Annons

Behöver NAS server för RAW filer - hjälp :)

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Fast en NL40 drar nog inte över 50W. Jag har tre Atomservrar och ett NAS hemma dom drar 100W tillsammans.

300W låter väldigt mycket, möjligtvis om du plågar den ordentligt eller har många skärmar. Min dator kommer sällan över 100W, vilket min 30" skärm drar konstant. Min burk drar 30-40W i vardagsbruk.

/Karl
100W är ju bara som en stark (gammal) glödlampa, processorn, grafikkort och en hel hög hårddiskar plus skärm(ar). Jag har en förstärkare för ljudet också, den drar väl något. Det blir mer än man tror.

Hmm, jag skulle vilja mäta upp siffran, inte räkna ut den.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Enda nackdelen är att den drar lite mer ström än dom rena NAS-alternativen. Fördelarna är dock många. NL40 stödjer hårdvaruvirtualisering, så du kan använda den till att vara annat än NAS också.

/Karl
Måhända, men o andra sidan får man mer valuta för pengarna på alla andra punkter, så man sparar väl in en summa motsvarande strömförbrukningen under en hyfsat lång tid ;) Ja, det faktum att jag även kan använda min server till annat än backup och lagring var helt klart en viktig aspekt i just mitt fall. Det kändes helt enkelt som det mer mångsidiga alternativet, utan att på något vis vara sämre än en "dedikerad" lösning på något.

Ska för övrigt tilläggas att min server står i ett hörn, utan något inkopplat utöver ström och nätverkskabel (ingen skärm eller något dvs). Har inte sett någon märkbar skillnad i vår allmäna strömförbrukning heller sen jag kopplade in den heller, så gissningsvis drar den inte mycket ström alls, definitivt inte i närheten av några 100W. Åtminstone inte med den load jag har.
 

Falumas

Aktiv medlem
100W är ju bara som en stark (gammal) glödlampa, processorn, grafikkort och en hel hög hårddiskar plus skärm(ar). Jag har en förstärkare för ljudet också, den drar väl något. Det blir mer än man tror.

Hmm, jag skulle vilja mäta upp siffran, inte räkna ut den.
Jag har mätt upp mina grejer, visserligen bara med billig (100kr) mojäng man sätter i vägguttaget och sedan kopplar förgreningsdosan till.

100W är ganska mycket för en vanlig dator så länge den inte jobbar för fullt. Jag har också en förstärkare (en gammal h/k som blivit över) och den är faktiskt en ganska stor strömförbrukare. Men med förstärkaren 3 skärmar och lite externa diskar kommer jag faktiskt sällan över 300W. 30"-skärmen är utan konkurens den största förbrukaren i snitt, den ligger konstant över 100W. Datorn har jag fått upp i 120W när jag haft 100% load några minuter.
Hårddiskar drar 2-5W styck och SSDer är försumbara.

En av mina Atomservrar (som är brandvägg) har ingen HD utan bara en USB-sticka, den drar i snitt ca 10W.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Måhända, men o andra sidan får man mer valuta för pengarna på alla andra punkter, så man sparar väl in en summa motsvarande strömförbrukningen under en hyfsat lång tid ;) Ja, det faktum att jag även kan använda min server till annat än backup och lagring var helt klart en viktig aspekt i just mitt fall. Det kändes helt enkelt som det mer mångsidiga alternativet, utan att på något vis vara sämre än en "dedikerad" lösning på något.

Ska för övrigt tilläggas att min server står i ett hörn, utan något inkopplat utöver ström och nätverkskabel (ingen skärm eller något dvs). Har inte sett någon märkbar skillnad i vår allmäna strömförbrukning heller sen jag kopplade in den heller, så gissningsvis drar den inte mycket ström alls, definitivt inte i närheten av några 100W. Åtminstone inte med den load jag har.
Ett NAS kan man dock få ner till 20-30W med 4 diskar, du ligger nog runt 40W skulle jag gissa. Turion II skall gå att pressa upp i 15W så jag tror inte du kan få upp strömförbrukningen över 50W.

/Karl
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Ett NAS kan man dock få ner till 20-30W med 4 diskar, du ligger nog runt 40W skulle jag gissa. Turion II skall gå att pressa upp i 15W så jag tror inte du kan få upp strömförbrukningen över 50W.

/Karl
Fast ja, då är vi i mitt tycke nere på summor som är irrelevanta i längden :) Med tanke på summan man hostat upp för själva NAS:en. Instämmer att det är högst osannolikt att man kommer upp i några 50W, framför allt då NAS-aktiviteter resulterar i rätt låg belastning, framför allt på servern jag valde :)
 
ANNONS