Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från Canon 350D till?

Produkter
(logga in för att koppla)

mabzor

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag har bestämt mig för att byta kamera som många andra.
Jag går alltså ett stort steg då jag använder en Canon 350D och främst 50mm 1.8 när jag är ute och nu känner jag att kamerahuset är lite för gammalt och jag vill ha nya funktioner och tankar på bättre bildkvalité är ett krav.

Jag fotar sällan sport men landskap & porträttbilder på min familj hamnar närmast i fokus när jag är ute med dom. Jag tar mig gärna ut och fotar med stativ och mixtrar med manuella inställningar i ljus och mörker.

Jag har bestämt att jag inte ska låsa mig till Canon då jag inte har några dyra gluggar utan kan börja om från början.

Främst tänker jag såhär inför bytet.

- Bildkvalité
- runt 20 pixlar
- Kamerahusets storlek
- Bra kit objektiv (Bra skärpa)
- Spegellöst/fullformat?


Kom gärna med alternativ. Har du gjort samma sak som jag dvs, väntat länge på att byta upp dig från 0 till 100 och har tips att ge?

Jag hade bestämt mig för att byta till Fujifilm X-T1 och har följt väldigt många klipp och recensioner främst på Youtube och hemsidor men nu börjar jag fundera på andra. Jag har inte gjort något val och eftersom jag har mediamarkt som granne så är det inga problem för mig att gå dit och känna och testa olika kameror problemet är väl bara att dom är lite trötta på mig. :)
 

control87th

Aktiv medlem
Får känslan av att din budget inte är oändlig.

Varför inte en Canon 6D, inget fel på det 24-105/4 L IS USM som ofta följer med.
Andra trevliga objektiv som inte kostar skjortan:

40/2.8 stm (2090 på cyberphoto)
85/1.8 USM (3490 på cyberphoto)
 

mabzor

Aktiv medlem
Du har rätt. Jag har inte jätte budget för kameraköp.

Jag funderar på X-T1 eller en begagnad 5D III Eller en II.

Vilket är att föredra?
 

hne

Aktiv medlem
Jag köpte en 550D när den var ny för att jag ville ha mindre brus i dåligt ljus än vad min 350D kunde ge, samt att jag var nyfiken på att filma. Nu har jag nyligen köpt en bättre begagnad 5D mkII efter att ha konstaterat att jag kunde få en hel del trevlig optik för mellanskillnaden mot begagnad mkIII eller för den delen ny 6D (utbudet av begagnade 6D är minst sagt skralt).
85/1.8 ger dig ungefär samma bildvinkel som du får med 50/1.8 idag och ska du mixtra med landskapsbilder på stativ kan du kanske som jag komma över ett begagnat 17-40/4 billigt. 13000 för de tre tillsammans borde du lyckas hitta någorlunda enkelt och det är iaf 3000 kr mindre än begagnat mkIII-hus.
 

LinusG

Medlem
En 5DmkII eller en 6D låter som perfekta kameror för dig, 5DmkIII låter som overkill.

6D är ju nyare med allt vad det innebär, den har klart trevligare AF med. Wifi / GPS kanske låter som onödiga funktioner men det är rätt trevligt att kunna tanka ur bilder via en smartphone för att lätt kunna maila / instagramma ute i fält.
 

plonis

Aktiv medlem
6d!

Köp en 6D. Du blir inte missnöjd. Kan du ha den 5-10 år.. eller ja, hela livet om du vill det. Jag köpte nyligen min utan wifi och gps. Saknar inte detta är dugg men om man vill instagramma och känner att det är värt 4000 kr extra för den funktionen så bör man köpa den med wifi.
 

LinusG

Medlem
Det skiljer snarare 2-2.5k. Självklart kan man göra mer grejer än att instagramma. Tex kan man använda telefonen för att fjärravlösa samtidigt som man har bilden i telefonen.

Bara möjligheten att på ett smidigt sätt styra/kommunicera med kameran gör ju just den modellen framtidssäkrare.
 

oXo

Aktiv medlem
6D är en riktigt bra kamera, har vant mig med GPS och skulle aldrig vilja vara utan den.
Men som någon sa tidigare så är utbudet av begagnade 6D inte så stort (det finns väl en orsak till att folk inte vill sälja sina 6D)
Vilken prisklass har du tänkt dig?
Med vänlig hälsning Mattias
 

mabzor

Aktiv medlem
Min tanke är att inte spräcka 20.000 bubblan för där sätter jag gränsen. Sen har jag inte direkt bråttom med köpet heller så jag kan lätt invänta rätt begagnad kamera med rätt objektiv.
 
ANNONS