Annons

Problem med ghosting (?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Doroudian

Medlem
Hej,
fotade långa exponeringar med Fuji x-t1 och 18-55 objektivet (18 mm, 4 min, f/16-22) och använde mig av Lees filtersystem (Seven5) med Lee Big stopper (10 stegs nd) och fick tråkiga polygonala artefakter (ghosting?). Bör ju komma från själva slutaren (objektivets) pga reflexer inuti objektivet. Bifogar en bild så får ni se. Vad ska jag göra få att undvika dessa på långa exponeringar? Svårt att ha motljusskydd med detta filtersystem (inkl pol-filter), tycker heller inte att jag fotat rikt in i ljuset/solen. Behöver jag undvika mitt spegellösa system för att komma ifrån detta?
 

Bilagor

David F Stop

Aktiv medlem
Ett förslag

Jag har sett och läst att många som fota med Lee använder en bred teghårband runt objective för att unika att ljuset kommer in bakifrån mellan objektivets slut och själva filtret. Prova det. Mörka nylonstrumpor ska också funka.
Andra som använder Lee med Fuji objektiv har även varit kritiska till att Fujifilm använder så reflekterande vitt text i på objektivetsslut. Det kan även vara den text du ser i bilden. Det kan lösas med en tuschpenna (om du inte tänkt sälja objektivet vidare) eller med mattsvart tejp. Jag hittade en tejp på KlasOhlssons (bland kontorsmaterial) som vara lätt att applicera och viktigaste kanske att ta bort.
Kolla här för lite inspiration. Tuan använder numera en X-T1
http://www.lightreflex.co.uk/
 

alf109

Aktiv medlem
inga små vattendroppar på filtret?
Om detta problem bara uppstår när du kör med filter är det ju där problemet ligger och inte i kamera eller objektiv. På storformatskameran har jag ett kompendium, alltså ett riktigt motljusskydd som lägger alla linsytor i skugga, det kanske går att få tag i något sådant även för mindre format (jag vet att det finns till mellanformat)? Ett allternativ att testa är att se till att skugga frontlinserna och se om problemet försvinner, eller att leta efter bättre filter.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Hej,
fotade långa exponeringar med Fuji x-t1 och 18-55 objektivet (18 mm, 4 min, f/16-22) och använde mig av Lees filtersystem (Seven5) med Lee Big stopper (10 stegs nd) och fick tråkiga polygonala artefakter (ghosting?). Bör ju komma från själva slutaren (objektivets) pga reflexer inuti objektivet. Bifogar en bild så får ni se. Vad ska jag göra få att undvika dessa på långa exponeringar? Svårt att ha motljusskydd med detta filtersystem (inkl pol-filter), tycker heller inte att jag fotat rikt in i ljuset/solen. Behöver jag undvika mitt spegellösa system för att komma ifrån detta?
Det där ser mer ut som vattendroppar på antingen filtret eller linsen.
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Ser ut som oskarpa partiklar av något slag. Hade dom varit svarta hade det troligen rört sig om ämnen inne i objektivet, men det ser ut som att dom träffas af något ljus, så det rör sig säkert om lite dam på baksidan af Lee-filtret, som endast synes därför att kontrasten är så extremt stor när du kör med 10 bländares filter.

Ljuset som tränger igenom filtret utgör ju bara 1 promille eller sådär jämfört med det, som kommer in från sidan, så sidoljuset är i praktiken helt extremt kraftigt. En nylonstrumpa (alternativt ett tx 2x filter) låter som ett bra förslag!

Mvh. Johannes
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Om problemen uppstår av ljus framifrån, kan man minska problemen betydligt genom att helt enkelt skugga filter och objektiv. Vid motljus nära solen, men där den inte är i bild, brukar ju det bästa motljusskyddet vara handen, så en lämplig skärm bör ta bort väldigt mycket av det här, bara man ser till att det är ljustätt på baksidan av filtret för eventuella dammkorn.

Om det ligger vattendroppar på filtret, också mycket små, så kan också effekten av dem minskas väsentligt genom att helt enkelt skugga filtret.
 

Doroudian

Medlem
Tack för alla svar! Har nu rengjort filtret ordentligt innan användning och hållt en liten skärm över kameran för att inte få direkt solljus på objektivet Har fungerat bra, inga problem alls nu. Tror som ni skriver att det var fukt på filtret.

Fö har lee konstruerat big stopper så att det inte går att få in oönskat ljus mellan filtret och objektivet, en liten vaddering förhindrar det.
 
ANNONS