Annons

Bättre med lös sökare.

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Nu har jag rättat felskrivningen i min fråga. Jag undrar alltså över Focus Peaking och E-P5.
Den finns och funkar bra, tyvärr inte när man filmar i filmläget. Däremot funkar det när jag filmar i bländarförvalläget. Vet inte varför. Med mina gamla ögon är manuell fokus svårt, men med fp lätt som en plätt.
Sammantaget är E-P5 min favorit just nu. GX7 faller på att ibis inte fungerar vid video.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
En idé vi kommer att se mer av

En del av oss gillade löstagbara och utbytbara sökare redan på 80-talet :)

Det här att sökaren mer blir ett valfritt tillbehör tror jag kommer att bli en allt större grej framöver. Dels helt enkelt som trådskaparen och andra är inne på att man väljer när och om man alls skall använda en. Men också för att man då kan välja typ av sökare de gånger man vill ha en - som en minimalistisk så kameran är smidig och lättpackad, eller en större men vinklingsbar och som fungerar bra för oss med glasögon. Eller en som kan sitta på olika ställen på kameran eller rent av på ett bekvämare ställe på stativet när man tar marknära makrobilder. Plus att en sådan sökare kan vara kopplad till mer än en kamera så man kan snabbt och smidigt dokumentera den stackars skalbaggen ur flera vinklar och snabbt växka mellan dem. Eller så kör man den trådlöst på lite längre håll när man riggat en kamera vid strandkanten vid fågelsjön ...

Elektroniska sökare öppnar upp för en större frihet när de gäller att utforma kamerahusen och man kan få mycket smidigare lösningar än forntidens schaktsökare, vinklingsbara tubsökare m m.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
http://robinwong.blogspot.se/2013/05/olympus-pen-e-p5-initial-thoughts-and.html

Mini OM-D: same 16MP Image Sensor and 5-Axis IBIS (further optimized for panning shots)
Låter lovande! Jag ser fram emot nästa OM-D, som ju tämligen säkert får samma finesser vad gäller bildstabilisering och sökare som E-P5 och VF-4. Vädertätning är inte att förakta, och det tycks Olympus ha reserverat för OM-D-serien.

En VF-4 är mycket lockande. Den är ju inte direkt svindyr som en Leica-sökare ...
 

hornavan

Aktiv medlem
Beror väl på hur man är som person, själv vill jag ha så få prylar som möjligt att hålla reda på. Dessutom blir totalösningen säkert mindre om man bygger in sökaren, så jag är tveksam till om det faktiskt är någon fördel vid transport. Men det beror ju förstås på hur det är utformat. Vad det gäller fotografering kan jag inte riktigt se något fall då jag inte skulle ha den monterad. En löst monterad sökare kommer med stor sannolikhet även att vara mera känslig mot omild behandling och olyckor än om den är integrerad i huset från början. Sannolikt blir även totalpriset för kamera med integrerad sökare lägre än för en kamera + sökare som tillbehör. Dessutom tar en integrerad sökare inte upp tillbehörskon. Som jag ser det är avsaknad av riktig sökare ett konstruktionsfel, och den lösa sökaren är ett sätt att få kunden att6 betala extra för att få det löst.
Jag trodde precis som du tills jag provade i verkligheten och upptäckte hur bra det är med lös sökare. Så länge jag bara teoretiserade såg jag mest negativt. Så är det ibland i livet. Ibland bättre än man tänk sig och ibland sämre. När det gäller antal prylar så håller jag med, men söakren sitter alltid på utom när jag packar ner den eller inte vill ha den av andra skäl. Då ligger den i fickan. Det är det som är grejen; den hänger med per automatik och ger all de fördelar jag räknade upp tidigare.
 

PMD

Aktiv medlem
En del av oss gillade löstagbara och utbytbara sökare redan på 80-talet :)
Eller ännu tidigare (Nikon F, Miranda, Exakta ...)

Det här att sökaren mer blir ett valfritt tillbehör tror jag kommer att bli en allt större grej framöver. Dels helt enkelt som trådskaparen och andra är inne på att man väljer när och om man alls skall använda en. Men också för att man då kan välja typ av sökare de gånger man vill ha en - som en minimalistisk så kameran är smidig och lättpackad, eller en större men vinklingsbar och som fungerar bra för oss med glasögon. Eller en som kan sitta på olika ställen på kameran eller rent av på ett bekvämare ställe på stativet när man tar marknära makrobilder.
Jag trodde att jag var av den åsikten när jag köpte min E-PL3 och sökaren VF-2, men jag har knappt använt de grejerna sen jag skaffade en E-M5. Att montera av sökaren har jag inget som helst behov av, och för marknära makrobilder fungerar skärmen riktigt bra som "sökare".

Eller så kör man den trådlöst på lite längre håll när man riggat en kamera vid strandkanten vid fågelsjön ...
Det vore däremot något som jag skulle bli mycket intresserad av. Mig veterligen finns det inte än.
 

PMD

Aktiv medlem
Det fungerar alldeles utmärkt att se filmen. Mycket stadigt i båten!

Men kameran har helt klart för låg upplösning. Man ser ju inte myggen! :)
 

hornavan

Aktiv medlem
Det fungerar alldeles utmärkt att se filmen. Mycket stadigt i båten!

Men kameran har helt klart för låg upplösning. Man ser ju inte myggen! :)
Du måste vara sörlänning som tror på skrönan om mygg, vi vet inte vad det är. Det är facebooks upplösning som år lite dålig.
 

cango

Avslutat medlemskap
Trådlös sökare har jag svårt att se kommer funka så bra med uppdateringar av bild (som sackar efter).
Däremot skulle jag kunna tänka mig en lös sökare som man kunde förlänga med en typ - 50cm kabel, som man kan fästa på ena sidan glasögonen (som en lupp man tittar på juveler) :)

annars skulle jag vilja se E-3/E-5:ans vinklingsbara skärm i nästa pro OM-D. Den som finns nu är ju inge kul direkt. Funkar inte bra med marknära macromotiv i porträttläge.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Trådlös sökare har jag svårt att se kommer funka så bra med uppdateringar av bild (som sackar efter).
Idag kan man köra full-HD film trådlöst utan nämnvärd kvalitetsförlust eller hackighet, då skall det nog greja sig med en ok sökarbild också ;)

Problemet här tror jag mest handlar om effektförbrukning.

Däremot skulle jag kunna tänka mig en lös sökare som man kunde förlänga med en typ - 50cm kabel, som man kan fästa på ena sidan glasögonen (som en lupp man tittar på juveler) :)
Det ena utesluter ju inte det andra :)

Det är ju skönheten med en kamera där man kan byta mellan ett helt utbud av olika sökare (något för tredjepartstillverkare att bita i). Alla kan ha sin favorittyp av sökare. Eller sina, beroende på vad/hur man fotograferar.
 
ANNONS