skyddsfilter eller har det nån negativ egenskap jämfört med ett UV-filter? Det är tydligen lite rött. Jag gissar auto-WB tar bort det. Frågan är om jag förlorar nåt ljus genom det..
 

afe

Aktiv medlem
Skylight- och UV-filter gör ungefär lika lite nytta på en digitalkamera, förutom att hålla frontlinsen ren då. Något nämnvärt ljustapp får du inte (och inte mer än med ett UV-filter).

Jag skulle aldrig köra med filter på en D800 annat än i smutsiga eller blöta miljöer, men det är förstås ditt val :)
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Skylight- och UV-filter gör ungefär lika lite nytta på en digitalkamera, förutom att hålla frontlinsen ren då. Något nämnvärt ljustapp får du inte (och inte mer än med ett UV-filter).

Jag skulle aldrig köra med filter på en D800 annat än i smutsiga eller blöta miljöer, men det är förstås ditt val :)
Jag är inte rädd för att få frontlinsen skitig eller att tvätta den med en mjuk trasa. Däremot har jag varit med om att råka tappa kameran i backen förut. Då min D300 med den väldigt välbyggda sigma 150 2,8 på. Det blev en tydlig buckla fram på gluggen och uv-filtret sprack, medans objektivens frontlins klarade sig.

Med objektiv som 24-70 2,8 och 85 1,4 för ca 13.000 st så blir jag lite nervös mer av den anledningen.
Men jag gillar generellt sett inte heller att placera glas framför fina gluggar, rent optiskt.
 
ANNONS